Zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen zou te veel tijd en discipline kosten, er zou niet genoeg zijn om over te bloggen en je roept negatieve reacties over je af. Bovendien: wat levert het op?

Zakelijk bloggen leidt tot sitebezoek

Zakelijk dienstverleners reageren vaak kritisch op mijn pleidooi voor zakelijk bloggen. Maar als ik de pieken laat zien in mijn sitebezoek, zijn ze al gauw overtuigd. Ik blog om de week. Elke piek in onderstaande grafiek is een dinsdag waarop ik mijn blogartikel verspreid. 14 november scoorde niet hoog, maar desalniettemin een piek.

zakelijk bloggen levert pieken op in sitebezoek

Blijft de vraag over: hoe dan?

Hoe dan?

Ben je zakelijk dienstverlener, dan heb je veel kennis om te delen met je doelgroep. Dat past meestal niet op de gebruikelijke pagina’s. Je weet veel te veel. Bovendien gaat zelden iemand je site helemaal lezen. Bezoekers zijn op zoek naar een antwoord en willen snel je telefoonnummer weten of even een voorbeeld van een project. Die gaan niet je hele site doorbladeren om te zien wat je nu weer te vertellen hebt. Laat staan dat ze terugkomen.

Daarom ga je zakelijk bloggen. Met een zakelijk blog kun je elke week, twee weken of maand per mail je doelgroep laten weten dat er een nieuw artikel op je blog staat. Je biedt waarde, want je deelt inhoudelijke kennis. Mensen komen dus graag terug, als je ze er maar op wijst dat er weet iets nieuws op staat.

Regelmatig zakelijk bloggen in weinig tijd

Al die kennis zit in de hoofden van je mensen. Consultants, adviseurs, deskundigen. Die mensen verhuur je voor veel geld en je wilt niet dat ze elke keer een hele dag bezig zijn om met veel moeite al die briljante kennis van ze te bloggen. Bovendien, wie een briljant wetenschappelijk rapport kan schrijven, kan nog niet zakelijk bloggen. Dat is een vak apart en anders dan bijvoorbeeld reclameteksten schrijven, een boek schrijven, afgestudeerd zijn in Nederlands, lesgeven in Nederlands of journalist zijn.

Je moet ze al elke maand om een urenbriefje smeken, laat staan dat je kenniswerkers elke maand een artikel gaan aanleveren voor je zakelijke blog of er zelfs maar input voor leveren.

Ik bel je mensen op, interview ze in een halfuur tot drie kwartier met relevante vragen en schrijf daar een blogartikel van. Eén tot vier keer per maand een halfuur van iemand die net even op de bank zit. Op mijn initiatief. Dat moet te doen zijn.

Onderwerpen waarvoor bezoekers terugkomen

Vraag een zakelijke dienstverlener te gaan bloggen en ze persen er met moeite drie artikelen uit. Vaak blijft het daarbij. De artikelen staan op een blog, maar het bedrijf verwijst er niet naar vanuit de nieuwsbrief of social media. Maar het ergste: de blog gaat over het nieuwe pand, een nieuw verworden opdracht, het feest ter ere van het zoveel jarig bestaan of een nieuwe medewerker. Het moest toch nieuws zijn? En ja, dat is nieuws waar zeer betrokken klanten, familie en het plaatselijke sufferdje in geïnteresseerd zijn. Maar nooit een potentiële klant uit je doelgroep.

Vraag je een professional te schrijven voor je blog, dan heeft ze geen idee waarover ze moet schrijven. Toch praten de meeste professionals graag over hun vak, vooral over hun laatste geslaagde case. Laat dat nou net een fantastisch onderwerp zijn voor zakelijk bloggen.

Beschrijft een professional een case, dan lepelt ze vaak een paar feitjes op en roemt ze de goede resultaten. Maar dat kun je beter aan je tevreden klanten overlaten. Dat is veel overtuigender.

Ik zorg dat het dieper gaat dan een oppervlakkig succesverhaal, ik zorg dat het de lezer meesleept en waarde biedt en ik verspreid je blog voor je.

zakelijk bloggen

Afbreukrisico

Helaas zijn er veel slechte blogs en veel slechte posts op social media en nog meer slechte nieuwsbrieven. Een zakelijk dienstverlener zei daarom tegen mij dat hij niet gelooft in zakelijk bloggen omdat hij bang was voor negatieve reacties; een tweet op zondag levert kritiek dat je mensen op zondag dwingt te werken, er is altijd wel iemand beledigd over welk onderwerp ook en als je een positie kiest zijn er altijd tegenstanders.

Mijn klanten maken zich nooit zorgen over negatieve reacties. Ik ben er alleen maar blij mee.

1. Blog op je site.

Ten eerste: zakelijk bloggen doe je op je eigen site. Reacties beheers je dus zelf. Discussie is goed, dus zowel negatieve als positieve reacties brengen de dialoog op gang. Maar schelden hoef je niet te accepteren. Dat kun je zelf modereren of je kunt het mij laten doen. Meestal ben je blij met reacties op je blog. Ik ook. Dus als er nog iets is dat je weerhoudt om zakelijk te bloggen, schrijf het hieronder in het reactieveld.

Je blogt dus niet op social media. Daar plaats je alleen een korte inleiding met een link naar je site. Dan komen er bezoekers op je eigen site in je eigen omgeving die je helemaal in de hand hebt én wie zich niet gedraagt kun je ervan weren.

2. Controverisiële onderwerpen zijn goed.

Ten tweede: hoe controversiëler je onderwerp, hoe feller de reacties. Dat is goed zo lang het over de inhoud gaat. Maak maar een uitgesproken keuze tussen Apple en Microsoft in je blog. Wees maar uitgesproken voor of tegen Scrum. Je kunt toch niet iedereen bedienen. Je wilt toch alleen maar klanten die al aan jouw kant staan. En wie weet levert het nog een interessant kopje koffie op. Blijf boven de partijen staan in de discussie en je overtuigt als deskundige. Daar gaat het om. Als er niemand fel tegen is, is er ook niemand fel voor. Een hekel aan zakelijk bloggen? Kom maar op met je argumenten!

3. Huur een redacteur in met een gevoelige antenne

Ten derde: ik heb een zesde zintuig dat overgevoelig is voor maatschappelijke kwesties die niet relevant zijn voor je dienst. Of dat komt door mijn gevoelige natuur, mijn affiniteit met de underdog of 15 jaar overheidsdienst, dat weet ik niet. Maar je kunt erop vertrouwen. Er is nog nooit een blog geweest van mij of een klant van mij dat negatieve reacties heeft opgeroepen in de 6 jaar dat ik nu blog voor zakelijke dienstverleners.

Overtuigd?

Ben je na deze argumenten overtuigd? Natuurlijk niet. Eerst zien, dan geloven. Vraag daarom vrijblijvend een blogartikel aan, zodat je het op je eigen site zelf kunt zien hoe het werkt. Pas dan praten we verder, kom bijvoorbeeld een keer naar Delft. Kijk nu eerst naar mijn dienst blogservice of neem meteen contact op:

zakelijkbloggen@blogbijbel.nl

of

06 484 11 065

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten