Het. Gaat. Niet. Om. Jou.

“We willen vertellen wie we zijn en wat we doen.”

(2 minuten)

Daar schrik ik van. Het is het belangrijkste doel dat een groot deel van de 301 adviesbureaus noemt van hun website in mijn onderzoek naar hun online communicatie. ‘Wie we zijn’ zegt 31% en ‘wat we doen’ zegt 41%. Maar toch wil 48% ‘conversie’; keiharde omzet van hun website. Dat ga je nooit krijgen als je vooral vertelt wie je bent en wat je doet.

Het gaat niet om jou

Want: het gaat niet om jou. 

“Door de vragen die je stelt, realiseer ik me dat ik het altijd over ons heb. En nooit over de deelnemers van onze trainingen”, zegt een consultant die ik interview voor een blogartikel.

En dat is precies wat er mis is met de meeste webteksten. Niet alleen van adviesbureaus, maar val alle zakelijke dienstverleners.

Het interesseert je alleen als het over jou gaat

Droge feiten of een goed verhaal: je leest het alleen als het iets met jou heeft te maken. Een science fictionfilm doet dat heel geraffineerd: het mag dan over aliens gaan, maar de hoofdpersoon is een mens. Iemand waarmee jij je kunt identificeren. Mijn vader deed dat onbewust toen hij me verhaaltjes voor het slapen gaan vertelde. Ze gingen altijd over een klein meisje in een geruite pyjamaatje. En in feite zijn wij allemaal kleine jongens en meisjes in geruite pyjamaatjes. We willen allemaal dat het verhaal over ons gaat, want pas dan kunnen we ons echt inleven. En dat is precies wat je wilt van je doelgroep op je website.

Hoe kijk je zelf naar een website?

Ga maar na. Welke websites bezoek je zelf? Wat zoek je dan? Hoe reageer je op een nieuwsbericht over een land ver weg waar je nog nooit geweest bent en waar je niemand kent?

“Het gaat niet over mij. Heel erg hoor, maar niet belangrijk.”

Dat is ook nodig, want als je je alles persoonlijk aan gaat trekken heb je geen leven. Het is heel zinvol dat je focust op wat relevant voor jou is. Zeker als je half in werktijd, half voor jezelf, een artikel leest op een of andere site. Want in die situatie lezen de meeste mensen blogartikelen.

Dus hoe bereik je je doelgroep?

Als je je doelgroep wilt bereiken, richt je je communicatie dus in naar hun beeld. De held is een vertegenwoordiger van je doelgroep. Natuurlijk kom jij met je bureau in het verhaal voor. Maar in een bescheiden rol. Je bent niet meer dan aangever van de oplossing, die de doelgroep zelf toepast. Adviseurs claimen vaak zelfs die rol: ze zijn niet meer dan aangevers. Je klant is de held, die neemt het zwaard van jou aan en doodt zelf de draak. Je lezers intussen, identificeren zich met de held en verlangen ook naar die overwinning.

Mij gaat het dus wel om jou

Maar dit is mijn website, hier reik ik jou het zwaard aan van deze metafoor om te gebruiken in jouw online communicatie. Mij gaat het wel om jou. Mijn hele bedrijf en daarom ook mijn hele rapport draait om jou en mensen zoals jij in organisaties als de jouwe: zakelijke dienstverleners. Wil je weten wat die respondenten antwoordden en vroegen? Hoe hun websites scoorden op 175 punten die ik heb gemeten? En hoe jij je online communicatie kunt verbeteren voor meer conversie? Kijk dan nu op https://clinekennisdelen.nl/rapport/ en bestel het rapport met het inschrijfformulier onderaan die pagina.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten