Waarom zouden opdrachtgevers je bellen?

Hoe nemen ze contact via je website op? En waarom zouden ze je bellen?

Hoe krijg je mensen die geïnteresseerd bladeren door je website zover dat ze je bellen?

Je kunt veel doen om contact via je website te maken met je doelgroep, maar uiteindelijk wil je dat ze je bellen. Pas met dat contact wordt een geïnteresseerde websitebezoeker een interessante prospect; iemand die je consultants misschien wel wil inhuren.

Vertel wat je doet

Zorg ten eerste dat op je homepage kort staat wat je dienst precies inhoudt en beperk je niet tot superlatieven van hoe goed, succesvol en integer je bent. Eerlijk waar, ik heb in mijn onderzoek homepages gezien die van alles over de diensten beweren, maar waar nergens staat wat die diensten zijn. Benoem in elk geval Arie’s probleem – dat wat je doelgroep weerhoudt om ten volle haar missie te realiseren – en waarom dat voor je doelgroep urgent is. Geef aan welke resultaten jij kunt bereiken waarmee je doelgroep een stap dichter bij haar missie komt. Bijvoorbeeld: ‘Wat is de veranderbereidheid van alle 10.000 medewerkers? Meet het binnen een dag met de People Change Scan.’

Zet op je productpagina je dienst uitgebreider uiteen; wat je aanpak is, hoe je begint, welke methodes en instrumenten je inzet.

je bellen

Blog over je diensten

Zorg dat al je blogartikelen een duidelijke relatie met je dienst hebben. Zo kun je aan het eind van elk artikel steeds oproepen tot contact via je website: ‘Herken je dit en heb jij ook behoefte aan teambuilding? Neem nu contact op voor een vrijblijvend gesprek [link naar contactpagina].’ Zoek een evenwicht tussen botte productaanprijzing die keiharde reclame is en een al te subtiele, bescheiden verwijzing. Volg hoeveel mensen erop ingaan en scherp het elke keer een beetje aan. Overweeg een opvallende knop met een tekst als ‘Maak nu een afspraak’. Zolang jij waarde geeft in het artikel die de lezer geen geld, moeite of bijvoorbeeld adresgegevens kost, mag je deze oproep doen. Het is tenslotte je website en je bent een commercieel bureau. Zelfs wanneer je puur uit liefdadigheid werkt, wil je dat mensen contact opnemen. Doe daar dan ook niet ingewikkeld over.

Wat kun je bieden?

Bied bijvoorbeeld iets aan dat gemakkelijk online verkoopt: boeken en korte introductietrainingen verkopen goed online. Heb je die niet, overweeg ze dan te ontwikkelen. Bij het schrijven van een vakboek kan ik je helpen, maar trainingen geven vind ik zelf doodeng. Voorlopig kun je in elk geval een kennismakingsgesprek aanbieden.

Idealiter vraag je hiervoor een kleine prijs. Een prijs waarbij ze denken ‘Daar kan ik mij geen buil aan vallen.’ Een risicovrije prijs. Waarom? Omdat je doelgroep het best kleine stappen maakt op je rode loper. Bied je alles gratis aan, dan maakt je doelgroep geen stap vanaf je gratis download voor je opt-in. Terwijl je uiteindelijk wilt dat ze je consultants inhuren voor een topproject en je bellen daarvoor. Toch vind ik het lastig om een prijs te vragen voor een kennismakingsgesprek. Dan moet je wel heel veel waarde bieden in dat gesprek; de meeste intakegesprekken zijn immers gratis en terecht. Bied dan een kleine dienst aan in zo’n betaald kennismakingsgesprek, bijvoorbeeld een uitgewerkt plan van aanpak.

Ten slotte is gewoon een kop koffie zonder factuur ook al een heel goede stap. Een contact via je website is in elk geval al een lauwe relatie en dat is veel beter dan wanneer je bellen gaat naar iemand die je wel als klant zou willen.

Mailings buiten je doelgroep

Eerder zei ik, dat je geen mailing aan je buurman moet sturen, als die niet in je doelgroep past. Maar. Net als op social media zit de kracht van je netwerk niet alleen in je netwerk, maar vooral ook in het netwerk van je netwerk. Je zou alle mensen die je kent, maar die niet in je doelgroep horen, kunnen vragen om mensen uit hun netwerk die daar wel in passen te wijzen op je nieuwsbrief en je opt-in.

Doe dat echter niet vaker dan eens per jaar. Levert het niets op, dan is dit voor jou geen zinvolle actie en hoef je je netwerk er niet mee lastig te vallen. Maar misschien wel. Zo heb ik eens van een pas afgestudeerde oud-collega een heel interessante klant gekregen, gewoon, omdat zijn medestudent daar werkte. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Je weet nooit helemaal precies wat de reden is dat ze je bellen.

Taggen. Niet alleen voor grappige posts.

Op social media kun je schrijven: ‘Tag een persoon die leiding geeft’. Taggen? Dat betekent dat je de naam van die persoon opschrijft. LinkedIn en Facebook vermelden dit dan automatisch in de notificaties bij die persoon, zodat die een directe persoonlijke oproep krijgt van de tagger om je artikel te lezen. Dan moet je natuurlijk wel een post maken waar de afzender goede sier bij de getagde persoon kan maken.

O, en vind je dit artikel waardevol? Deel het dan alsjeblieft op je social media. Onder het kroontje staan nog veel meer platforms.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten