Verlangen wekken met je blog

Verlangen wekken, desire, is de derde stap die marketeers noemen in AÏDA; attention, interest, desire, action. Aandacht en interesse heb ik in twee vorige artikelen behandeld, dit gaat over verlangen. Zoals Applefans naar de nieuwste iPhone verlangen, kuikens naar een worm en je klanten naar de oplossing van hun probleem.

verlangen

In een vorig artikel besprak ik de 7 stappen op de rode loper die leiden tot de voorwaarden voor een goed blogartikel. Dit artikel gaat over verlangen wekken.

Leestijd: 5 minuten

Verlangen wekken naar je verhaal

Eerst wil je verlangen wekken naar je verhaal op jouw website. Plaats daarvoor verleidende titels boven je berichten op social media en verleidelijke onderwerpen in je mailings. Welke social media? Die waar je doelgroep het meeste zit. Dat vraag je natuurlijk meteen als je hen uitvraagt over hun verhaal.

Verlangen wekken naar jouw website

Op jouw website gebeurt het allemaal. Daar heb je alles in de hand: hoe het eruit ziet, hoe het werkt en wat er staat. Op jouw website kan je doelgroep klant worden en zich inschrijven voor een training. Daar kan je toekomstige klant contact opnemen voor een gesprek en je boek bestellen.

Waar is LinkedIn goed voor?

Waarom zou je dan een artikel op LinkedIn willen plaatsen? Nee, serieus. Plaats een bericht op LinkedIn met een verwijzing naar je website voor het hele artikel. Doe dat desnoods in de vorm van een artikel, omdat LinkedIn artikelen vaker in de stream plaatst dan berichten. Maar schrijf alleen artikelen op LinkedIn als die niet passen op je website, niet aansluiten bij je doelgroep of niets te maken hebben met je product.

Iedereen kan het zien

En wees je tegelijk bewust dat je klanten en je potentiële klanten die artikelen wel zien. Kijk dus uit met politieke, religieuze of andere controversiële onderwerpen. Wees je bewust wat je teweeg kunt brengen. Er kan zelfs een toekomstige werkgever tussen zitten.

Wat zijn verleidende titels?

Vragen doen het vaak goed. Vragen, bijvoorbeeld, die je doelgroep aan jou stelt en die je natuurlijk in je artikel wel beantwoordt. Mensen zijn ook gek op lijstjes. Ook heel serieuze, zakelijke doelgroepen: 7 tips om efficiënter te werken. Titels die een resultaat beloven dat weinig tijd, geld of moeite kost. En uiteraard moet je ook die belofte inlossen om vertrouwen te houden.

Verlangen wekken naar je artikel vanaf social media

Berichten op social media maak je aantrekkelijker door er een beeld aan toe te voegen en een korte inleiding. Let op: als je de link naar het artikel op je website plaatst, gaat dat meestal automatisch. Daarvoor halen ze meestal de meta-omschrijving, snippet of samenvatting van je website.

Verlangen wekken met mail

Mailberichten maak je naar mijn opvatting zo sober mogelijk. Dus wel een korte inleiding, maar geen beeld. Er zijn marketeers die daar heel anders over denken, zie mijn artikel over Aandacht trekken. Wat je ook kiest, kies bewust.

Voor mensen die nog steeds denken dat nieuwsbrieven en mailings ‘voorbij’ zijn: mailings leveren pieken in het websitebezoek, zowel op mijn website, als die van alle klanten waarvan ik inzage heb in de cijfers.

Verlangen wekken naar meer

Op Google Analytics krijg je het bouncepercentage van je website: mensen die er komen, eventueel een artikel lezen of een deel daarvan, en weer verdwijnen. Dat waardeert Google niet, dus je zakt in de ranglijst van vindplaatsen, maar dat wil jij ook niet. Je wilt dat je potentiële opdrachtgever doorklikt en contact opneemt. Liefst een boek, training of ander kennismakingsproduct koopt.

Zorg daarom dat onderaan elke pagina een call to action staat. Die verbindt de tekst op de pagina met wat jij wilt dat de lezer doet. Dat heeft twee voordelen: als je lezer iets doet wat jij vraagt, verbindt ze zich meer met jou en je bedrijf. Wie A zegt, moet ook B zeggen. Ze schrijft iets in je reactieveld (dan heet ze nog steeds een bouncer volgens Google, dat dan weer wel) of ze deelt je pagina op haar social media (idem). Daarmee toont ze publiekelijk dat ze iets met jou heeft. Het is als hand in hand lopen op straat. Zo ervaart ze het ook.

Wil je Google pleasen en is je relatie al wat verder, nodig haar dan uit om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, mailing of welke eufemistische naam je het ook geeft – ik ken een bedrijf dat het ‘lid van de community’ noemt, briljant! Verleid haar extra met een cadeautje: een e-boek. Houd je aan de privacywetgeving met een dubbele opt-in; laat haar haar e-mailadres bevestigen, dan weet je meteen of het adres echt bestaat en echt van haar is.

Wat staat er in dat e-boek?

Een e-boek is een whitepaper, misschien wat beter opgemaakt met wat meer aandacht voor vormgeving, maar waarom zou je een whitepaper ook niet mooi opmaken? Het geeft antwoord op de vragen waar je doelgroep mee worstelt voordat ze bereid is je kennismakingsproduct aan te schaffen. Soms zijn het gewoon vragen als: hoe vind ik een coach die bij me past? Verwerk in je antwoord de aspecten die jij belangrijk vindt van jezelf als coach. Uiteraard benoem je dat ook verder in je website en je artikelen.

Wees dus consequent, want als je doelgroep dit interessant genoeg vindt om te downloaden, dan is ze bereid om naar je te luisteren en jouw punten te accepteren als belangrijk. Sluit het totaal niet aan, dan was het toch nooit wat geworden. Sluit het voldoende aan, dan is ze heel interessant als klant. Zorg dan dat ze de eerste mailings krijgt die vertellen hoe jij voldoet aan je eigen voorwaarden. Liefst met concrete voorbeelden. (Tsjonge wat een goed advies, dat zou ik zelf ook eens moeten doen.) Pas als je alle punten hebt gehad, stuur je haar de gewone mailings die je aan je andere volgers al stuurt.

Verlangen wekken naar je oplossing

Om verlangen te wekken naar jouw oplossing, sla je de brug tussen het verhaal van je doelgroep uit het artikel Interesse en jouw oplossing, die een beter resultaat levert dan de oplossing die ze in gedachten hadden.

Bijvoorbeeld: je doelgroep heeft lastige medewerkers, die haar verhinderen de targets te halen die ze krijgt opgelegd van haar manager. Ze zoekt een training voor haar medewerkers, zodat zij er minder last van heeft. Jij biedt een paar concrete tips aan die haar leert om met ‘lastige medewerkers’ om te gaan (want dat genereert ze deels zelf, waarschijnlijk is ze zelf niet zo’n heel goede leidinggevende). Daarmee kan ze alle medewerkers aan én heeft ze minder last van haar manager.

Van tips naar dienst

Werken je concrete tips die je gaf om vertrouwen op te bouwen, dan wil ze daar meer van. Dat bied jij natuurlijk in de vorm van een coachingstraject of een training. Maak het haar makkelijk en plaats een link naar de inschrijfpagina voor je open trainingen.

Verlangen wekken met whitepapers

Met in achtneming van de privacywetgeving kun je je doelgroep indelen op basis van bijvoorbeeld whitepapers die ze downloadt of op welke pagina’s ze komt. Op basis daarvan kun je bepalen waar haar interesse naar uitgaat en haar alleen mailings sturen van artikelen over dat onderwerp.

Bied daarvoor per subdoelgroep een whitepaper aan dat specifiek voor die doelgroep geschreven is. Het is een variant op het e-boek van hierboven, maar bedoeld om (a) natuurlijk je doelgroep te helpen en te informeren, en (b) zelf te weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Je kunt specifiekere mailings sturen en zelfs overwegen om deze downloaders direct te benaderen met interessante aanbiedingen speciaal voor hen.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten