Keiharde cijfers. Overtuig collega’s die niet ‘geloven’ in bloggen

Je wilt al jaren dat je consultants gaan bloggen. Zelf schrijf je af en toe wat voor LinkedIn, maar je kunt niet in je eentje een website onderhouden. Bovendien wil je de diversiteit van je bureau tonen: een waaier van consultants, diensten en projecten. Je probeert de consultants te overtuigen, maar dat lukt niet als je de beslissers, de managers, de top niet meekrijgt. En die overtuig je alleen met keiharde cijfers. Maar hoe kom je daaraan?

keiharde cijfers

Keiharde cijfers

Ze zeggen dat ze toch geen klanten via een website krijgen. Daar is advies een te complexe dienst voor.

Bijna de helft van de adviesbureaus heeft een specialist die verantwoordelijk is voor de website en social media. Kennelijk is communicatie online voor die bureaus belangrijk genoeg. Ook bijna de helft van de bureaus blogt. Bijna de helft van de adviesbureaus verwacht toch conversie via hun website. Daar zitten jouw concurrenten tussen. Cijfers komen uit het rapport Nu moet je toch echt iets aan je website doen, over mijn onderzoek onder 300 websites van adviesbureaus.

Je activeert je bezoekers niet

Meer dan 90% van alle marketeers maakt gebruik van de eigen website om het bedrijf te promoten. Websites zijn namelijk een onderdeel van je marketing en je marketing ondersteunt je acquisitie.

Ga eens met je accountmanagers praten over wat zij nodig hebben van je communicatie online. Regelmatig een nieuw artikel op je website zal hen zeker helpen, want dat is waardevolle content. Zeker als je daar praktijkcases beschrijft door de ogen van je consultants of, nog mooier, je klanten. Koppel die in elk geval over en weer met een link naar de presentatie van de consultants, want dat is een onderdeel dat adviesbureaus gemiddeld goed beschrijven.

Je consultants worden het best bezocht – op je website

Een bureau meldde zelfs dat de pagina met de consultants de best bezochte pagina is, na hun blog. Een link naar hun projecten houdt bezoekers dan langer op je website. Toch scoren organisatieadviesbureaus maar 35% op authenticiteit. Hoogopgeleide consultants neigen al snel abstract te worden. En dan haken ook hoogopgeleide lezers af. Deze bureaus scoren dan ook maar 45% op toegankelijkheid van de website. Bloggende bureaus scoren in het algemeen 10 procentpunten beter dan niet-bloggende bureaus. Keiharde cijfers.

Verdwaald en passief

Organisatieadviesbureaus hebben erg ingewikkelde websites, zeker vergeleken met andere adviesbureaus. De bezoeker verdwaalt er gemakkelijk voordat die contact opneemt. Bovendien zetten ze de bezoeker niet bijzonder aan tot actie; minder dan 30% van de organisatieadviesbureaus activeert de bezoeker op de website om bijvoorbeeld contact op te nemen. Niet gek als ze dat dan ook niet vaak doen. En zo krijg je de redenering dat een website toch niets oplevert; dat is een self fulfilling prophecy.

Bloggers scoren beter

Bloggende websites van adviesbureaus scoren structureel en significant beter dat websites zonder blog. Ze zijn overzichtelijker, consequenter, prikkelender en aantrekkelijker, toegankelijker en activerender.

Maar als je blogt, blog dan goed. Van de verschillende onderzochte adviesbureaus, spreken organisatieadviesbureaus hun lezers het minste aan in hun blog. Veel consultants zijn geneigd te schrijven in academische taal. Een baudetje, noem ik dat. Mensen denken misschien dat je slim bent als je de Kamer toespreekt in het Latijn, maar het heeft niets met communicatie te maken en je boodschap komt niet over. Ook niet bij andere academici. In de Kamer gaan ze op hun mobieltje zitten. Online haken ze af.

Laat het weten

Zo’n blogartikel biedt interessante informatie voor je doelgroep. Het gaat over praktijkcases en tips die zij goed kunnen gebruiken – als het goed geschreven is. Dan mag je hen daar ook best over informeren. Stuur ze maandelijks een mail waarin je wijst op je blog met een link die direct naar het artikel verwijst. Bijna de helft van de bureaus doet dat en komt zo regelmatig top of mind bij hun doelgroep. Zorg dat je daarbij zit. Echt, je valt niemand lastig als je interessante informatie opstuurt. En anders is daar nog altijd de uitschrijf-knop.

Liever LinkedIn dan een blog?

Alsof het een keuze is, hoor ik vaak dat consultants liever op LinkedIn zitten dan dat ze een blog onderhouden. Op LinkedIn kun je geen betere content delen dan je blogartikelen. Dat blijkt ook wel, want bloggende bureaus hebben drie keer zo veel volgers op LinkedIn dan niet-bloggers.

Wat houdt je nog tegen?

Met de keiharde cijfers uit mijn rapport kun je je collega’s, managers en top om de oren slaan: bloggen heeft zin en het levert iets op. Is er dan toch nog iets dat je tegenhoudt, dan hoor ik dat graag. Schrijf het hieronder of neem direct contact op. Dan ga ik je helpen zodat 2018 het blogste jaar ooit wordt voor jou en je bureau.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten