De 8 meest gestelde vragen over het effect van communicatie online

Mijn onderzoek en de vorige blogartikelen over het effect van communicatie online riepen een paar vragen op. Hier beantwoord ik de 8 meest gestelde vragen.

vragen

1.      Werkt een knop ‘vraag een offerte aan’?

Je verkoopt geen schoenen en je verkoopt je advies niet aan particulieren. En wat voor consumentenwebsites geldt, geldt niet per se ook voor jouw website.

Een klant vraagt of een knop werkt met ‘vraag een offerte aan’. Voor custom made schoenen werkt dat zeker. Voor een verandertraject kan ik me voorstellen dat je toch eerst een uitgebreide intake moet doen en dat gaat gewoonlijk niet online. Maar probeer het uit. Plaats de knop onder een miniformulier waarop de bezoeker ten minste een naam, een e-mailadres en een telefoonnummer moet invullen, promoot de pagina op je effectiefste kanaal en kijk hoeveel reacties je krijgt. Verwijs er nog eens naar in een blogartikel en meet het gedurende minstens een halfjaar. Laat het me weten!

2.    Hoe weet je of je pagina’s organisch goed gevonden worden?

Google ziet precies hoe bezoekers op jouw website komen:

  • via een directe link (bijvoorbeeld in je mailing) of door het intypen van je url: ‘direct’,
  • via een zoekmachine zoals bijvoorbeeld, eh, Google: ‘organic’,
  • via een verwijzing op een andere website: ‘referral’
  • of via social media.

Als ik op Google Analytics kijk, bevestigt dit opnieuw het effect van mijn mailing. Ook zie ik dat er nog altijd mensen via mijn oude website Clineschrijft.nl binnenkomen. Nog maar niet opheffen dan.

3.     En wat zie je van social media?

Denk jij dat je met je zakelijke dienst niet op Facebook hoeft te posten? Think again. Met mijn zakelijke dienst komt meer dan de helft van het sociale verkeer via Facebook op mijn website. En verrek, vorige week kwam zelfs iemand via Google+ op mijn website. Maar, eerlijk is eerlijk, via LinkedIn blijven ze het langste: 2,5 minuut gemiddeld. Ook zie ik precies hoeveel mensen die via social media zijn binnengekomen ook op bijvoorbeeld mijn contactpagina zijn geweest.

Ik kan zien op welke pagina’s ze zijn geweest, zelfs per socialmediakanaal, of ze nog naar andere pagina’s zijn doorgeklikt, precies van waar naar waar en hoe lang ze er gebleven zijn.

4.    Hoe voed je business intelligence vanuit online marketing?

De vrager bedoelt: hoe kun je met de informatie van je website en social media zinvolle keuzes maken om je verkoop optimaal te ondersteunen? Daarover heb ik de afgelopen maanden al veel artikelen geschreven. Het werkt voor elke website en elke doelgroep net even anders.

Voor veel adviesbureaus is het effectief om verschillende whitepapers aan te bieden over verschillende onderwerpen en bij te houden hoeveel bezoekers ze downloaden. Natuurlijk kun je per download je bezoekers informatie vragen over hun bedrijf, het aantal medewerkers, hun functie en andere persoonlijke gegevens. Maar hoe meer je vraagt, hoe vaker ze afhaken. Beperk dus het aantal velden. Dit levert je op dat je weet wie waarin geïnteresseerd is. Vooral als je verschillende soorten diensten aanbiedt of een verschuiving overweegt is dit interessant.

Door op verschillende punten van je rode loper te meten, kun je zien welk effect een bepaald blogbericht heeft of een nieuwe opt-in. Verander niet te veel tegelijk, anders weet je niet welk effect waarvandaan komt.

Je kunt ook beoordelen welk socialmediakanaal het meest oplevert. Daar kun je dan overwegen advertenties te plaatsen. Houd ook daar het effect van bij, want niet elke advertentie levert meer bezoekers op.

5.    Hoe wil je doelgroep dat je hen benadert?

‘Hoe wil je doelgroep dat je hen benadert?’ vraagt iemand in mijn onderzoek naar communicatie online voor adviesbureaus.

Wie mij al een tijdje volgt, weet dat ik daar geen antwoord op heb. Naast het meten met Google Analytics, je mailingprogramma en je social media moet je het gewoon aan je doelgroep zelf vragen.

‘Ja maar’, vraagt een ander dan ‘Hoe benader ik hen het beste: met online artikelen, direct bellen of een open masterclass?’

Verschillende benaderingen versterken elkaar

Net zoals beeld en tekst elkaar aanvullen en versterken, geldt dat ook voor de verschillende marketingtools. Verschillende mensen uit je doelgroep hebben verschillende voorkeuren voor contact met je bureau en als iemand je boodschap via verschillende kanalen krijgt, komt die beter aan. Het beste werkt een combinatie en idealiter plaats je verschillende benaderingen op specifieke plekken op je rode loper. De ene benadering is wat indringender dan de andere. De ene manier is meer geschikt voor mensen die nog nooit van je gehoord hebben dan de andere. Het ene platform vraagt meer vertrouwen dan het andere.

Online staat vooraan op de rode loper

Met online communicatie kun je grote groepen mensen uit je doelgroep bereiken tegen lage kosten. De drempel om je boodschap op te nemen is laag. Dat staat dus vooraan op je rode loper. Zonder online communicatie ben je volledig afhankelijk van directe en persoonlijke contacten. Bovendien loop je de kans dat zelfs die afhaken als ze zien dat je geen behoorlijke website hebt of niet actief bent op de belangrijkste platforms voor social media. Dat is namelijk gewoon onprofessioneel, zelfs als je zelfstandig adviseur bent en alleen opereert.

Speciaal voor jou

Je kunt je doelgroep een beetje selecteren door hen aan te spreken; ‘speciaal voor adviesbureaus’ werkt in mijn geval. Niet dat anderen dan onmiddellijk afhaken, maar het werkt.

Niet voor sukkels

Wat in elk geval averechts werkt is de redenering van helaas veel consultants: schrijf maar lekker lange zinnen met veel vaktaal, dan haken die mbo’ers wel af. Afgezien van het feit dat jouw vaktaal meestal niet de vaktaal van je doelgroep is, lezen ook hoogopgeleiden liever een eenvoudig geschreven tekst. Zeker als het niet verplicht is. Dus als je hoogopgeleiden wilt verleiden contact op te nemen, schrijf dan eenvoudig en spreek hen gewoon direct aan: deze whitepaper is voor managers in het topsegment van bedrijven met meer dan 10.000 medewerkers. Lekker duidelijk én eerlijk.

6.    Hoe verhoog je de omzet per klant?

Een adviesbureau werkt gewoonlijk aan een project bij een opdrachtgever gedurende een bepaalde tijd, en dan weer een tijd niet. Heb je veel eenmalige klanten? Vraag ze dan tijdens of direct na de opdracht of je ze mag inschrijven voor je mailing. Daarmee houd je het contact vast. Verwijs je met je mailing naar praktijkcases, dan kun je laten zien wat je nog meer kunt. Vaak gebruikt een klant bij één project maar een deel van de kennis en kunde van je consultants. Op je blog kun je je diversiteit tonen.

Heb je het idee dat een bepaalde opdrachtgever jouw diensten kan gebruiken op een terrein waarop je haar niet eerder hebt geholpen? Stuur dan in een persoonlijke e-mail een link naar je artikel over een dergelijke praktijkcase met en persoonlijk bericht en de aantekening ‘misschien interessant voor jou’.

7.    Hoe kun je meer gerichte campagnes neerzetten?

Als je je doelgroep al ondervraagd hebt, kun je je communicatie nog preciezer op hen afstemmen wanneer je weet waar ze online op reageren. Naast de metingen van je eigen posts, kun je ook onderzoeken hoe ze op andere posts reageren. Op Facebook en Twitter kun je bijvoorbeeld heel gemakkelijk lijsten aanleggen van specifieke contacten. Waar reageren ze op? Wat liken ze en wat delen ze? Welke posts daarvan passen bij jou? Wat vraagt dat van je website?

8.    Hoe bereik je jouw doelgroep met online artikelen?

Een respondent van mijn onderzoek vroeg ‘Wat heeft mijn doelgroep nodig en waarmee kan ik hen helpen?’ Dit artikel en de paar artikelen daarvoor geven hier een aardig antwoord op.

In de afgelopen artikelen heb ik vooral vragen beantwoord van mijn doelgroep die ik uit mijn onderzoek kreeg. Met een onderzoek onder je medewerkers met klantcontact en direct bevragen van je doelgroep weet je met welke vragen ze rondlopen. Praktijkcases geven van intake tot afsluiting aan welke problemen je voor je doelgroep kunt oplossen en wat het resultaat is van je interventie. Je kunt ze zelf beschrijven en je kunt je klanten erover (laten) interviewen. Daarmee heb je de drie insteken voor de meest aansprekende artikelen voor jouw doelgroep.

Wil je ondersteuning bij het ondervragen en interviewen van jouw doelgroep en klanten? Neem vrijblijvend contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten