Wees geen slaaf van de zoekmachine

Wees geen slaaf van de zoekmachine

(gereviseerd 1 sept 17) Je hebt mij niet nodig als je blogt om bovenaan in de belangrijkste zoekmachine, namelijk Google, te komen. Je kunt de checklist langs van de overigens onvolprezen Yoast, en dan kom je vast hoger te staan. Zeker, ik heb Yoast op al mijn websites en -pagina’s en Willeke van den Heuvel van Mijn Gereedschapskist heeft mijn online aanwezigheid onderzocht. Ik werk nog steeds aan haar actielijst en ik kan het aanbevelen! Overigens is je tekst pas het begin, je moet nog veel meer doen om bovenaan te staan in zoekmachines: actief zijn op social media, adverteren, snelheid van je website optimaliseren, overstappen op https, toegankelijk zijn op mobiel, noem maar op.

slaaf van de zoekmachine

Ik vertik het

Je moet het zo zien: je blog is een kroeg. Daar sta je zelf achter de toog. Je maakt een praatje met de klanten, je kent ze bij naam en loopt rond om op alle details te letten. Je personeel doet dat ook, omdat ze het goede voorbeeld krijgen. En op die manier laten ze iets van zichzelf zien. Ze schenken een vaste klant niet meer als die te veel heeft gedronken, ze vertellen over hun wereldreis en ze hebben soms hun dag niet. Maar ze zijn wel echt. Daarom komen je klanten graag. Anders pakken ze wel een biertje uit de koelkast en gaan ermee achter de tv zitten.

Ik maak het je graag gemakkelijk

Natuurlijk help ik je graag om vrijwel zonder moeite je blog te schrijven. En als je consultants makkelijker praten dan schrijven, interview ik hen of je klanten met alle plezier, zoals voor FranklinCovey. Ik gebruik hun eigen woorden en uitdrukkingen, en vooral hun eigen verhaal. Maar laatst vroeg iemand mij of ik op basis van een paar woorden voor de zoekmachine even wat wilde schrijven. Ik heb daar een nacht over geslapen en ik weet nu zeker: dat doe ik niet.

Waarom niet?

Omdat ik er niet in geloof. Omdat ik merk dat een blog vooral werkt bij gebrek aan persoonlijk contact en om

  • een eerste indruk te maken bij nieuwe klanten,
  • in contact te blijven bij klanten die je een tijdje niet ziet,
  • afnemers van één van je diensten of consultants te laten zien wat je nog meer in huis hebt.

Een blog is persoonlijk

Ja, er zijn bedrijven die puur schrijven voor de zoekmachine. Voor even sta je bovenaan bij de zoekmachine. Misschien zelfs voor heel lang. Maar klanten bestaan uit mensen. Mensen die je blog lezen en daardoor geraakt worden – of niet. Ze krijgen een beeld van wie je bent, wie je mensen zijn en wat je bedrijf doet. En als ze je bedrijf inhuren krijgen ze jouw mensen. Dus niet de afdeling Communicatie, laat staan een externe copywriter.

“Maak nu een zin met het woord zoekmachine

Google probeert mensen na te doen. Schrijf dan niet voor Google, maar voor echte mensen. Het is het werk van een zoekmachine om logaritmen te ontwikkelen om zo goed mogelijk te voorspellen wat mensen willen zien. Mensen. De logaritmen komen steeds dichter bij wat een mens zou kiezen. Als je wilt scoren, moet je gewoon schrijven wat mensen graag lezen. En speciaal die mensen die jij graag als klant hebt. Die willen niet een paar zinnen met bepaalde zoekwoorden. Dat kan een kind op de kleuterschool.

Moet je dan maar gewoon wat doen?

Dit is geen vrijbrief om maar een beetje in het wilde weg te gaan schrijven. Want mensen oordelen ook op juist taalgebruik, zijn gevoelig voor een aantrekkelijke kop, willen je boodschap op een presenteerblaadje zonder dat die schreeuwerig is en hebben nog een lange lijst aan andere eisen en wensen. Ik kan je helpen om in jouw tekst daar zoveel mogelijk rekening mee te houden. Bovendien kan ook jouw eigen, persoonlijke tekst best goed scoren in een zoekmachine. Wat ik maar wil zeggen: je kunt de kantjes er niet vanaf lopen. Je moet er echt iets van jezelf instoppen. Zoals de kroeg meer klanten trekt als de baas zelf achter de toog staat en je bediend wordt door leuke mensen. Heb ik ook uitgebreid onderzoek naar gedaan.

Wil je hier een keer uitgebreid over praten met me? Maak meteen een vrijblijvende afspraak: 

https://clinekennisdelen.nl/contact/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

6 gedachten over “Wees geen slaaf van de zoekmachine”

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten