Hoe verkoop je dan? 7 tips

In een vorig artikel besprak ik de 7 stappen op de rode loper die leiden tot de voorwaarden voor een goed blogartikel. Dit artikel gaat over de verkoop: hoe verkoop je je product*?

leestijd 3 minuten

*een dienst is ook een product, bijvoorbeeld een advies, een project of een coachtraject.

Als je al je kennis al deelt in je blogartikelen en dan ook nog eens goedkope kennismakingsproducten aanbiedt, wie koopt er dan nog wat van je?

Ik heb ontdekt dat dat niet vanzelf gebeurt, wat marketeers ook beweren. Verkoop lukt alleen, als je elke stap op de rode loper al bezig bent met die verkoop. Alles wat je doet, zegt en schrijft moet een relatie hebben met je uiteindelijke product; je back-end ofwel je declarabele uren.

hoe verkoop je

1.      Noem je opdracht

Als je over een praktijkvoorbeeld schrijft, vertel dan wat de opdracht was. Eindig met een oproep om ook zo’n opdracht aan jou te geven.

2.    Reageer op reacties

Als mensen op welke manier dan ook op je reageren, neem contact op – bij voorkeur via het medium waarop zij reageerden. Dus als iemand een reactie plaatst onder je blog, reageer zo snel mogelijk daaronder en stuur eventueel een mail na met je antwoord. Hoe persoonlijker je antwoord, hoe beter. Steek daar tijd en moeite in. Als iemand je artikel deelt op social media, reageer je daar.

3.     Verwijs naar je product

Geef je een kennismakingstraining, verwijs dan steeds naar de trainingen die je verkoopt; “Er is nu geen ruimte voor, maar in onze training Leidinggeven ga ik daar uitgebreid op in.”

Natuurlijk geef je in die kennismakingstraining ook al concrete waarde en tips, net als op je social media en in je blog! Want ik volgde laatst een webinar waarin iemand alleen maar bezig was zijn boek te verkopen. Het was een soort inhoudsopgave van zijn boek, zonder echt informatie te bieden. Ook ging hij heel ‘professioneel’ steeds in op het probleem. Superirritant.

Ik ben andere dingen gaan doen en toen ik zeker wist dat er niets meer kwam (want ik had wel degelijk een behoefte), heb ik het uitgezet. Als hij ook maar één goede, concrete tip had gegeven die hielp, had hij mijn vertrouwen gewonnen en dan had ik misschien zelfs dat boek nog gekocht. Nu is hij me voorgoed kwijt. Misschien werkt dit bij anderen en het werkt zeker in de Verenigde Staten. Maar in Nederland, zeker in de zakelijke wereld, raak je er eerder klanten mee kwijt.

De verdieping volgt echter in je back-end. Hoe verkoop je iets anders dan een training? Ook via een kennismakingsproduct waarin je verwijst naar je back-end. In elk blogartikel en kennismakingsproduct verwijs je naar je product. Zo kreeg ik op straat een tandpastatubetje met een kortingsbon voor de grote tube.

4.    Onderzoek

Onderzoek je je doelgroep, kies daarvoor mensen die je bedrijf niet kennen en houd contact met hen. Bel ze na een halfjaar nog eens, vraag of je je mailing mag sturen, vraag hun mening over je website. Mijn ervaring is dat mijn doelgroep heel positief reageert op een oprecht onderzoek. Voor mijn rapport kreeg ik 95% respons, waarvan 90% van wildvreemden die ik via LinkedIn vond!

Hoe verkoop je zonder iets te verkopen? In je onderzoek moet je nadrukkelijk niets verkopen of zelfs maar aanprijzen, maar je vertelt wel waarom je het onderzoek doet: om je doelgroep te leren kennen en zo meer te kunnen verkopen. Als je tijdens het onderzoek toch iets rechtstreeks probeert te verkopen, schrikt dat af. Maar na het onderzoek kun je de respondenten prima benaderen – ze kennen je immers al een beetje.

5.    Houd contact

Hoe verkoop je nadat je al iets verkocht hebt? In het algemeen geldt: houd contact tot ze van je gaan kopen en daarna voor een vervolgaanschaf. Zorg dat dat contact altijd prettig verloopt voor je doelgroep. Geef daarom elke keer waarde in elke mogelijke vorm.

6.    Geef ruimte voor ‘nee’

Dring niets op. Geef mensen uiteraard steeds expliciet de ruimte om ‘nee’ te zeggen. Maar pas als ze laten weten dat ze dat niet meer op prijs stellen, schrap je hen uit je bestand. Tot die tijd zijn het potentiële opdrachtgevers.

7.    Houd exen te vriend

Mailchimp houdt bij wie zich uitschrijft, opdat je deze personen of e-mailadressen niet opnieuw inschrijft. Als je koude acquisitie pleegt, kan dat geen kwaad; het zou vervelend zijn als je mensen koud benadert, die zich eerder hebben afgemeld. Houd ook je ex-contacten te vriend! Misschien dat ze nog eens iemand tegenkomen, die ze toch naar jou verwijzen: “Het is niets voor mij, maar misschien heb jij er iets aan.”

Hoe verkoop je met bloggen?

Wil jij zelf briljant leren bloggen? Doe mee met de 30 day challenge Bloggen!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten