Hoe kun je op je website laten zien wat je doet?

Moet er op je website van je adviesbureau überhaupt wel beeld? Zakelijke dienstverlening kun je moeilijk laten zien. Het resultaat van een cultuurverandering kun je niet fotograferen en een schema of grafiek is nog niet een fractie van het verhaal. Soms gaat het alleen om het verhaal en zegt een beeld helemaal niets. Of toch?

Hoe kun je een workshop laten zien?

Beeld en tekst vullen elkaar aan en passen bij elkaar op een goede website. De website is overtuigender naarmate beeld en tekst elkaar meer versterken. Over het verhaal van je project, je advies en je diensten schrijf ik veel in dit blog, maar je website is ook een uitgelezen plek om te laten zíén wat je doet. Hoe dan?

Foute stockfoto’s: lekker neutraal

Dit dus niet

Op sites van zakelijke dienstverleners zie je vaak onbetekenende beelden van mensen in strakke pakken die met elkaar praten of achter een laptop zitten. Gratis stockfoto’s van Amerikaanse fotografen. Vaak griezelig politiek correct: twee witte mannen, een zwarte en een vrouw. Soms ook nog een Aziaat erbij. Allemaal knappe modellen. Veel te jong om beslissers te zijn. Af en toe een al te hippe baard, die voor mijn gevoel eerder een foodtruck runt dan een productiebedrijf. Zelden herkent de doelgroep zich er dan ook in.

of dit, tenzij je doelgroep bestaat uit millennials

Daarnaast zie ik nog steeds veel van die grappige maar al te vaak gebruikte witte poppetjes, gekleurde pionnen of puzzelstukjes. Vergezichten in kantooromgevingen zijn ook lekker neutraal. En dat is dus precies wat het beeld van jouw website niet moet zijn: lekker neutraal.

witte poppetjes

Je wilt je bedrijf zich laten onderscheiden met je website. In woord en beeld. Daarom schrijf je geen standaardblogjes met bij elkaar gegoogelde onderwerpen om maar zo hoog mogelijk te scoren op Google, maar inhoudelijke stukken in je eigen toon en met je eigen insteek door je eigen consultants of interviews met je eigen klanten. Zorg dan ook dat de beelden op je website dat laten zien.

Wat kun je laten zien?

Kies foto’s die werksituaties verbeelden. Workshops en lezingen zijn natuurlijk ook werk. Misschien wil je twee of meer mensen laten zien die daadwerkelijk met elkaar samenwerken. Mensen die bij de bedrijven van je doelgroep kunnen werken. En als die foto’s niet (gratis) te vinden zijn, dan laat je ze maken. Idealiter specifiek voor elk blogartikel, maar je kunt ook veel goedkoper een voorraad aanleggen van geschikte foto’s die toch speciaal bij je bedrijf passen.

Naast actiefoto’s is het prettig om portretfoto’s te laten zien op je website. Alle medewerkers op de Over onspagina zijn juist voor een vertrouwensproduct als advies prettig voor je klant. Vergeet de receptionist en secretaresses niet: zij nemen vaak de telefoon aan.

Bedenk dan wel een oplossing voor het personeelsverloop: hoe zorg je dat foto’s van nieuwe medewerkers passen in het geheel? Actualiseer in elk geval al je foto’s regelmatig.

Afhankelijk van je dienst en je doelgroep kun je natuurlijk ook foto’s van landschappen en producten laten zien. Soms passen schema’s en grafieken ook goed bij je bureau. Laat deze dan maken door een professionele vormgever in je eigen huisstijl.

Huur een fotograaf in. De kwaliteit die spreekt uit een professionele foto met echte mensen die je doelgroep vertegenwoordigen is de kosten meer dan waard. Laat de fotograaf meedenken in afstemming met de huisstijlbewaker of vormgever over hoe je foto’s onderscheidend voor jouw bedrijf kunt laten zien. Soms is dat omdat ze in de omgeving van je kantoor zijn genomen, met een bepaald achtergrond of omdat je logo in een of andere vorm in de foto staat, soms is het een heel specifieke stijl van de fotograaf.

Hopelijk volstrekt overbodig, maar je kunt dus niet zomaar een online foto gebruiken. Op die foto rust onvervreemdbaar auteursrecht van de fotograaf en portretrecht van de geportretteerde. Ook overledenen hebben rechten; hun nabestaanden kunnen bezwaar maken, zoals die van Albert Einstein. Deze rechten zijn niet altijd goed geregeld op websites waar je ‘gratis’ foto’s kunt downloaden.

Wie

Interview je klanten in je blog, dan is een foto van die klant (met toestemming van klant en fotograaf) te gebruiken, maar die is daarmee niet specifiek voor je huisstijl. Soms kan een gekleurd kader om de foto echter al het verschil maken.

Laat foto’s maken van een project bij een klant, op je eigen kantoor of een andere locatie die een relatie heeft met je product, je filosofie, je bedrijf, je branche of liever nog: dat van je doelgroep. Of combineer het bijvoorbeeld met een event dat je organiseert of een workshop die je geeft.  

Vertel je fotograaf duidelijk wie je doelgroep vertegenwoordigen en wie niet en hoe jij je bureau wilt laten zien. Spreek met de klant en de fotograaf af wie in beeld mogen en verzamel akkoordverklaringen van de mensen die bereid zijn herkenbaar op de foto te komen. Als je gebruik maakt van modellen, zorg dan dat het herkenbare vertegenwoordigers van je doelgroep zijn. En ja, een beetje diversiteit is wenselijk, dus niet alleen maar witte mannen van middelbare leeftijd.

Stijl en formaat

Overweeg je huisstijlkleur terug te laten komen in de foto’s. Breng daarvoor je huisstijlontwerper in contact met de fotograaf. Spreek vooraf af in welke formaten de foto’s komen. Kies voor je website banners, illustraties bij blogartikelen en bij andere pagina’s. Denk ook aan de social media waar je je bureau wilt laten zien. Misschien wil je ze ook voor fysieke banners voor op een beurs, drukwerk en andere producten toepassen. Zorg in elk geval voor staande en liggende foto’s; portrait en landscape. Zelfs als je huisstijl vierkante foto’s gebruikt, zoals de mijne, heb je op social media en in banners toch ander formaten nodig.

Foto’s sla je in principe op in jpg en gebruik per toepassing ook de juiste resolutie – puntdichtheid; elke digitale foto bestaat uit puntjes. Neem 300 dpi voor print en 72 dpi voor online. Dpi staat voor dots per inch; 300 dpi betekent dus dat elke inch 300 puntjes bevat en dat in het vierkant. Wanneer de foto groter wordt afgedrukt, verlaag je dus de resolutie of wel dichtheid van de puntjes en wordt de foto vaag. Op een beeldscherm zijn de puntjes veel groter en is 72 dpi voldoende. Ook hier geldt dat de foto vager wordt als je die groter afdrukt dan op het formaat waarbij die 72 dpi is.

Je hoeft overigens geen foto’s voor je mailings te maken, want ten eerste blokkeren veel mailprogramma’s die toch en ten tweede komen je mailings daardoor meer over als reclame. Dat werkt misschien bij consumenten, maar zelden bij zakelijke dienstverlening.

Kleurenfoto’s zijn warmer en komen menselijker over dan zwart-wit foto’s. Zwart-wit is echter weer terug uit de jaren tachtig, zowel in film als fotografie.

Check je website

Wat je doelgroep het beste aanspreekt kun je nog steeds het beste aan je doelgroep vragen. Benader een paar mensen uit je doelgroep die je liefst nog niet kent en vraag wat ze op basis van de beelden op je website denken over je bureau.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten