Statistiek van social media is waardeloos

Statistiek social media is onzin

Geloof niets van wat je leest over de statistiek van social media. De groei van Twitter heeft een dieptepunt bereikt, kopt Nu.nl in februari 2015.

Update oktober 2017: dankzij Trump zit Twitter weer in de lift. Echt waar.

Update december 2018: Whatsapp staat met stip op 1, jongeren rennen gillend weg bij Facebook en Instagram ‘groeit stevig door’, vooral onder pubers en jongeren.

Maar ga nu alsjeblieft niet een account aanmaken op Instagram. Dat is alleen interessant als daar jouw doelgroep zit. Verder heb je er niets aan.

Er zijn kleine leugens, grote leugens en statistiek

Al die cijfers gaan over de grote lijn, het algemeen en het gemiddelde. Toen het nog slecht ging met de economie, groeide mijn bedrijf. Zo zegt het aantal scheidingen niets over mijn relatie. Ook als er veel verandertrajecten bij bedrijven mislukken, zegt het niets over de effectiviteit van je consultants.

Welk platform kies je?

Waar het om gaat: als je een platform kiest om aanwezig te zijn, kies een platform waar jouw (potentiële) klanten zitten. Misschien heb jij klanten die met zijn allen op een klein obscuur platform zitten, waar nog nooit iemand van heeft gehoord. Laat staan in de Verenigde Staten waar al die dramatische onderzoeken vandaan komen. Mooi dat je dan lekker naar dat platform gaat en zorgt dat je er goed zichtbaar bent!

statistiekHardrockers zijn trouw

Ik zal nooit vergeten dat mijn lief en ik op de terugweg van Pinkpop 1983 een lift kregen van een paar hardrockers, die met ons na Gary Moore en vlak voor Doemaar het festival verlieten.

We hoorden van hen dat waar hun idool ook speelt, zij erheen gaan. Dus als je honderd fans hebt als hardrocker, kun je elk optreden op zeker 80 man publiek rekenen. Voor de rest van Nederland zijn die fans vrijwel onzichtbaar. Stel nu dat hardrockfans je klanten zijn. Dan ga je naar een hardrockconcert – overigens niet meer van Gary Moore, want die zwerft nu over de eeuwige riffs.

Kies de beste social media

Wees dus aanwezig op de social media waar jij het meeste aan hebt. Dat is in de eerste plaats waar jouw doelgroep zit. Volg je huidige klanten om te zien wat hen bezighoudt, of ze tevreden zijn over jouw diensten en of ze misschien behoefte hebben aan iets wat jij ook kunt bieden. Wees er behulpzaam en reageer omdat dat sociaal is. Volg je potentiële klanten om hen aan te spreken en te helpen als ze een vraag hebben, om in te springen als ze een behoefte hebben aan jouw dienst of als ze ontevreden zijn over jouw concurrenten.

Ook om zelf te leren

Volg vooral ook je collega’s, concurrenten en je helden op social media. Laat je inspireren, sta open voor nieuwe inzichten en volg op de voet wat er nieuw is op jouw vakgebied. En dan komen we terug bij mijn behoefte: je zou me enorm helpen als je me vertelt waar jij te vinden bent. Ik volg je graag omdat ik het belangrijk vind wat je bezighoudt. Zet in het commentaarveld op welke social media jij zit!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

4 gedachten over “Statistiek van social media is waardeloos”

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten