“Klanten online vinden? Niets voor ons.”

Klanten online vind je toch niet 

“Klanten online zijn niet interessant voor ons. Wij zijn een adviesbureau. We verkopen geen schoenen.” Zo reageren de meeste bureaus die ik heb benaderd met mijn onderzoek.

Je hebt een website, een nieuwsbrief en online whitepapers. Je bedrijf heeft een profiel op tien verschillende social media waarvan geen één actief. Of ten minste niet regelmatig; alleen als er veel consultants op de bank zitten of als je officemanager een rustige periode heeft. Wat je medewerkers op social media doen weet je niet. Liever heb je niet dat ze over je bedrijf praten op social media, want je hebt het niet in de hand. Want klanten krijg je niet met een website. Toch?

Door de bomen het bos niet meer zien

Veel bedrijven zien door de bomen het bos niet meer en dat is niet zo gek. Het internet verandert sneller dan het weer en wat gisteren nog de plek was voor tieners, is vandaag de favoriete hangout van je schoonmoeder en morgen een plaats waar je business niet mag ontbreken om klanten te vinden. Hoe hou je het bij?

klanten onlineInvesteringen online leveren geen klanten op

Veel ondernemers die ik spreek zijn teleurgesteld in hun investeringen online. Het levert niets op, zeggen ze. Klanten online krijgen ze niet. Dat gaat alleen met uitgebreide acquisitie van warme contacten.

Maar je website is geen verkoopkanaal, zoals voor een schoenwinkel. Je website is onderdeel van je marketing en je marketing ondersteunt je verkoop. Met waardevolle inhoud. En wellicht met leads.

Hoe begin je?

Je begint allereerst vast te stellen wat je online wilt bereiken in ondernemersdoelstellingen. Bijvoorbeeld: vertrouwen opbouwen bij je doelgroep, potentiële klanten online regelmatig onder ogen komen of klanten online informeren over welke diensten je kunt bieden. Misschien heb je wel een concrete conversiedoelstelling: X downloads per maand van een bepaalde paper. Of keihard producten verkopen aan nieuwe klanten online, zoals workshops, organisatieadvies of software. Want die zijn wel goed online te verkopen. Al was het maar om die welbekende kop koffie met ze te kunnen drinken.

Reken terug vanuit je nieuwe klant

Als je met je online investeringen je doelgroep wilt bereiken om daar klanten van te maken, moet je bedenken wat een klant tot klant maakt. Voor ze bij je kopen, moeten ze je vertrouwen en jou de opdracht gunnen. Heel eenvoudig. Zorg dat je betrouwbaar bent en dat ze je het gunnen! Waarmee? Door kennis met ze te maken. Vertel wie je bent, laat je gezicht zien en vertel waar je in gelooft. Social media ondersteunt dat, maar nergens kun je zo persoonlijk je bedrijf met alle medewerkers laten zien als op je eigen website. Plaats goede foto’s. Vertel je verhaal. Geef praktijkcases op je blogpagina. Van daaruit kun je het weer verspreiden via e-mail en social media. Overigens zijn dat nog gewoon LinkedIn, Twitter en zelfs Facebook voor Business-to-Business.

Marketing is vrienden maken

Marketing, zei wijlen Lambert Pater, mijn webmaster en collega van Pentascope, is net als vrienden maken. Vaak is het vergeleken met een liefdesrelatie. Daar duik je ook niet de eerste avond mee in bed. O. Nou, ik niet. Dus na die eerste kennismaking zoek je je doelgroep regelmatig op. Dat gaat het beste als je hun e-mailadres hebt. Want als je invloed op de relatie wilt hebben, moet je niet gaan zitten wachten tot zij weer eens bedenken om naar je website te komen. Je stuurt ze een mail. Met een bosje bloemen of een doosje chocola, precies!

Wat heeft jouw verkoopproces nodig? Hoe kun je dat online realiseren? Schrijf het in het reactieveld.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

9 gedachten over ““Klanten online vinden? Niets voor ons.””

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten