Homepage ‘boven de vouw’

Hoe deel je de homepage van je website het beste in? Ofwel: hoe maak je de best mogelijke eerste indruk bij je websitebezoeker? Websites zijn daarin niet heel anders dan papieren informatiedragers: wat staat er ‘boven de vouw’?

(Leestijd: ruim 3 minuten)

Het gezegde Don’t judge a book by the cover (beoordeel het boek niet op de omslag) geeft al aan dat iedereen juist geneigd is om dat wél te doen.

Losse kranten koop je uit het rek op basis van je eerste indruk. Voordat je ook maar overweegt de krant te pakken en uit te vouwen zodat je de hele voorpagina ziet, oordeel je op basis van wat je ziet als de krant nog dubbelgevouwen in het rek ligt. Net als bij een krant heeft ook een website een gedeelte boven de vouw: het deel van de website dat je ziet zonder te scrollen.

Wat moet er zichtbaar zijn ‘boven de vouw’?

In mijn onderzoek naar 300 websites van adviesbureaus heb ik op een aantal onderdelen gelet. De eerste indruk is allereerst afhankelijk van het medium dat je gebruikt. In 2017 benaderde wereldwijd voor het eerst meer dan de helft van alle websitebezoekers een website meer per telefoon dan op een computer of laptop. In Nederland is dat in 2017 echter al 81%! (Cijfers van Google). 

Toch is nog maar 70% van de onderzochte websites van mijn onderzoek geschikt om op mobiel te lezen.

Wie je bent

Ziet je websitebezoeker in één oogopslag wie je bent? Naam en logo staan in 100% van de gevallen direct zichtbaar op de website. Dit is zo standaard, dat gelukkig iedereen dat doet. Meestal staan naam en logo ergens links bovenin de hoek en vervult het logo ook de knop naar de homepage. Prima. Check je eigen website en geef jezelf vast score 10 voor dit punt.  

Wat je doet

De meeste bureaus willen op hun website vooral laten zien “wie we zijn en wat we doen” (31%,respectievelijk 41%). Het lijkt ook logisch dat je vertelt welke dienst je levert, toch is er nog 31% van de websites waarop dat niet duidelijk is boven de vouw. Geloof me, iemand die jouw dienst zoekt en die niet op de homepage herkent, klikt onmiddellijk weer weg.

Hoe concreter hoe beter

Er zijn nog steeds mensen die denken dat dure woorden of vaktaal hen aantrekkelijk maakt. Maar zelfs een intelligente doelgroep haakt dan af. Misschien heeft jouw ideale opdrachtgever nog nooit van de watervalmethode gehoord en weet ze niets van scrum. Zorg dus dat je website, en zeker je homepage boven de vouw, begrijpelijk is voor nieuwelingen. Hoe concreter, hoe beter: maak je boodschap op je homepage extreem duidelijk, liefst met een concreet voorbeeld en met zo veel mogelijk zintuigelijke prikkelingen.

Zorg dan ook dat je geachte websitebezoeker niet een hele alinea in kleine letters moet lezen, maar dat het in één zin duidelijk is.

Het resultaat telt

Om zonder vaktaal te vertellen wat je doet, kan het helpen om het over het resultaat te hebben: betere samenwerking, een succesvollere verandering of projecten binnen de tijd en binnen budget gerealiseerd.

Let op dat je het resultaat beschrijft vanuit het perspectief van je doelgroep. Ik vond dit op 50% van de onderzochte websites.

boven de vouw

“Wij zijn anders”

Opdrachtgevers kiezen een bureau dat past bij hen en hun project. Iedereen is uniek en elk adviesbureau heeft een eigen karakter – dat vinden ze zelf altijd, wie ik ook spreek. Daarom geloof ik niet concurrentie, maar in de Blue Ocean Strategy. Een nieuwe, potentiële opdrachtgever moet dat dan wel een beetje terugzien op je website. Waarin onderscheidt jouw bureau zich? Kies een doelgroep waar je beter en liever voor werkt, benoem het aspect waarin je beter bent dan die andere ‘Black Belts’ of geef jouw unieke insteek. 32% van de onderzochte homepages doet een poging.

“Ik wil niet in problemen denken”

Marketeers en dienstverleners zijn het over één onderwerp hartgrondig oneens. Marketeers ‘drukken op de pijn’ en dienstverleners willen niet in problemen, maar in oplossingen denken. Het voelt voor veel adviesbureaus dan ook verkeerd om het probleem van de doelgroep op de homepage te benoemen. Slechts 25% durft dat aan. Toch is dat waar die potentiële opdrachtgever op let:

  • Hoe ga ik om met dat lastige personeel?
  • Hoe overleef ik tussen de agressieve concurrentie?
  • Hoe verminder ik gevaarlijke situaties in het bedrijf?

De kunst is, om op je website je doelgroep meteen gerust te stellen met het resultaat dat je belooft (zie hierboven). Dat kan in één zin: “Lastig personeel? Met de training omgaan met lastig personeel motiveer je je mensen tot excellente medewerkers.”

De nuance volgt op de pagina die de training behandelt.

Je bedrijfsfilosofie of je why

Simon Sinek is niet mijn goeroe, maar je onderscheidt je als bureau mede door je bedrijfsfilosofie. Sinek noemt dat de why; waarom je doet wat je doet. Bureaus, ministeries en multinationals geven er veel geld aan uit om daar de goede woorden voor te vinden. Als dat je nou werkelijk onderscheidt, gebruik het dan. Ik vond het op 22% van de homepages.

KSGtrainers en consultants, niet geheel toevallig een klant van mij, hebben hun dienst in de naam opgenomen, plaatsen hun Why ‘Wij bouwen aan organisatiesdie mensen groot maken’ prominent op de homepage over een foto van hun eigenmensen en geven in het menu hun drie aandachtsgebieden aan: persoonlijkeontwikkeling, teamontwikkeling en organisatieontwikkeling. Zo dus.

Websitescan

Wil jij je website laten scannen op deze en nog 175 andere punten? Neem dan nu contact op en kijk wat ik voor je kan doen.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten