Hoe wek je interesse? Arie stelt je 5 vragen

In een vorig artikel besprak ik de 7 stappen op de rode loper die leiden tot de voorwaarden voor een goed blogartikel. Dit artikel gaat over interesse wekken.

(leestijd 3,5 minuut)

Je wilt de interesse wekken van je websitebezoeker

Als iemand je dan gevonden heeft, wil je niet dat die meteen weer van je website vertrekt. Ze moet even blijven. Je wilt dat ze denkt: “Misschien is dit wel iets voor mij.”

Haak aan op het verhaal van je doelgroep

Dat betekent dat je aanhaakt op het verhaal van je websitebezoeker. Ze moet zichzelf herkennen. Zoals mijn vader voor het slapen gaan altijd een verhaaltje verzon waarin een klein meisje in een geruite pyjamaatje voorkwam. Want eigenlijk zijn alle mensen nog kleine kinderen in geruite pyjamaatjes en willen ze allemaal dat het vooral over hen gaat.

interesse wekken

Wat is het doelgroepverhaal?

Het doelgroepverhaal bestaat uit de urgentie, dat wat hen weerhoudt hun missie of bedoeling te bereiken, het concrete resultaat dat ze willen en de oplossing die zíj veronderstellen. Niet jouw oplossing. Die is onderdeel van jouw verhaal, en daarmee wek je niet de interesse van mensen die die oplossing nog helemaal niet kennen. Hoewel die soms wel samenvalt met de oplossing die je doelgroep zoekt – toegegeven. Wie mij al langer volgt, herkent hier Arie in.

Wat betekent dat voor je blogartikel?

Begin je blogartikel met het verhaal van je doelgroep. Daarvoor moet je eerst hun missie kennen. Omdat dat woord zo is uitgehold, heet het tegenwoordig de bedoeling. Hoe het ook heet, het gaat er niet om wat er officieel is vastgelegd voor het bedrijf waar je doelgroep werkt, het gaat erom wat je mogelijke opdrachtgever zich persoonlijk ten doel heeft gesteld, al dan niet binnen de voorgeschreven functie en bedrijfsdoelstelling.

1. Wat is de bedoeling?

Misschien wil iemand hogerop, blijven zitten (op het pluche), of alleen maar geen gedoe. Misschien wil je doelgroep daadwerkelijk een bijdrage leveren aan een betere maatschappij, in het bijzonder een plasticvrije oceaan of juist een maatschappij zonder misstanden in arbeidsverhoudingen.

2. Hoezo probleem?

Vervolgens ga je op zoek naar de hobbels die je doelgroep daar in ondervindt. Dat wat hen weerhoudt om die persoonlijke missie of bedoeling te realiseren. Dat kan een lastige leidinggevende zijn of juist veeleisende medewerkers. Misschien weet ze gewoon niet waar ze moet beginnen. Marketeers hebben het over de pijn of het probleem. Sommige klanten van mij vinden dit zo negatief. Moet dat nou?

Mijn moeder vond mijn eerste roman ook al zo negatief: “Al die narigheid, kun je niet over iets gezelligs schrijven?”

Zonder probleem geen verhaal

Maar als er niets aan de hand is, valt er ook niets op te lossen. Dat geldt niet alleen voor romans, maar voor elke boodschap. Ga maar na: waarom zou je glansshampoo nodig hebben als je haar niet zo dof werd? Waarom staat op elke Engelse oversteekplaats ‘Look right’, als die stomme Europeanen niet steeds de verkeerde kant opkijken? Waarom zou je een serie willen zien waarin iedereen steeds lief is voor elkaar? Er moet natuurlijk wel wat gebeuren!

3. Noodzaak

Dan is er iets nodig dat een oplossing urgent maakt. Iets dat het noodzakelijk maakt dat ze er nú iets aan gaat doen en het niet langer uitstelt. In het echte leven gaan mensen pas tot actie over als er iets ergs is gebeurd, bijvoorbeeld een naaste die overleden is. Veel ontroerende filmpjes die viral gaan bevatten zo’n soort verhaal: pas toen haar man overleden was, realiseerde zij zich dat ze werkelijk iets moest ondernemen en toen…[ging de wereld voor haar open en vond ze vrede en geluk, ondanks dat haar man er niet meer was].

Interesse wekken met de urgentie

Idealiter neem je de lezer mee naar zo’n moment. Maar je kunt ook weer niet elke week een geliefde laten overlijden. Indirect zijn er natuurlijk risico’s wanneer je doelgroep niets doet. Dat kan het ook urgent maken.

Een andere manier is om het recht-toe-recht-aan te benoemen. Mijn rapport heet: Nu moet je toch echt iets aan je website doen. Hoe dan ook: als je de urgentie niet benoemt, kan je doelgroep morgen ook nog wel in actie komen en doet die waarschijnlijk niets.

Boring

Begin je artikel dus nooit-nooit-nooit met algemene opmerkingen over de snelle veranderingen in de wereld (VUCA is heel populair op het moment), de overbekende ontwikkelingen in het vakgebied van de lezer en andere algemeenheden. Daarmee zul je geen interesse wekken. Je lezers haken snel af. Ik weet niet na hoeveel seconden, maar een eerste alinea met wat de oude Grieken ook al deden, en je bent ze kwijt. *klik*

4. Wat is jouw oplossing?

De oplossing van je doelgroep is iets anders dan wat jij met je bedrijf kunt bieden. Mijn favoriete voorbeeld is de manager die vindt dat haar medewerkers hoognodig op cursus moeten. Die manager kan nog wel wat leren over leidinggeven, maar ze zoekt in geen geval een cursus leidinggeven. Want het ligt niet aan haar, het ligt aan de lastige medewerkers. Dit verhaal gaat over een klein meisje in een geruite pyjamaatje, weet je nog? Eerst haar verhaal, omdat je eerst haar interesse wekken wilt. Jouw verhaal komt nog wel aan bod, geloof me.

5. Wat is het resultaat?

Het resultaat dat je doelgroep zoekt is een concrete invulling van de bedoeling. Het is het basecamp onderweg naar de top. Ze weet hoe het eruit ziet, ze kan het al zien, ze is er misschien zelfs al geweest. De eerste stap naar ‘hogerop’ is aandacht van de eigen leidinggevende, of bijvoorbeeld goed voorbereid een functioneringsgesprek ingaan. Iets concreets waar jij met jouw bedrijf aan bij kunt dragen. Maar daarover later meer.

Hoe ontdek je jouw doelgroepverhaal?

Er zit een addertje onder het gras: hierboven suggereer ik alsof jij precies weet wat je doelgroep denkt, wil en voelt. Het gevaar is, dat jij ook denkt dat jij dat weet. Maar daar zit je vaak net een klein beetje naast. En ik weet het al helemaal niet. De enigen die je daar antwoord op kunnen geven, zijn mensen uit je doelgroep zelf. Ga daarom met hen in gesprek. Noteer in hun woorden wat hun bedoeling, probleem, urgentie, oplossing en gewenst resultaat is. Je zult zien dat je het zelf altijd net even anders verwoordt.

Vervolg

Pas als je de lezers voldoende hebt overtuigd dat het over hen gaat, kun hun interesse wekken. Daarna kun je pas aansluiten met je eigen verhaal. Dat staat in een volgend artikel.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten