V1 Jouw missie en die van je bedrijf

Wat is jouw missie? En de missie van je consultants? Ligt die in lijn met die van de organisatie? En waar gaat het nou eigenlijk om? In elk geval niet om missies, mokken en muismatten.

Vervul Koos’ missie

Ik steun de missie van Koos Vervoort, om zijn boek te schrijven. Ik help hem daarbij zoals ik jou ook help. Streng, maar liefdevol. Koos was laaggeletterd en schrijft nu elke week meer dan 900 woorden, die grotendeels in zijn blog terecht komen. Hij is daarin enorm gegroeid. Intussen werken we aan zijn boek.

Wil jij ook jouw missie vervullen?

Kijk dan deze video. De tekst heb ik hieronder uitgeschreven.

 

 

Economie gaat over waarde

Iedereen denkt dat economie over geld gaat, maar dat is niet waar. Economie gaat over waarde. Wie geen waarde levert, draagt niet bij aan de economie en zal er uiteindelijk niets mee winnen.

Jouw missie is de bestaansreden van je bedrijf

Jouw missie is de bestaansreden van je bedrijf. De verantwoording. Wat je bijdraagt, waar je in gelooft. Niet verzonnen door een of ander bureau, maar echt, uit de haarvaten van je organisatie. Wat je mensen doorleven. Wat je klanten ervaren, elke keer als ze contact hebben met iemand van je bedrijf. Of het nu de receptionist is, de plantenverzorger, of de CEO.

Jouw missie en kernwaarden

Veel bedrijven hebben een bedrijfsmissie en kernwaarden. Bij de ene organisatie is dat er dieper in gestampt dan bij de andere. Bij Rijkswaterstaat kunnen de meesten op kantoor wel het rijtje ‘RADIO-V’ opdreunen: resultaatgedreven, aanspreekbaar, dienstverlenend, integer, ondernemend, verbindend. Ik moet het ze nageven: Rijkswaterstaat doet veel aan de communicatie ervan.

Eenrichtingsverkeer

Maar dan nog: wat betékenen die kernwaarden voor elke individuele medewerker? Ik verdenk de meesten ervan die woorden te gebruiken zoals mijn zoon van zeventien mijn levenslessen gebruikt: precies hoe het uitkomt in hun straatje. Niet omdat mensen zo vilein zijn, maar omdat ze het niet zelf bedacht hebben. De communicatie van de kernwaarden is bij Rijkswaterstaat eenrichtingsverkeer. Top-down.

Trots op de club

Bij RingPass, de hockeyclub van mijn zoon, heb ik die kernwaarden eens getoetst bij de leden. Sportief, respect, verbonden en vooruitstrevend. Niet bij de belangrijkste leden in de besturen en commissies, maar gewoon bij hockeyers en hun familie die op zaterdag en zondag rond het veld zijn. Wat betekenen de kernwaarden voor hén? Sportief is een breed begrip, maar opmerkelijk genoeg vulde bijna iedereen dat op dezelfde manier in. De waarde vooruitstrevend is vervallen, omdat men het waterveld en de app niet bijzonder vooruitstrevend ervoer. Wat erbij is gekomen is trots. Het bleek dat iedereen die ik interviewde, zelfs de mensen die wat te mopperen hadden, erg trots is om lid te zijn van RingPass.

Jouw missie

Waar het dus om gaat is dat je voor je eigen bedrijf en medewerkers een missie hebt met kernwaarden die iedereen met hetzelfde verhaal invult. Niet omdat je dat verhaal zo goed vertelt, maar omdat het past bij jouw missie en kernwaarden van de betrokkenen. Een bedrijf heeft al gauw een bedrijfscultuur, er zijn meer overeenkomsten dan je denkt, net als veel ongeschreven wetten. Dat maakt fusies ook zo lastig. Het mooiste is als je begint bij de persoonlijke waarden in het werk en op basis van de overeenkomsten een gezamenlijke missie beschrijft. De kunst is om sociaal wenselijke antwoorden eruit te filteren. Laat mensen dus nooit bevragen door hun direct leidinggevende. En als je nu echt een authentiek en integer bedrijf bent, gebruik je dat ook voor je externe communicatie. Sterker nog, het feit dat je dat statement hebt ontwikkeld op basis van gezamenlijke waarden, maakt het heel bijzonder en uniek. Een unique selling proposition! Daar kan geen duur betaald reclamebureau tegenop.

Wat vraag je?

Je kunt vragen: waartoe ben jij op aarde? Wat heb jij de wereld te bieden? Wat is je overtuiging? Als je daar niet onmiddellijk antwoord op krijgt, vraag dan eens waar je medewerkers zich kwaad over kunnen maken. Dan kunnen ze misschien vertellen wat echt belangrijk voor hen is. Of: wat zou je doen als je gewoon doorbetaald kreeg, wat je ook deed?

Een voorbeeld

Voor mij is het echt belangrijk dat mensen gewaardeerd worden voor wat ze waard zijn. Ik kan mij boos maken over directeuren en managers die de eer wegkapen voor de neus van hun medewerkers die het echte werk doen. Natuurlijk, sturing en organisatie is noodzakelijk, maar vergeet niet de echte waarde die de uitvoerenden toevoegen. De rest is alleen maar facilitering.

Van alle uitvoerenden ligt mijn hart het meest bij technici. Mensen die dingen maken en repareren en het vaak lastig vinden om daarover te praten met de klant. Als ze de klant al spreken. Die mensen wil ik graag een podium geven. In het zonnetje zetten. De eer geven die hen toekomt. De ruimte bieden om hun kennis te delen.

In je online communicatie is het dus belangrijk dat je geen mooie acteurs met gelikte reclamepraatjes jouw bedrijf laat vertegenwoordigen, geen bekende Nederlanders die je duur betaalt, geen flitsende kreten, maar je echte medewerkers, co-werkers en partners. Met hun echte gezichten en hun echte verhalen.

Dat werkt twee kanten uit

Niet alleen overtuig je zo veel meer je doelgroep, jouw medewerkers overtuigen zichzelf. Want wat voel je als je net een artikel hebt geschreven of voor de camera hebt verteld over het belang van jouw werk? En wat gebeurt er met je als dat steeds weer terugkomt op social media en op de website van jouw bedrijf? Bovendien ervaren mensen dan dat je hen echt serieus neemt. Dat je belang hecht aan hun mening, hun overtuiging en hun werk.

Uiteindelijk krijg je hiermee de klanten die je het beste kunt bedienen

Want zij voelen zich aangesproken door de mensen, de consultants en de technici die echt voor jouw bedrijf werken. Dat kan niet anders dan een geweldige klik worden. Je bouwt al een persoonlijke relatie op voordat je goed en wel hun naam weet. Kun je nagaan wat dat gaat worden als ze hun e-mailadres invullen en jouw mailings gaan krijgen.

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een gedachte over “V1 Jouw missie en die van je bedrijf”

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten