Hoe bereik jij je doelgroep? 8 vragen en een tip van de sluier

Hoe kun je je doelgroep aanspreken met je website? Eenvoudig. Begin met het verhaal van je doelgroep. Eerder presenteerde ik mijn rapport Nu Moet Je Toch Echt Iets Aan Je Website Doen. Aanwezig waren ruim zestig mensen waaronder veel respondenten van het onderzoek. Daar gaf ik een miniworkshop over het bereiken van je doelgroep via je website. Hier deel ik daar een stukje van.

doelgroep

Wie is je doelgroep?

De trouwe blogvolgers kennen Arie al, waarmee je het verhaal van je doelgroep kunt bouwen. Om het verhaal van je doelgroep te vinden, moet je wel weten wie je doelgroep is. Mijn tip: kies één vertegenwoordiger van je doelgroep. Dan krijg je echt een persoonlijk gesprek van mens tot mens. Meer dan één doelgroep? Maak meer pagina’s of meer websites. Te veel werk? Hoe heb je dan überhaupt de tijd om al die verschillende doelgroepen te benaderen? Denk daar maar eens over na. Guido zei me na afloop dat het eigenlijk wel rust geeft, om één vertegenwoordiger van je doelgroep te kiezen. Dan weet je tenminste over wie je het hebt en wat je moet zeggen.

Wie spreek je aan?

Kies iemand met een gezicht, een gezin en een geloof. Een gezicht zodat je je werkelijk iemand van vlees en bloed voorstelt. Ze hoeft niet echt te bestaan, maar ze heeft wel een complexe persoonlijkheid, zoals een personage in een goede roman. Een gezin staat voor een privéleven met persoonlijke interesses die breder zijn dan werk alleen. Een geloof is de persoonlijke missie: wat iemand gelooft dat waarde geeft aan het leven. Geen klakkeloze kopie van de bedrijfsmissie maar wat iemand echt persoonlijk wil bereiken in het leven, natuurlijk in relatie tot jouw advies. Hoe meer dat geloof aansluit bij jouw bedrijfsmissie, hoe meer kans op oprecht contact.

Beslisser, budget en behoefte

Daarnaast is je doelgroep beslisser, heeft ze budget en een intrinsieke behoefte. Voor trainingen hebben in bepaalde gevallen de medewerkers een eigen opleidingsbudget, maar vaker is het de manager of HR-manager.

Budget is noodzakelijk: als je doelgroep jou niet kan betalen, doe je vrijwilligerswerk. Prima, maar daarmee kun jij je medewerkers niet betalen. Wat niet wegneemt dat vrijwilligerswerk onderdeel van je bedrijfsvoering kan zijn.

Ook is een intrinsieke behoefte essentieel; slagers verkopen echt niets aan vegetariërs en ik geloof er niet in dat je iemand moet overtuigen van wat ze niet wil. Er zijn er genoeg die uit zichzelf willen wat jij te bieden hebt.

Wat weerhoudt jou van een doelgroep kiezen?

Vervolgens vroeg ik in de workshop wat de aanwezigen zou weerhouden van het kiezen van hun doelgroep. De onderstaande vragen ga ik beantwoorden in mijn blogartikelen. Heb jij nog een andere vraag? Plaats die dan meteen in het reactieveld hieronder. Of herhaal de vraag die jij het eerst beantwoord wilt zien.

1. Hoe sluit ik anderen uit?

Peter vraagt: “Hoe kan ik al die anderen, die niet tot mijn doelgroep horen, uitsluiten?” Met andere woorden: hoe zorg ik dat ik niet de verkeerde mensen aanspreek en aantrek?

Tip van de sluier

Antoinette gaf het antwoord al een beetje: je hoeft niemand weg te sturen. Met de juiste woorden op de juiste toon spreek je alleen jouw doelgroep aan. Begin met het verhaal van je doelgroep. Dat kun je zelf verzinnen door in de schoenen van je doelgroep te gaan staan, maar beter nog zoek je een paar vertegenwoordigers van je doelgroep op en vraagt het hen persoonlijk.

2. Waar haal ik het lef vandaan?

Hélène vraagt: “Waar haal ik het lef vandaan om zomaar klanten te bellen?” Een andere klant van mij, Sylvia, worstelt hier ook mee.

Tip van de sluier

Sylvia’s eerste stap was om een e-boek te schrijven met een aantal tips, dat ze nu aanbiedt in ruil voor een telefonisch interview. Zelf heb ik een infographic gebruikt van de eerste resultaten, aangevuld met de cijfers van de website van de geïnterviewde. Daarmee kreeg ik 90% respons op koude contacten en 100% op warme contacten. Essentieel was dat ik mij beperkte tot het onderzoek en op dat moment niets te koop aanbood.

3. Wat als mijn doelgroep niet weet wat ze wil?

Iemand vraagt wel eens aan klanten wat ze willen, maar dan blijkt dat die daar zelf nog geen helder beeld van hebben.

Tip van de sluier

Begin met te vragen naar de bedrijfsmissie en vraag vervolgens hoe je doelgroep daaraan bij wil dragen. Misschien is er nog iets wat hen ervan weerhoudt hun missie echt te vervullen. Is er ook geen bedrijfsmissie bekend of zelfs maar geformuleerd, vraag dan waarom ze ooit is gaan doen wat ze doet. Dit is geen Q&A, maar een gesprek. Soms kan dat heel diep gaan en heel persoonlijk worden. Als jij je doelgroep echt wilt raken, zal dit gesprek daaraan bijdragen.

4. Hoe weet mijn doelgroep dat ik besta?

Iemand merkte op dat de doelgroep het bureau nog niet kent. Wat doe je dan?

Tip van de sluier

Het leuke is dat een belronde twee kanten uit werkt. Op LinkedIn kun je (ook zonder betaald account) mensen vinden die in je doelgroep passen. Wanneer je hen belt om hen te vragen naar hun verhaal, informeer je ze tegelijk met het advies dat jij biedt. Dat is een goed begin.

5. Hoe weet mijn doelgroep dat ze mij nodig hebben?

Kristel zegt dat haar doelgroep nog niet weet dat ze haar nodig hebben.

Tip van de sluier

Zie mijn antwoord op de vorige vraag. Daar komt bij dat je wel moet aansluiten op een intrinsieke behoefte van je doelgroep. Die is waarschijnlijk abstracter dan jouw dienst. Henry Ford, die van de auto’s, schijnt gezegd te hebben: “Als ik mijn doelgroep had gevraagd wat ze wilden, hadden ze een sneller paard gevraagd.”

6. Waar haal ik de tijd vandaan?

Esther zegt dat ze te weinig tijd heeft. Een opmerking die zeker de helft van de respondenten verzucht heeft.

Tip van de sluier

Allereerst wil ik opmerken dat je het niet allemaal alleen hoeft te doen. Daarnaast moet je zelf goed weten waar je mee bezig bent. Werk Lean en besteed geen geld, tijd en aandacht aan wat niet bijdraagt aan je bedrijfsmissie en je omzet.

7. Hoe houd ik mijn website bij?

Peter zegt: “Hoe zorg ik dat ook mijn landingspagina’s bij blijven bij mijn eigen ontwikkeling?”

Tip van de sluier

In de Masterclass voorafgaand aan mijn miniworkshop gaf Jan Kuipers van FranklinCovey het antwoord al. Wees proactief! Dat is de eerste van de 7 eigenschappen uit Stephen Covey’s boek ‘De 7 eigenschappen voor effectief leiderschap’. Proactief zijn houdt in dat je eerst bepaalt wat de principes zijn waarnaar je leven wilt. De (bijna) onveranderlijke waarden geven richting aan de doelen in je leven. In zakelijk opzicht is dat je bedrijfsmissie. Dat moet de leidraad zijn van je website, hoe hard jij en je bureau ook groeien.

8. Toch twee doelgroepen?

Na de workshop zegt Frans nog: “De beslisser van mijn dienst is niet geïnteresseerd in de gebruiker ervan en de gebruiker kan het niet schelen. Wie spreek ik aan op mijn website en hoe?”

Tip van de sluier

Als je de persoonlijke missie van de beslisser weet, kun je op zoek gaan naar de bijdrage van het belang van de gebruiker daaraan. Zoek dus naar de win-win van beslisser en gebruiker. Nóg een aansluiting op de 7 Eigenschappen.

Wie eerst?

Welke van deze vragen wil jij het eerst uitgewerkt zien? Plaats die vraag of je eigen vraag hieronder in het reactieveld. Meeste stemmen gelden, maar iedereen krijgt antwoord.

Foto: Marjoleine Droog

Tekst, input en revisie: Anita Boone

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

6 gedachten over “Hoe bereik jij je doelgroep? 8 vragen en een tip van de sluier”

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten