Hoe leest je doelgroep je nieuwsbrief wel?

Een nieuwsbrief heeft een negatief imago, heeft dat nog wel effect?

Ja, een nieuwsbrief klinkt vreselijk saai en niemand, werkelijk niemand buiten je bureau, is geïnteresseerd in de nieuwe opdracht die je hebt verworven, het nieuwe kantoorpand of zelfs de nieuwe medewerker. Het zijn dan ook ongeschikte onderwerpen voor je nieuwsbrief. Helaas hebben velen het woord ‘nieuwsbrief’ daarmee voor jou verpest. Ik gebruik daarom meestal het woord ‘mailing’.

deze mensen lezen mijn nieuwsbrief wel

Je rode loper

Zoals een supermarkt je bijna ongemerkt leidt langs alle producten en op het moment dat je je verveelt in de rij voor de kassa nog even een snoepje of een krant aanbiedt, zo kun jij ook de rode loper uitrollen voor je doelgroep die ongemerkt leidt tot jouw kassa.

Mensen schijnen gek op rijtjes te zijn, ’10 tips om…’ wordt gemakkelijk aangeklikt. Het zijn ook makkelijk te schrijven artikelen. Maar de vraag is of ze echt waarde bieden. Veel bloggers komen niet verder dan een variant op wat anderen al tig keer hebben geschreven.

Iets met ‘seks’ erin trekt nog meer mensen. Maar als je artikel dan niet over seks gaat, haken ze ook weer snel af. Vaak klikken ze niet eens door naar je website. Het is dus eigenlijk een valse belofte. Dan heb je wel veel geopende mailings, maar zijn er weinig mensen op je site geweest. Laat staan dat ze contact met je opnemen.

Hoe meet je?

Je kunt verschillende scores van je mailing meten. Als je je mailing naar duizend mensen stuurt, zullen 200 tot 300 hem openen. Maar slechts 30 tot 50 mensen klikken werkelijk door naar je website. Daarvan zijn er misschien 5 die doorklikken naar de volgende stap op je rode loper en als je geluk hebt is er één persoon die daadwerkelijk contact met je opneemt.

Dat wil niet zeggen dat je het voor niets hebt gedaan. Die 999 die geen contact opnemen, hebben grotendeels wel je naam als afzender voorbij zien komen in hun mail. De meesten openen je nieuwsbrief niet elke keer. Als ze hem nooit openen, kun je overwegen hen te schrappen van je mailinglijst, maar wie weet hoe je naam als afzender alleen al bijdraagt aan je naamsbekendheid. Ik verwijder ze overigens wel.

Als ze je mail hebben geopend, maar niet klikken, hebben ze toch even gekeken. Ze zijn toch mogelijk geïnteresseerd, alleen misschien niet in dit onderwerp. Of ze hebben op dat moment geen tijd. Alleen wanneer ze je mailing elke keer openen en elke keer niet klikken, kan het zijn dat hun mailingprogramma mails automatisch opent. Toch zien ze dan elke keer je naam. Ik verwijder deze volgers niet.

Klikken is scoren

Als ze klikken, komen ze op je website. Zelfs als ze meteen weer wegklikken, dragen ze bij aan de vindbaarheid van je website – Google houdt dat keurig voor je bij. Kennelijk verwachten ze iets. Als ze elke keer snel weer wegklikken, los je misschien de verwachting niet goed in, die je in de mail wekt.

Wat je natuurlijk wilt is dat ze klikken, je artikel lezen, nog één of twee artikelen lezen en vervolgens contact opnemen. Vraag daarom altijd als iemand contact met je opneemt, hoe ze je gevonden heeft.

Als je dit rijtje overziet, snap je dat het er niet om gaat dat je de nieuwsbrief naar zo veel mogelijk mensen stuurt, maar dat er aan het eind zo veel mogelijk mensen contact opnemen. Het heeft dus geen enkele zin om je buurman op de lijst te zetten als die niet in je doelgroep past.

Gebruik niet je gewone mail

Als je met G-mail of Outlook een mail stuurt naar honderd adressen, zullen veel mailprogramma’s het beschouwen als spam. Veel mail komt dan niet aan. Bovendien heb je daar geen idee van, want je krijgt geen enkele feedback. Gebruik daarom een mailingprogramma zoals Mailchimp, Aweber of Active Campaign. Mailchimp is gratis tot 2.000 mensen op je lijst en 12.000 e-mails per maand. Ga je daar overheen, dan betaal je slechts 10 dollar per maand. Aweber en Active Campaign betaal je meteen al, maar die bieden dan ook meer mogelijkheden. Voor het eenvoudig versturen van een nieuwsbrief zonder ingewikkeld marketingsysteem, voldoet een gratis account. Maar gebruik dus in geen geval je gewone e-mail!

Hoe kom je aan adressen?

Het is heel gemakkelijk om al je e-mailadressen uit je gewone mail met alle adressen van je contacten op LinkedIn in een mailinglijst te plaatsen. Je snapt dat een groot deel zich uit zal schrijven en je zelfs zal blokkeren of je adres aan hun spamlijst toevoegt. Als een groot deel zich uitschrijft, blokkeert het mailingprogramma jou. Het is er die programma’s namelijk veel aan gelegen om betrouwbaar te zijn en niet te spammen, zodat ze gegarandeerd aankomen op de mailadressen die jij opgeeft.

Sterker nog: het mag niet van de wet. Mensen worden al genoeg lastig gevallen met ongevraagde post, online en offline. Je moet daarom expliciet toestemming krijgen. Mondelinge toestemming is voldoende. Dus mensen je hun e-mailadres hebben gegeven en daarbij expliciet hebben gezegd dat je hen mag mailen, mag je op je lijst zetten.

Opt-in

Je kunt hiervoor eenvoudig de methode van opt-in gebruiken. Het mailingprogramma biedt hiervoor het script aan dat je op je website kunt plaatsen. Vraag ten minste een voornaam en een e-mailadres. Spreek je je websitebezoekers aan met ‘u’, vraag dan de achternaam en de aanhef; ‘meneer’ of ‘mevrouw’. Vergeet op een Nederlandstalige website niet om woorden als ‘address’ te vertalen, dat staat netter.

Cadeau aanbieden?

Je hebt meer kans dat mensen zich inschrijven als je de nadruk legt op een kennismakingscadeau zoals een e-book. Zeg dan wel eerlijk dat ze zich meteen inschrijven voor je mailing of nieuwsbrief. Verwoord dat zo aantrekkelijk als je wilt, maar verbloem het niet. Het gaat er immers om dat ze die nieuwsbrief waarderen, openen, klikken, doorlezen en contact opnemen. Met slinks verkregen inschrijvingen voldoe je misschien wel aan de wet, maar maak je geen vrienden.

Veilige website

Als je mensen op je website de mogelijkheid biedt om zich in te schrijven voor je mailing, verzamel je dus adresgegevens. Er staat al sinds 2000 in de wet dat je die gegevens ‘adequaat’ moet beveiligen. Een van de beste methodes is een SSL-certificaat. Aad van den Heuvel heeft dat bijvoorbeeld heel snel en netjes op al mijn WordPress-websites geplaatst. Daarmee scoor je meteen hoger op Google en krijg je zo’n kek groen slotje bij je url te staan in plaats van een gevarendriehoek met de melding dat je websitebezoeker op een ‘gevaarlijke’ website zit.

slotje

Onderwerpregel van je nieuwsbrief

Het woord ‘nieuwsbrief’ stoot af, dus dat gebruik je niet in de onderwerpregel van je mailing. Maar het helpt natuurlijk geen zier als je het vervangt door ‘mailing’, want dat klinkt al even saai. Het leuke is dat die onderwerpregel juist enorm kan bijdragen aan het aantal geopende mails. Je kunt er juist je doelgroep geweldig goed mee aanspreken en uitnodigen om je website te bezoeken. Kies een zin die je doelgroep triggert. Bijvoorbeeld een vraag, een belofte of een rijtje. Het beste is het een vraag met de belofte van een antwoord. Een vraag waar je doelgroep mee zit. En dat weet je, omdat je het aan je doelgroep hebt gevraagd.

Dat rijtje noemde ik hierboven al. Het nodigt uit tot openen, maar niet altijd tot klikken.

Uitnodigende tekst

Als je wilt dat mensen de volgende stap zetten op jouw rode loper en ook klikken, zul je een uitnodigende tekst moeten aanbieden. Grote bureaus die wekelijks of vaker bloggen, zullen niet voor elk blogartikel een aparte mailing versturen. Zij verwijzen naar verschillende artikelen in hun mailing. Kleine bureaus die bijvoorbeeld maandelijks bloggen, kunnen natuurlijk ook naar oudere artikelen verwijzen en nog eens een link opnemen naar hun instapproduct zoals een training. Maar meestal klikken mensen vooral op de bovenste link. Daarna hebben ze de mail ‘gelezen’ en kunnen ze hem archiveren of gewoon weggooien.

Om mensen überhaupt over te halen om te klikken, moet je tekst uitnodigend zijn. Soms voldoen de eerste paar regels van je blogartikel, maar vaak is het zinvol een aparte tekst te schrijven. Spreek daarin je doelgroep rechtstreeks aan en maak gebruik van je doelgroepverhaal. Hoe urgenter je het maakt, hoe eerder ze klikken – maar ook hier geldt: als je de belofte verderop niet inlost, zetten ze de volgende stap niet en erger, verlies je langzaam aan hun vertrouwen. En je weet: vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard.

Hoe win jij het vertrouwen van je doelgroep? Vertel het hieronder en inspireer je mede-volgers. Ik ben heel benieuwd!

Foto zoals gewoonlijk van Marjoleine Droog

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Hoe leest je doelgroep je nieuwsbrief wel?”