Voorwaarden voor een goed blogartikel

“Wat zijn de voorwaarden voor een goed blogartikel? En waarom vind je onze artikelen dan niet goed genoeg?” Opdrachtgevers vragen het mij wekelijks. Daarom hier maar eens uitgebreid antwoord. Om te beginnen hoe het niet moet.

(leestijd 3 minuten)

voorwaarde goed blogartikel

Don’t try this at home

Om maar te beginnen met wat je zeker niet als blogartikel moet gaan rondsturen: een award die je bedrijf is toegekend, het nieuwe pand dat je betrokken hebt, een aardig artikel over je bedrijf in het plaatselijke sufferdje of zelfs in het Financieele Dagblad. Ook de mensen met diploma van je training, je nieuwe medewerker of de start van een topproject zijn geen waardevolle blogartikelen. Ze zijn wel heel geschikt om op social media te delen, vooral als je daar een schare aan fans hebt. Dan bedoel ik echte mensen die echt met jou en je bedrijf meeleven en het echt leuk voor jou vinden.

Hoe komt de nieuwsbrief aan zijn slechte naam?

Maar als je deze informatie in een nieuwsbrief gaat rondsturen, krijg je heel veel afmeldingen. Erger dan afmeldingen zijn mensen die die moeite niet eens nemen en je mails gewoon blokkeren of rechtstreeks naar de prullenbak doorsturen, want dat zie je niet eens. En jij maar denken dat je zo’n lekker lange mailinglijst hebt. Dit zijn de artikelen die nieuwsbrieven hun slechte naam bezorgen. Het zijn nieuwtjes. Van het soort waar het plaatselijke sufferdje mee vol staat. Alleen interessant voor mensen die geïnteresseerd zijn in jou. Zoals je familie en buren. Maar niet noodzakelijk in je bedrijf.

Maak ook geen reclame

Een tekst waarin je vertelt wat de inhoud van je nieuwste training is en een call to action toevoegt waarmee de lezer zich direct kan inschrijven is ook geen blogartikel, dat is reclame. Tenminste wel als je dat met een nieuwsbrief rondstuurt.

Wat dan wel?

Om te beginnen bij het begin: wat wil je eigenlijk met je blog bereiken? Ja, een blog kan bijdragen aan je verkoop. Maar het ís marketing. Dus het heeft wel een relatie met je diensten, maar geen rechtstreekse verkoopfunctie. Die ondersteuning van je verkoopproces kent verschillende fasen. Stappen die je potentiële opdrachtgever op de rode loper naar jouw winkel zet. Marketeers noemen dat je customer journey; de reis die je klant aflegt naar het verkoopmoment. Dat vertel ik je in 7 stappen.

Stappen naar de voorwaarden voor een goed blogartikel

  1. Aandacht trekken: Trek aandacht met een concreet verhaal en gebruik zoekwoorden waarop je doelgroep kan zoeken. Deel het artikel en laat het delen op social media en per mail.
  2. Interesse wekken: Wek interesse door aan te haken op het verhaal van je doelgroep. Gebruik Arie daarvoor.
  3. Vertrouwen opbouwen: Bouw vertrouwen op met beloftes die je inlost, waardevolle informatie, concrete praktijkvoorbeelden en regelmaat.
  4. Verlangen wekken: Wek verlangen met een goede uitstraling in tekst en beeld, goede titels, call to actions en positieve voorbeelden.
  5. Kennismaking: Maak kennis met je doelgroep in de vorm van een klein product, dat hen weinig tijd, geld en moeite kost. Maar laat ze er wel voor betalen. Bied dit aan in een blogserie waarin je toewerkt naar een concreet aanbod.
  6. Verkoop: Verweef je aanbod in al je marketing. Wacht er niet mee tot een verkoopmoment. Benoem dus de opdracht in het blogartikel over een casus.
  7. Relatie onderhouden: Onderhoud contact met je klanten met je blog. Stuur het aan al je klanten, je potentiële klanten en wie er verder geïnteresseerd is. Want misschien kennen zij wel weer potentiële klanten…

In elke stap kun je je blog een rol laten spelen. In de gerelateerde artikelen vertel ik je wat de stappen precies inhouden en wat dat betekent voor de voorwaarden voor een goed blogartikel.

Heb je zelf een vraag? Stel die in het reactieveld, dan beantwoord ik die eerst!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten