Heeft zakelijk bloggen voor bedrijfsadvies wel zin?

Vierenveertig jaar na zijn overlijden, krijgt mijn opa, Jan Pouwels, alsnog erkenning als belangrijke Nederlandse componist en organist. Aanleiding is een Wikipediabericht, waar de docent van Elisabeth Vercammen op stuitte toen hij een dichter zocht. Elisabeth studeerde orgel, en werkte toevallig als koster in de kerk waar nog één kerkganger zijn naam kende – hij had als voormalig domineeszoontje nog pianoles gekregen van de toenmalige organist in precies die kerk. Dat bericht op Wikipedia heb ik geschreven. En nu vraag jij mij of zakelijk bloggen wel zin heeft. Met jou vragen meer mensen uit mijn onderzoek zich dat af.

zakelijk bloggen

Waarom zou jij zakelijk bloggen?

“Heeft bloggen wel zin?”

“Wat is de toegevoegde waarde van een blog?”

Als je doel is om bij te dragen aan de omzet van je bureau, heeft zakelijk bloggen zin. Goede communicatie online bestaat uit artikelen die je doelgroep zo waardevol vindt, dat de kwaliteit op je bureau afstraalt en dat ze graag terugkomen op je website. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is een manier aanbieden waardoor ze regelmatig worden geïnformeerd over nieuwe artikelen op je website, bij voorkeur met een opt-in. Die artikelen vormen samen je blog.

Welke artikelen je doelgroep waardevol vindt, ontdek je als je met hen gaat praten. De artikelen die je schrijft deel je per mailing, op social media en bijvoorbeeld in een link in een persoonlijk e-mailbericht om een specifieke klant een specifiek voorbeeld te geven of in een offerte om te laten zien welke ervaring je hebt.

Je blog biedt inhoudelijke waarde

De waarde van je blog kan iets minder concreet zijn zoals ‘inspiratie’ of het uitdragen van je bedrijfsfilosofie, maar besteed hier niet meer dan twee artikelen per jaar aan. De beste artikelen zijn die, waar de lezer direct iets mee kan doen en wat daarna direct concreet resultaat oplevert. Natuurlijk is een concrete tip om staand te vergaderen gemakkelijker toe te passen dan iets complex als ‘eerst begrijpen, dan begrepen worden’. Maar met de juiste voorbeelden kom je een heel eind. Idealiter sluit je af met een call to action die je lezer aanspoort om het ook echt in praktijk te brengen.

Je blog is een cadeau

Als jij het voor elkaar krijgt om elke maand een artikel te plaatsen dat daadwerkelijk waarde biedt aan je doelgroep, dan kijken ze uit naar je post en zien ze je artikel als een cadeau.

Zakelijk bloggen onderscheidt je bureau

Ze zei: “Eigenlijk heb ik zelf twintig jaar marketingervaring. En er zijn al zoveel tekstschrijvers. Ik heb zelfs net een marketingonderzoek laten uitvoeren. Maar toch ben ik je blog blijven volgen. Onder meer omdat je je specifiek op adviesbureaus richt.” Ik leg haar net neer, we hebben volgende week een afspraak.

Met zakelijk bloggen kun jij je bureau ook onderscheiden, je kunt met cases en voorbeelden laten zien hoe je bureau werkt en waarin het anders is dan anderen.

Je blog biedt ruimte voor nuance

Je hebt in de artikelen uitgebreid de ruimte voor de nuance die er nodig is om ingewikkelde materie uiteen te zetten. Wat in een acquisitiegesprek vaak niet lukt, waar op een netwerkborrel vaak geen geduld voor is en waarvoor social media gewoonweg te vluchtig is, kan met een langer artikel op je blog wel. Artikelen boven de 1000 woorden zijn geen uitzondering meer.

Je blog is een proeve van bekwaamheid

Wanneer je het goed kunt uitleggen in een artikel, kun je laten zien dat je je vak beheerst. Als je dat zelfs doet bij monde van een klant, toon je aan dat jouw advies echt werkt. Daar weegt geen reclamebudget tegenop.

Je blog is vertellen hoe goed je bent zonder op te scheppen

Amerikaanse adviezen zijn niet direct naar de Nederlandse cultuur te vertalen. Veel onderzoek op het gebied van bloggen gaat over Amerikaanse concrete producten voor consumenten. Jij verkoopt complexe diensten die een lange vertrouwensrelatie vergen aan bedrijven. Nederlandse bedrijven. En Nederlanders houden niet van opscheppen en al helemaal niet van reclame maken. Daarom past zakelijk bloggen nog beter hier dan in de Verenigde Staten.

Beschrijf je cases in je blog en laat je die ook nog eens door je klanten vertellen, dan steek je niet je eigen loftrompet af, maar zet je een klant in het zonnetje. Dat straalt af op jou én het is geloofwaardiger omdat een ander het zegt.

Je blog geeft je doelgroep een goed gevoel

Het schijnt, volgens een van die mooie Facebook-quotes, dat mensen vooral onthouden hoe ze zich bij je voelen, meer dan wat je zegt. Als jij je doelgroep steeds de held in je verhaal laat zijn, dan eindigt elk artikel in een kleine overwinning voor je doelgroep. Een happy end voelt goed. De persoonlijke aandacht aan mensen zoals je doelgroep maakt het extra krachtig.

Je blog bereidt de weg voor

Met je blog leren mensen je consultants en hun werkwijze kennen. Daarnaast kun je advies geven over de optimale voorbereiding van projecten. Want opdrachtgeverschap is ook een bijzondere vaardigheid.

Je blog vertelt dat ze je op tijd moeten betrekken

Of het nou gaat om de ondernemingsraad, de medewerker of de consultant voor een organisatieverandering, ze betrekken je altijd te laat. Met zakelijk bloggen kom je onder de aandacht voordat er sprake is van een concreet project en met goede voorbeelden kun je aangeven wat er te winnen valt wanneer je opdrachtgever jouw consultants vroeg in het project erbij haalt.

Je blog laat zien waar je goed in bent

Maak een combinatie van je succesvolste projecten en het type projecten dat je graag doet. Zo weet je doelgroep waar je goed in bent en hoeven ze zich niet te baseren op dat ene artikel dat ze ooit in een vakblad over je lazen of dat ene project dat je eerder bij hen deed of waarover ze hoorden.

Je blog onderhoudt contact met slapende klanten

Klanten die je ooit één opdracht hebben gegeven, geïnteresseerden die je ooit een opdracht zouden kunnen geven of een opdrachtgever die nog andere projecten op stapel heeft staan waar jij ook goede consultants voor beschikbaar hebt. Bij al die mensen wil je graag blijvend onder de aandacht zijn, zonder je op te dringen. Met waardevolle artikelen op je blog kan dat.

Natuurlijk, nothing beats a cup of coffee. Het bekende kopje koffie is essentieel om het contact met je klanten te onderhouden. Maar je kunt niet al je klanten elke maand bezoeken. Om tussen al die kopjes koffie ook contact te houden, is je blog ideaal. Zelfs als ze de e-mail niet eens openen, maar wel voorbij zien komen, worden je slapende klanten weer aan je herinnerd. Daarmee komt je bureau gemakkelijker top of mind als ze je toevallig nodig hebben, net tussen twee bezoeken in.

Zakelijke bloggen is keiharde verkoop

En ik zou het bijna vergeten. Een deel van de respondenten krijgt er gewoon keiharde omzet mee. Omdat mensen hun blog volgen en hen leren kennen, omdat ze ermee vertrouwen opbouwen en op een gegeven moment gewoon keihard opdrachten ermee verwerven.

Overtuigd?

Wil jij niet 44 jaar wachten om erkenning te krijgen van je bureau? Begin dan vandaag nog met zakelijk bloggen. Ik help je graag op weg.

En een nieuwsbrief dan? Die heeft toch een negatief imago?

Ja. Wel als je het ‘nieuwsbrief’ noemt en alleen nieuwtjes over je eigen organisatie deelt. Maar dat hoeft niet. Ik leg je graag uit hoe je nieuwsbrief bijdraagt aan je verkoop- en acquisitieproces. In een ander blogartikel.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *