Klanten bereiken: hoe helpt je blog daarmee?

Wil je online je klanten bereiken? Geef iets waardevols

Al die mensen die er rondlopen en jouw diensten zo goed kunnen gebruiken… hoe kun jij die klanten bereiken? Je kunt je doelgroep bereiken door bijvoorbeeld hun e-mailadres te vragen. Op een netwerkborrel kun je gemakkelijk bij het uitwisselen van de visitekaartjes vragen: ‘Mag ik je eens mailen?’

Maar hoe kun jij je klanten bereiken wanneer iemand via-via op je site komt, bijvoorbeeld via social media? Je kunt een inschrijfformulier voor de ‘nieuwsbrief’ plaatsen. Maar mensen zijn niet gek op nieuwsbrieven. Je kunt ze ook iets waardevols aanbieden. Iets wat precies bij je doelgroep past. Iets wat hen als het ware definieert. Bijvoorbeeld de checklist voor je website. Of de eerste vier hoofdstukken van mijn boek de Blogbijbel als mensen willen bloggen. Met een aandachttrekkende knop. Waarvoor ze alleen hun naam en e-mailadres hoeven in te vullen.

klanten bereiken online socialMaak een plan

Dat je iets bijzonders te bieden hebt op je site vertel je overal waar je maar komt, online en offline. Op netwerkborrels, congressen, bij elk zakelijk en minder zakelijk gesprek. Op je visitekaartje. Onder je factuur, je e-mail, als bijlage bij producten die je levert. Op fora, blogs en social media. Maak je reclame, vermeld dan steeds je websiteadres en vertel de waarde die je doelgroep daar kan halen.

Haal je doelgroep naar je site

Want alleen op je site kun je precies vertellen wat je vertellen wilt. Alleen met je eigen site kun je online je doelgroep bereiken en krijgen wat je van hen wilt, bijvoorbeeld hun e-mailadres. Dat gaat Facebook niet voor je faciliteren, laat staan in jouw huisstijl, laat staan met een webwinkel erachter. Zorg dus dat op je site de waardevolle informatie te vinden is die jouw doelgroep aantrekt. Die hen het vertrouwen geeft om uiteindelijk met je in zee te gaan. Dat lukt zelden in één keer. Bind mensen dus aan je door hun e-mailadres te vragen – in ruil voor nog meer waardevolle informatie.

Bouw een online relatie op

Met dat e-mailadres kun je een online relatie opbouwen met je doelgroep. Daar stuur je elke keer waardevolle informatie naartoe.  Geen reclame voor je producten, maar op zich staande waarde. Tips, een stappenplan, iets waar ze meteen wat mee kunnen.  Een concreet antwoord op een vraag waar ze mee worstelen of een advies dat je doelgroep meteen kan toepassen.

Maak kleine stappen

Pas als je dat vertrouwen hebt gewonnen, kun je je eigen product eens gaan noemen. Als verdieping van je tips. Begin met een laagdrempelig product, dat weinig geld, tijd en inspanning kost van je doelgroep. Iets om kennis met je te maken. Liefst iets waarmee je hen persoonlijk ontmoet. Deel die informatie online, bijvoorbeeld op social media of in een mailing.

Eerst waarde opbouwen

Wat heb je te bieden? Heel eenvoudig. Je kennis. Alles wat je geleerd hebt en ervaren. Je inzichten en je kennis. Zelfs als jouw kennis je product is, kun je hier heel veel online van weggeven, want als product pas je het toe op een specifieke situatie van je doelgroep. Mensen die aan alleen een voorbeeld of uitleg van jou genoeg hebben, zijn niet je doelgroep. Dat zijn mensen die hierdoor getriggerd zijn en meer willen. Van jou persoonlijk. Zouden dat geen ideale klanten zijn?

Jouw ideale klanten

Wat zijn jouw ideale klanten? Schrijf het hieronder in het reactieveld. Misschien lezen zij dit blogartikel ook wel. Als dank stuur ik je een praktische infographic (dus een informatief plaatje) van hoe jouw site helpt om jouw doelgroep aan je te binden.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

4 gedachten over “Klanten bereiken: hoe helpt je blog daarmee?”

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten