Maak je klant de held

Demotiverende managers 

Je kent ze wel, die managers. Die zo enthousiast zijn over de ideeën van hun medewerkers, dat ze er zelf mee aan de haal gaan. Die tegen de medewerker zeggen dat ze het prima doen en er zelf mooie sier mee maken bij de directie. Ze zien zichzelf als de reddende engel, de held. Ze vergeten de naam van die medewerker te noemen in het artikel dat ze publiceren. Het zijn geen slechte managers. Ze zien vaak niet wat ze doen. Maar ze werken erg demotiverend. Als de medewerkers niet afhankelijk van hen zouden zijn, zouden ze al lang een ander hebben gezocht.

Ben jij zo’n held?

Soms doen adviesbureaus hetzelfde. Ze zijn zo enthousiast over de projecten van hun klanten, dat ze er zelf mee aan de haal gaan. Ze stimuleren hun klanten en maken er zelf mooie sier mee op hun website. Ze vergeten te linken naar de website van hun klant. Maar wie is nu eigenlijk de held van het verhaal?

Daarmee demotiveer je niet alleen je klant, het komt ook minder goed over bij je websitebezoekers. Want je doelgroep herkent zich in je klant, niet in jou. Je doelgroep droomt zelf van dat succes. Geef ze dat podium.

maak je klant tot held

Geef je klant de eer

Help je klanten met al je kennis, instrumenten en consultants, maar geef hen de credits en het podium. Maak hen tot de held. Ook op je website. Vooral op je website. Klanten die de eer van het geslaagde project krijgen, zijn niet alleen trots, maar zullen je artikel ook sneller delen met hun contacten op hun social media.

Niet opscheppen maar complimenteren

Het is voor jou ook gemakkelijker om trots te zijn op je klanten dan om jezelf op de borst te slaan. Veel van mijn klanten willen graag artikelen op hun website plaatsen over hun projecten, maar vinden dat opschepperij. Dat komt niet sympathiek over en past ook niet zo in onze Nederlandse cultuur.

Het levert meer op

Als je een sciencefictionfilm kijkt, identificeer je je ook het meest met de menselijke held die tegen de ruimtewezens vecht. Geef je lezers een mens zoals zijzelf: je klant. En maak je klant de held.

Daad bij het woord

Nu ik toch bezig ben, dit zijn de vijf teksten van mijn klanten die mij de afgelopen tijd het meest hebben geraakt:

  1. Interview met Gabriël Anthonio voor FranklinCovey
  2. Koos Vervoort over zijn hond
  3. Het boek De Nieuwe Route van Anke Siegers
  4. Ton Masselink van Anderson MacGyver (artikel niet meer online)
  5. School of Mavericks

Ze zijn niet allemaal geschreven volgens het principe ‘geef je klant het podium’, maar de boodschap in elk van deze teksten is krachtig en maakt de wereld een stukje beter en daar doe ik het voor. En als je dan ook nog in staat bent, zoals FranklinCovey, om je klant aan het woord te laten zonder in te grijpen, dan raakt het des te meer. Dan verspreidt je boodschap zich des te gemakkelijker. Eddy Boom van Dr. Woe verwoordt het zo: vertel het verhaal van Joris die de draak doodde. Je klant is Joris, en jij reikt hem het zwaard aan.

Wees een concious contractor

Wees die goede ouder en laat je klant de eer van zijn succes. Reik Joris zijn zwaard aan, maar wel vanuit de coulissen. Geef je klant het podium. Geen aardigheid, maar keihard commercieel volgens de principes van concious contracting. Het levert je meer op dan je denkt!

Wie is jouw held? Interview haar of laat het doen en je krijgt een goed gelezen blogartikel!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “Maak je klant de held”

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten