Relatie onderhouden met je klant

In een vorig artikel besprak ik de 7 stappen op de rode loper die leiden tot de voorwaarden voor een goed blogartikel. Dit artikel gaat over de relatie onderhouden.

(leestijd 3 minuten)

relatie onderhouden Amelia Earheart onderhield ook goede relaties met haar geldschieters

Weten ze wel wat je te bieden hebt?

Als je een klant hebt die steeds projectleiders bij je inhuurt, maar nooit trainingen inkoopt, kan het zijn dat die klant het niet bewust weet dat je trainingen aanbiedt. Of ze huren begeleiders voor strategiesessies, maar niet voor verandersessies. Of een klant van vijf jaar geleden heeft ineens verandermanagers van de concurrent rondlopen, omdat ze even niet aan jou dachten. Of je klant van drie jaar geleden weet niet dat je inmiddels ook voor multinationals werkt.

Top of mind

Hoe dan ook, je wilt top of mind blijven bij je klanten met al je diversiteit van consultants en recente projecten. Houd daarom contact en stuur hen mailings met je blogartikelen.

Toon je diversiteit

Toon in die blogartikelen je bureau in de volle diversiteit. Laat dus zoveel mogelijk verschillende consultants bloggen over zoveel mogelijk verschillende projecten en onderwerpen – uiteraard voor zover die een relatie hebben met je diensten en producten. Laat daarom ook zoveel mogelijk verschillende klanten aan het woord.

Ja maar

Bezwaren die ik hoor zijn:

  1. Mijn klanten zitten niet te wachten op nog meer mail
  2. Niemand leest meer nieuwsbrieven
  3. Wij hebben echt niet elke maand nieuws
  4. Wij draaien heel grote projecten; we ronden niet elke maand een project af
  5. Niet alle consultants hebben tijd om te schrijven
  6. Niet alle consultants hebben zin om te schrijven
  7. Niet alle consultants kunnen schrijven

Heb jij een bezwaar dat ik niet heb genoemd? Zet het in de reacties onderin en ik reageer met een uitgebreid antwoord!

1.      Mijn klanten zitten niet te wachten op nog meer mail

Een lege inbox lijkt ideaal, maar toch stuur je regelmatig mails. Er zijn mails waar je zelf ook naar uitkijkt. Waarom? Omdat je waardevolle informatie te delen hebt of informatie vraagt. Mails zijn dus geschikt om waardevolle informatie te delen. Zorg daarom dat je waardevolle informatie in je blog geeft.

2.    Niemand leest meer nieuwsbrieven

Het woord ‘nieuwsbrief’ in het onderwerpveld van een mail maakt de mail inderdaad niet aantrekkelijk. Dus gebruik een onderwerp dat wel aantrekkelijk is en aankondigt dat je waardevolle informatie deelt.

3.     Wij hebben echt niet elke maand nieuws

Waarom huren je klanten je in? Omdat jij veel meer weet en kunt dan zij. Je bent je vaak niet bewust dat dingen die jij vanzelfsprekend vindt, voor je klanten nieuw zijn. Een nieuwsbrief gaat daarom ook niet over nieuwtjes, maar over nieuwe waardevolle informatie. Breek die op voor je doelgroep in heel kleine stappen, zodat het behapbaar blijft.

4.    Wij draaien heel grote projecten; we ronden niet elke maand een project af

Een projectbeschrijving is heel globaal en geeft bijvoorbeeld alleen de informatie ‘wij kunnen een fusie begeleiden tot een succes’. Dat is handig voor de lezers die net iemand zoeken die hun fusie kan begeleiden. Als je geluk hebt is er één persoon op je lijst die werkelijk op dit moment iemand zoekt.

Tegelijk gebeurt in die grote projecten vrijwel elke dag iets kleins, waar je waardevolle informatie uit kunt putten voor een veel breder deel van je doelgroep. De manager is bijvoorbeeld in de stad gaan lunchen met die ene medewerker die altijd zoveel weerstand biedt. En kijk aan, ze is niet tegen het project, ze is alleen heel erg betrokken en maakt zich oprecht zorgen. Dat is een waardevol verhaal om te delen. Het hele project kun je echt niet in een blogartikel kwijt. Kies juist voor het kleine, anekdotische verhaal met een boodschap.

5.    Niet alle consultants hebben tijd om te schrijven

Bijna niemand kan al het werk afmaken in veertig uur per week. Iedereen maakt keuzes. Kies ervoor om je consultants bijvoorbeeld twee uur per maand te geven om een artikel te schrijven. Twee uur is genoeg, als je een goed format hebt. Ja, daar heb ik een heel goed format voor. Met de 30 day challenge Bloggen leren je consultants het in 30 dagen, maar daar geef ik natuurlijk ook workshops in van een dag. Of ik interview je mensen telefonisch. Dat kan soms zelfs onderweg.

6.    Niet alle consultants hebben zin om te schrijven

Het ligt er maar aan hoeveel waarde je hecht aan blogartikelen. Als je consultants aanspreekt op het schrijven van een blogartikel vanuit marketing of hun manager, als de manager en de directeur het goede voorbeeld geven en als je geschreven artikelen deelt en viert, online en offline, is het heel aantrekkelijk om een blogartikel te schrijven. Dat is bedrijfscultuur. Daar draagt iedereen in je bureau aan bij. Jij ook dus.

7.    Niet alle consultants kunnen schrijven

Natuurlijk kom ik in mijn praktijk veel mensen tegen die bijvoorbeeld te snel denken om geordend te schrijven of die dyslectisch zijn. Ik bied daarom verschillende vormen aan van blogservice:

  1. de klikscan voor wie het zelf wil leren en alleen uitgebreide feedback wil,
  2. redactie om je tekst te wassen en te strijken,
  3. complete artikelen op basis van een telefonisch interview.

Nog niet overtuigd dat bloggen de beste manier is om met je hele doelgroep contact te houden? Je helpt me enorm door te vertellen wat jou nog tegenhoudt. Zo leer ik mijn doelgroep nog beter kennen en kan ik meer mensen helpen met dezelfde aarzeling als jij. Zet het hieronder in de reacties en ik beloof uitgebreid antwoord. Liever privé? Mail naar cline@clinekennisdelen.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten