7 Verkooptips van de Belastingdienst voor meer aandacht

Verkoop begint bij aandacht

De Belastingdienst gebruikt geniepige methodes om jou aan te sporen om snel en eerlijk je belasting te betalen. Hij beïnvloedt je zonder dat je het merkt. Net als bedrijven bij de verkoop van hun producten. Dat kun jij ook. Juist als je zakelijke diensten levert.

Natuurlijk word je de hele dag beïnvloed, expres en onbedoeld door alles en iedereen om je heen. Zelfs als je weet dat iemand iets bij je probeert, kun je je toch niet aan die invloed onttrekken. Op straat vragen ze je of je een gratis krant wilt. Je wéét dat ze je een abonnement willen aansmeren. Je neemt je voor het niet te doen. En toch ga je overstag. Het is mij overkomen. Meermalen.

(dit artikel is eerder geplaatst en recent geactualiseerd op 6 maart 2018)

(leestijd 4 – 5 minuten)

Is verkoop wel integer?

Het is niet mijn bedoeling om jou of je doelgroep een krantenabonnement aan te smeren waarmee jij niet geholpen bent. Het afbreukrisico is groot. Je zult zien dat mensen aversie ontwikkelen tegen de verkoper, wanneer ze tegen hun zin iets aanschaffen. Het lijkt op de haat die obsessieve eters tegen eten ontwikkelen. Dat is wel het laatste wat ik wil bereiken.

Het heeft geen zin als je briljant zit te wezen op je website, terwijl je niemand verleidt om je consultants in te huren. Maar als jij met de adviezen van je bureau de wereld beter maakt, is het beter voor iedereen als jij potentiële opdrachtgevers contact met jouw bureau laat opnemen. Zoals kinderen een zetje nodig hebben om gezond te eten, zoals managers een zetje nodig hebben om beter leiding te geven, zo geef jij je opdrachtgever een zetje om te doen wat goed is.

Denk je dat jij daarboven staat?

Een klant van me dacht dat hij daar niet gevoelig voor was, die primitieve reacties van zijn reptielenbrein op aansporing tot verkoop. Om meteen daarna te vertellen dat hij ooit in de trein vrouwen hoorde klagen dat mannen altijd eerst naar hun borsten keken. En zich realiseerde dat dat inderdaad was wat hij altijd deed – zonder daar overigens naar te handelen, zoals hij nodig vond erbij te zeggen. Dergelijke primitieve reacties zijn niet alleen aan mannen voorbehouden.

verkoopManipulatie van je onbewuste

Verkoopmethodes. Inspelen op het onbewuste, niet alleen om spullen te verkopen maar ook ideeën. We doen het elkaar aan, Ikea past het op hoog niveau toe en nu dus ook de Belastingdienst. Ze noemen het nudgen, maar het is gewoon verkopen. En jij kunt er wat van leren, waardoor jouw website meer conversie kan realiseren. Zodat je jouw ideeën en producten aan jouw doelgroep kunt verkopen. Kahneman heeft er een heel boek over geschreven, wat ik nu lees en waar ik later op terug zal komen. Echt, die man is briljant – Nobelprijs voor de Economie en dat soort dingen. Dit zijn de trucs die de Belastingdienst hanteert en waar jij je voordeel mee kunt doen:

1.        Benadruk de deadline

1 april moet je alles hebben ingevuld. Als jij geen deadline hebt, kun je er één verzinnen: een tijdelijke actie, een workshop die bijna vol is; wie het eerst komt die het eerst maalt. Benadruk dat nog eens door af te tellen: nog 3, 2, 1 uur! Een beeld van rennende mensen, de suggestie van een eenmalige kans. Het zijn allemaal middelen die de urgentie van Arie benadrukken. Urgentie is een essentieel onderdeel van elk verhaal, elke verkoop. Het zegt je doelgroep: Als je resultaat wilt, moet je nu uit je stoel komen.

Andersom: wie wel een probleem ervaart, maar geen urgentie, zal blijven zitten. Onderuit. Denk maar aan alle klussen die zijn blijven liggen, zoals die ene drempel vastzetten: het is niet urgent er iets aan te doen. Totdat je erover struikelt en in het ziekenhuis terechtkomt. Moet jij je potentiële opdrachtgevers laten struikelen? Nee. Maar je kunt ze wel waarschuwen dat ze nog een keer gáán struikelen als ze niet nu hun probleem oplossen.

2.      Benoem de duur

Lange blogartikelen kunnen de moeite waard zijn, maar geef mensen de tijd om die in te plannen. De Correspondent benoemt de leestijd van elk artikel.

Wil je dat mensen je video bekijken? Vertel er dan bij hoe lang het duurt. Hoe korter hoe beter trouwens. Een webinar van een uur gaan mensen niet bekijken als ze tien minuten hebben, maar ze plannen het misschien in. Er zijn ook steeds meer websites die de leestijd per bericht benoemen. Je hebt op een beeldscherm vaak geen overzicht van de totale lengte, op je telefoon al helemaal niet. Het verlaagt in elk geval de drempel. Ook het opdelen van een artikel in alinea’s, het variëren in kleur en aangeven hoe ver het al gelezen is, schijnt te helpen. Je bent in dit artikel ongeveer op de helft…

3.      Geef details

Wil je respons, beschrijf dan precies en gedetailleerd wat je wilt dat je doelgroep doet. Schrijf dat bij voorkeur in de gebiedende wijs. Net als dit artikel. Dat is niet grof of onbeleefd, dat is duidelijk en het leest gemakkelijk. Kijk maar in een kookboek. Geef gedetailleerde instructies en je krijgt een veel hogere respons, meer verkoop én een grotere score op tevredenheid. Overigens is het daarbij uiteraard wel belangrijk dat de instructies niet bestaan uit een integrale lap tekst. Houd het kort, zoals op mijn inschrijfpagina en je belastingaangifteformulier.

4.     Wees streng maar rechtvaardig

Een dwingende toon, autoriteit van een belangrijke afzender en sociale bewijslast (‘anderen deden het ook’) werkt bij elke verkoop. Ga daarin wel uit van goede bedoelingen en dreig nooit met iets zonder de kans te bieden daaraan te ontsnappen. In tegenstelling tot de Belastingdienst heb je geen wet achter je staan of andere dwangmiddelen.

5.      Gebruik beeld en kleur

Dat primitieve brein wil gewoon plaatjes. Iconen, foto’s, grafieken en infographics. Liefst met ondersteuning van je boodschap. Het maakt het brein ook gemakkelijker om een verbinding te creëren, waardoor het jouw boodschap gemakkelijker onthoudt.

Kleur werkt onderhuids: blauw maakt mensen toeschietelijker, maar slordig en rood leidt tot vermijdend gedrag, maar wel nauwkeuriger. De juiste kleur stimuleert jouw opdrachtgever.

6.     Na A, verkoop B

Dit is de klassieke marketingfuik. Eerst bied je een cadeau aan: je e-boek in ruil voor een e-mailadres. Dan stuur je nog meer waarde op, in de vorm van blogartikelen. Vervolgens verwijs je (na 7 keer zeggen mensen als Kemal Wesenhagen, die het weten kan, maar dat blijft een gemiddelde) naar een instapproduct of een front end. Dan pas begint de verkoop. De Belastingdienst vraagt eerst of er interesse is, dan wanneer het uitkomt en vervolgens als een uitnodiging. Dat kun jij ook met je webinar, workshop of event. Peil de interesse door in je mailingsprogramma te kijken wie er klikt op de link. Meet ook het effect op de verkoop in Google Analytics!

7.      Opluchting na schrik

Als de Belastingdienst belt, schrik je wel even. Als het dan niet is om je een boete op te leggen, ben je al lang blij. En extra toeschietelijk, schijnt. Jij kunt je doelgroep laten schrikken door een flink controversiële titel te plaatsen; Wij doen vooral niet wat je vraagt, schreef mijn gewaardeerde klant Anderson MacGyver (artikel helaas niet meer beschikbaar). Om vervolgens uit te leggen dat ze verder kijken dan de vraag en op zoek gaan naar de vraag achter de vraag. Opluchting bij de lezer. Wellicht ook een glimlach. En je hebt je doelgroep meteen je artikel binnengesleurd. Ook dat bevordert de verkoop.

Jij vult toch ook je belasting snel en eerlijk in?

Zie jij nog andere verkoop-trucs om je heen die je kunt vertalen naar je online communicatie? Deel ze met de lezers van dit blogartikel in het reactieveld hieronder!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “7 Verkooptips van de Belastingdienst voor meer aandacht”

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten