Kennismaken met je doelgroep

In een vorig artikel besprak ik de 7 stappen op de rode loper die leiden tot de voorwaarden voor een goed blogartikel. Dit artikel gaat over kennismaken met je doelgroep.

(leestijd: 3,5 minuten)

kennismaken met je doelgroep

Eerst proeven

Op een zeker moment is je doelgroep dan klaar voor een kennismaking. Ze schaft nog geen complete training aan, maar ze wil een gevoel krijgen met hoe dat in zijn werk gaat bij jouw bedrijf. Je biedt haar iets kleins aan, wat haar weinig tijd, geld en moeite kost. Maar niet gratis is.

Wat dan?

Misschien een boek, een video van een training of een webinar. Soms kun je zelfs een korte training aanbieden, maar realiseer je dat je doelgroep daarvoor wel ergens naartoe moet. Dat kan alleen als dat voor hun gevoel (want daar draait het om) weinig tijd en moeite kost. In deze kennismaking wek je nog meer interesse, bouw je nog meer vertrouwen op en wek je nog een groter verlangen dan wat je kunt bereiken met een gratis product. Bied vooral ook na afloop de mogelijkheid tot verkoop van producten waar je echt geld mee verdient!

Houd rekening met succes

Als je een product voor kennismaking kiest, houd er dan rekening mee dat het een succes wordt. Dat bedoel ik zo: als je een coachingsgesprek aanbiedt van een uur en er reageren honderd mensen, dan moet je daar dus honderd uur in investeren. Dat is tweeënhalve week aaneengesloten voor een zzp’er. Vaak kun je niet zomaar zo lang je andere werk stil leggen. Bovendien levert dat gewoon te weinig op.

Betaald en schaalbaar

Ontwikkel dus betaalde producten voor kennismaken met je doelgroep. Maar wel voor een prijs waarbij je doelgroep het gevoel heeft dat ze zich er geen buil aan kan vallen. Zorg dat jij je er ook geen buil aan valt als veel meer mensen reageren dan je had verwacht.

Maak het daarom schaalbaar: een lezing waar je altijd nog wat meer stoelen bij kunt schuiven, een webinar waar altijd nog meer mensen bij kunnen of een digitaal product wat bijna gratis te vermenigvuldigen is.

Toch te veel succes?

En mocht het succes je dan alsnog boven het hoofd groeien: vent dat uit. Roep hoog van de toren dat het een veel groter succes is dan je had verwacht en dat je het nog een keer over doet voor een tweede groep, dat het gecrashte webinar nu op video staat of dat een tweede druk van het boek volgende maand uitkomt. (Dit is een truc uit de hoed van de waanzinnig eerlijke marketing.)

Roep op tot actie

Laat geen kans voorbij gaan om je kennismakingsproduct aan te bieden. Omdat websitebezoekers lui zijn, vertel je precies wat je wilt dat ze doen. Roep op tot actie.

Voor je blog betekent dit dat je een link plaatst naar een inschrijfpagina voor een training als je daarnaar verwijst, dat je een e-boek aanbiedt in ruil voor inschrijving op de mailinglijst en dat je afsluit met een call to acion: ‘Vind je dit nuttige tips? In onze coachingstrajecten krijg je begeleiding met persoonlijke tips voor jouw situatie. Vraag nu een proefgesprek aan.’

Hoezo product voor kennismaken met je doelgroep?

Veel dienstverleners hebben helemaal geen product. Veel klanten van mij zijn geen geboren schrijvers en hebben dus ook geen boek. En waarom zou je open trainingen geven als je eigenlijk gewoon coaching of projectleiding aanbiedt? Hoe kun je dan kennismaken met je doelgroep? Dan voldoet het ook prima om je websitebezoeker contact te laten opnemen. Streef er dan wel naar om een telefonisch consult of iets dergelijks aan te bieden.

Kennismaking via je contactpagina

Zorg voor een uitgebreide contactpagina, waar je bezoeker contact kan opnemen in een vorm die haar het minste kost. De één twittert graag, de ander chat liever, maar bied dat alleen aan als je binnen een paar uur kunt reageren. Altijd. 24/7. Of wees heel duidelijk in de openingstijden van je chat. De volgende mailt het liefst, bied dan zowel een mailadres als een mailformulier. Vergeet de captcha om de bezoeker te laten bewijzen dat ze geen robot is, tenzij je brievenbus echt dagelijks overstroomt van de spam.

E-mail

Bied een algemeen e-mailadres en per consultant een persoonlijk zakelijk e-mailadres. Voor een bepaalde specialisatie heeft je klant nu eenmaal het liefst direct contact met de specialist. Plaats ook een algemeen en persoonlijke zakelijke telefoonnummers. Ten slotte kun je een bezoekadres met foto van het pand en Google-kaart plaatsen, zodat ze meteen kan laten uitrekenen hoelang het rijden, fietsen of treinen is.

Schift zelf

Een kennismakingsgesprek is natuurlijk eigenlijk een acquisitiegesprek. Daarom mag er niets voor vragen. Maar zorg wel dat je zelf kunt schiften. Een klant heeft miljoenen fans over de hele wereld die elk woord van hun oprichter liken alsof het een goeroe is. Hun betalende klanten zijn echter zakelijk. Kennismakingsgesprekken met deze particulieren kunnen zij niet gratis aanbieden, want het levert zelden verkoop op. In dat geval bied je boeken aan zodat je kunt kennismaken met je doelgroep.

Een goede manier om kennis te maken met je doelgroep, is om eerst een doelgroepanalyse uit te voeren. Arie en ik helpen je daarbij.

Mijn boeken zijn de Blogbijbel om te leren bloggen en mijn rapport Nu moet je toch echt iets aan je website doen waarin ik 300 websites van adviesbureaus vergelijk. Vraag ze aan op mijn sites of via mijn contactpagina.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten