Je potentiële opdrachtgever op je website en haar 7+2 zonden

Je wilt elke potentiële opdrachtgever op je website vasthouden tot die een afspraak heeft gemaakt. Waarom verlaten ze dan je website?

Je hebt een website om je verkoop te ondersteunen. Ze moet immers geld opbrengen. Daarom meet je wat je websitebezoekers doen. En dan zie je dat ze wegklikken. Waarom?

Eerst laat ik je zien hoe je weet welk percentage wegklikkers je hebt. Vervolgens vertel ik je hoe je dat maandelijks bijhoudt. Dan verklap ik naar welk percentage jij met jouw website moet streven. Ten slotte vertel ik je de 7+2 zonden van je potentiële opdrachtgever op je website.

potentiële opdrachtgeverWat zijn jouw cijfers?

Je bouncepercentage is het percentage bezoekers dat één pagina bekijkt en daarna weer naar een andere website gaat. Google Analytics (GA) vertelt je precies hoe hoog je bouncepercentage is. Hoe lager je bouncepercentage, hoe meer bezoekers meer dan één pagina achtereen bekijken.

GA vertelt je ook precies hoe lang bezoekers op je website blijven. Let wel, dit is een gemiddelde over alle bezoekers, onafhankelijk of ze één of meer pagina’s bezocht hebben. Het is dus niet meer dan een indicatie.

GA maakt onderscheid tussen gebruikers en sessies. Ook kun je zien of gebruikers terugkomen in het Gebruikersbehoud. Dat is een indicatie voor het terugkomstpercentage.

Hoe houd je overzicht?

Het probleem met Google Analytics is dat het zo verschrikkelijk veel kan. Het is geschikt voor websites van CoolBlue en Bol.com. Je verdwaalt er gemakkelijk in en als je van cijfertjes houdt, zoals ik, dan kun je je erin verliezen als in social media. Ga dus even terug naar wat je wilt bereiken met je website en wat je daarvoor nodig hebt. Zet die punten op een rijtje en vul ze elke maand in. Als je tussendoor een bijzondere actie pleegt, een advertentie plaatst of iets verandert in je aanpak, vul je het een keer extra in om te zien wat het effect is. Na een jaar maak je een grafiekje en trek je je conclusies.

Dit wil je zo efficiënt mogelijk doen, zodat je ook nog tijd overhoudt om te werken. Daarom kun je hier mijn template gratis aanvragen om in te vullen.





branche:

Wat is een goed percentage?

Niet iedereen die op je website komt is een potentiële opdrachtgever, laat staat dat het een klant wordt. Maar wat is dan een goed bouncepercentage? Daarop is één antwoord dat voor elke website geldt: lager dan dat van vorige maand. Vergelijk je website niet met een andere branche, niet met een andere website, maar met je website van een maand geleden. Het kan altijd beter. Intussen verandert de buitenwereld en zul je moeite moeten doen om bij te blijven.

Je doelgroep, je dienst en je cultuur hebben invloed op het bouncepercentage, dus vergelijk het vooral met wat je vorig jaar scoorde of de vorige maand. Houd het minstens maandelijks bij en zoek naar verklaringen. Er zijn diverse oorzaken denkbaar en daar kun je allemaal aan sleutelen.

De 7 + 2 zonden van je potentiële opdrachtgever

Het ligt niet aan jou, het ligt aan je websitebezoeker. Maar dat is me dan ook een opgewonden standje! De meest evenwichtige, briljante en toegewijde mensen worden online monsters. Echt. Je zult er maar mee te maken krijgen. Online is iedereen gewoon een stuk primitiever en ongeremder dan offline. Ook die potentiële opdrachtgever in dat hoge segment. Dat is meteen de reden dat je website niet meer is dan een rode loper voor je doelgroep naar een persoonlijke ontmoeting. Want vooral dáár doe je zaken.

De allerergste websitebezoeker is afwezig. Maar daarover heb ik al uitgebreid geblogd.

Dit zijn de 7 zonden van de bezoekers van jouw website:

1.   Egocentrisch

Als het niet over hen gaat, interesseert het ze niet. Jouw verhaal al helemaal niet. Niet wie je bent, wat je doet en al helemaal niet je website die jij dan misschien heel mooi vindt.

2.   Geïrriteerd

Bovendien zijn ze gauw geïrriteerd en houden zich niet in bij een discussie. Een tikfoutje, een loze link of iets wat ze niet zint. Het minste of geringste maakt ze al kwaad.

3.   Lui

Ze missen het overzicht om verleid te worden verder te kijken. Of erger: een eerste blik op je website toont te grote lappen tekst met de kleine letters. Wegwezen hier, denken ze dan, dit kost te veel moeite.

4.   Afgeleid

Een berichtje op de telefoon, een notificatie van de computer, een collega die langs komt of een leuke slider op jouw website zelf. Is je potentiële opdrachtgever eenmaal online, dan is ze zó afgeleid. En het is maar de vraag of ze nog weet waarom ze op je website terecht kwam. Gauw verder om de verloren tijd op Facebook in te halen. Wegklikken maar. Jouw website is immers zelden zo urgent dat het onder ‘werk’ valt.

5.   Gehoorzaam

Het is een onderdeel van luiheid. Doen wat je gezegd wordt is meestal het gemakkelijkst. Als er dus een opdracht of een verleiding ontbreekt, zal je websitebezoeker niet verder kijken.

6.   Verwend

Niet andere adviesbureaus zijn je concurrenten, maar alles wat er op de computer of telefoon van je doelgroep te beleven is. Daar krijgt je doelgroep allemaal prikkels en dopamine-beloningen: kleine kicks voor niks bij elke like op een verstuurd bericht, alweer een mailtje om te bewijzen dat ze nodig zijn en andere perfect ingerichte websites van bijvoorbeeld hun favoriete schoenenwinkel. Het zijn aandachtsconcurrenten en je doelgroep krijgt er precies wat ze zoekt. Je moet je website dus minstens zo goed inrichten dat ze liever bij jou blijft.

7.   Ongeduldig

Ongeduld is een onderdeel van verwendheid. Een goede website opent in tienden van secondes. Je klikt en je krijgt wat je wilt. Je stelt een vraag en je verwacht direct antwoord. Geef jij je websitebezoeker niet snel genoeg wat hij wil, dan klikt hij dus weg. Ja, dat geldt ook voor social media. Reageer dus zo snel mogelijk op berichten op Twitter, Facebook en LinkedIn. Zorg dat iemand in je organisatie hier wel de notificaties van aan heeft staan.

8.   Dom

Deze zonde noem ik speciaal voor al die bloggende consultants die indruk willen maken, hun publiek te selecteren op hoogopgeleiden of gewoonweg te eloquent zijn om jip-en-janneketaal te gebruiken. Eloquent? Dat betekent de dingen zo mooi verwoorden dat een doorsnee websitebezoeker het niet meer begrijpt. Zet wat elektrodes op het hoofd van een potentiële opdrachtgever. Zet hem achter een willekeurige website en je ziet zijn intelligentie afnemen. Ze willen korte zinnen. Makkelijke woorden. Simpele plaatjes. Ook de allerbriljantste drievoudig gepromoveerde opdrachtgevers.

9.   Ontrouw

Je potentiële opdrachtgever kijkt niet alleen op jouw website, maar ze komen ook op allerlei andere websites. Websites van schoenenwinkels, social media en natuurlijk je concurrenten. Ze vergelijken of ze laten zich meeslepen met de waan van de dag. Wie het laatst hun aandacht heeft gehad krijgt de eerste kans op een opdracht.

Zelfs als ze een keer op jouw website zijn geweest, weet je nooit zeker of ze terugkomen. Ooit.

Waarom dan?

Je kunt een ander niet veranderen, ook je potentiële opdrachtgever niet. Je kunt alleen jezelf veranderen, zodat de ander anders op je reageert. Of je website. Dat is geen inspirational quote, maar een oprecht advies.

In mijn volgende artikel vertel ik je hoe je jouw websitebezoekers vasthoudt. Natuurlijk ben je niet ongeduldig, maar je wilt wel meteen antwoord. Je bent ook niet lui, maar jemig, je hebt wel wat beters te doen. Iets waar jij goed in bent. Daarom kan ik natuurlijk ook naar je website kijken.

Terecht! Laat dan een scan uitvoeren en ga nu naar https://clinekennisdelen.nl/website/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten