Zoekwoorden en waarom jij niets hebt aan de meest gezochte

Video mag scoren op websites, maar niet overal, niet altijd en niet voor iedereen, blijkt uit mijn onderzoek. ‘Iedereen’ bestaat niet en jouw website is zeker niet voor iedereen. Voor jou is het alleen maar interessant welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt.

zoekwoorden“Hoe bereik ik mijn doelgroep met communicatie online?”

Respondenten uit mijn onderzoek willen weten hoe zij hun doelgroep bereiken.

Er is geen deskundige op de wereld die je kan vertellen wat jouw doelgroep interessant vindt, wat hen triggert en welke zoekwoorden je moet gebruiken om hen te verleiden op je website te gaan kijken. De enigen die dat weten zijn de mensen uit je doelgroep. En de gemakkelijkste manier om daarachter te komen is om het hen te vragen.

Voor de allereerste stap mag je ervan uitgaan dat je hen al een beetje kent. Beantwoord dan de vragen van Arie dan voor hen. De beste manier om dat te doen, leer de Marcel Collignon mij, is om letterlijk op een andere stoel te gaan zitten en jezelf voor te stellen als je ideale opdrachtgever. Kruip helemaal in die rol als een volleerde acteur. Spreek en schrijf in de ik-vorm.

Wie is je klant?

Ik pleit vaker voor het vinden van één vertegenwoordiger van je doelgroep. Monica Heller van IZ Develpment doet dit zo: visualiseer je ideale opdracht samen met je directie, accountmanager en enkele consultants. Zoom in op degene die je de opdracht daadwerkelijk gunt op het moment dat die persoon het besluit neemt. Beschrijf je opdrachtgever in alle opzichten. Dat is de beste vertegenwoordiger je doelgroep.

Je klant is niet wie jij denkt

Ben je een stap verder, onderken dan dat je klant niet is wie je denkt dat ze is en haar verhaal niet het verhaal is wat je denkt dat het is. Assumption is the mother of all fuck-ups. Natuurlijk kloppen een aantal vooroordelen en aannames altijd, maar een deel van hun antwoorden zal je altijd verrassen, en je weet nooit welk deel. De enige manier om daarachter te komen, is om het hen te vragen. Zo ontdekte ik dat video helemaal niet zo hoog scoort bij mijn doelgroep.

“Hoe kan ik mijn doelgroep peilen zonder grootschalig marketingonderzoek?”

Dit wetende, zie je misschien op tegen een grootschalig marketingonderzoek. Een van mijn respondenten vroeg in elk geval hoe hij zijn doelgroep kan peilen zonder dat. Misschien dat je er geen tijd, geld of energie voor hebt. Ondervraag dan minimaal drie mensen uit je doelgroep met de vragen van mijn grote vriend Arie. Drie weten altijd meer dan jij in je vooronderstelling en deze paar vragen omvatten het complete klantverhaal:

  1. Wat is hun persoonlijke missie in het kader van jouw dienst?
  2. Wat weerhoudt hen om die onmiddellijk te realiseren?
  3. Waarom is dat urgent en wat is het risico als ze er niets aan doen?
  4. Welke oplossing zoeken ze?
  5. Welk resultaat verwachten ze daarvan?

Spontane zoekwoorden

In antwoord op deze open vragen noemen mensen uit je doelgroep spontaan de zoekwoorden waarop zij je website willen vinden: de klantvraag in hun eigen woorden. Dan zijn het ook niet jouw woorden, want soms gebruik je onbewust vaktermen en zinnen uit je eigen repertoire. Gebruik de zoekwoorden van je doelgroep in je webteksten, je blogartikelen en je posts op social media.

Spreek je klant aan, los van je vindbaarheid

Ook als Google, vindbaarheid en zoekmachineoptimalisatie niets voor je betekenen, zijn deze klantvragen essentieel. Je spreekt je doelgroep immers het beste aan in haar eigen taal. De antwoorden leveren ook weer precies die kwesties op waar je doelgroep graag over leest. Voor mij is klantonderzoek een schier onuitputtelijke bron van blogartikelen, posts en het boek dat ik ga schrijven (nog even geduld).

Zoekresultaten

Natuurlijk kijk ik ook naar zoekwoordanalyses. Veel mensen gebruiken Google Adwords, ik maak op aanraden van Willeke van den Heuvel gebruik van het Nederlandse Webtexttool. Soms krijg ik suggesties van een woord dat net wat vaker gezocht wordt, maar ik kijk vooral naar de concurrentie op het zoekwoord. Hoe lager de concurrentie, hoe minder andere websites het woord gebruiken, hoe hoger de kans dat ze er mij mee vinden. De meest algemene woorden gebruik ik voor mijn hoofdpagina’s, de meer specifieke voor verschillende blogartikelen.

Je doelgroep kennen en bereiken

Ben je verantwoordelijk voor de communicatie van een adviesbureau en heb je nog vragen? Wil je met me sparren over jouw opzet? Wil je toch een grootschalig onderzoek opzetten? Stel je vraag meteen hieronder. Ik antwoord altijd op een verzoek in een persoonlijke mail, meestal heel snel.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten