Hoe meet je het effect van communicatie online?

Zou er wel iemand komen? Om 2 minuten over 8 denk ik altijd dat niemand op mijn verjaardag komt, hoewel ik ze toch echt heb uitgenodigd ‘vanaf 8 uur’. Hoe zit dat met het effect van communicatie online?

‘We zijn maar gestopt met bloggen, want het leverde toch niets op.’ Ik hoor het bureaus al zeggen na een paar maanden. Zelf krijg ik klanten van mensen die me al vijf jaar volgen en al die tijd niets van zich hebben laten horen.

effect van communicatie online

Jij wilt dus dat mensen via je website contact met je opnemen. Je hebt een prachtige rode loper voor ze uitgelegd. Je doet er van alles aan: bloggen, mailings, posten op social media. En nog staat je agenda niet vol met koffieafspraken met potentiële klanten. Zitten ze nog in de pijplijn? Moet je maar stoppen met bloggen en social media of nog even volhouden? Hoe lang duurt het voor je effect van communicatie online ziet? Hoe meet je eigenlijk het effect van communicatie online?

Waarschuwing vooraf

‘Er zijn kleine leugens, grote leugens en statistieken.’ Je kunt alle mogelijke cijfers uit Google Analytics en social media toveren, maar cijfers zijn niet heilig. Ze kunnen je helpen je communicatie online te optimaliseren zodat je met zo min mogelijk geld, tijd en inspanning zo veel mogelijk bijdraagt aan je bedrijf.

Hoeveel extra klanten heb je nodig? Hoeveel is dat je waard? Weeg dat tegen elkaar af. Ik ben al blij met een klant per maand die via mijn communicatie online binnenkomt. Daarvoor hoef ik echt niet bovenaan in Google te verschijnen. Ik hoef ook niet te meten met mijn concurrenten wie het verste plassen kan; ik werk liever met ze samen aan een groot project dan dat ik ze beconcurreer. Dus laat je niet gek maken.

Wees online aanwezig

Zelfs als ze al van plan waren om contact met je op te nemen, kan een slechte website en slechte social media klanten afstoten. Het hoeft niet uitgebreid, maar het moet wel professioneel. Want een goede website kan veel opleveren, maar een slechte website stoot klanten af, net als een slechtzittend pak. En dan moet je weten dat de ontwikkelingen online sneller gaan dan de mode.

In 2016 heeft maar 89% van de bedrijven in Nederland met 10 of meer werknemers een website (CBS), maar RTL meldt dat van alle 1,5 miljoen bedrijven in Nederland twee derde géén site heeft. Van die miljoen bedrijven zonder website zijn er overigens 800 duizend eenpitters. Maar dan nog. Meer cijfers over communicatie online vind je in mijn rapport.

Zorg dát je aanwezig bent met een behoorlijke website, een eenvoudig blog en op social media. Zonder dat loop je de kans dat potentiële opdrachtgevers je helemaal niet kunnen vinden online. Dat betekent dat je alleen klanten krijgt uit je directe kring en dan loop je dus veel mogelijke opdrachten mis. Maar je hoeft echt niet de grootste te hebben voor een optimaal effect van communicatie online.

Hoe weet je wie je mailing leest?

Alle mailingprogramma’s geven je informatie over hoeveel mensen je mail hebben geopend, hoeveel er hebben geklikt en zelfs precies wie, hoe laat en op welke link. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk uitproberen op welke dag de meeste mensen je mailing openen en op welke dag de meesten doorklikken naar je website.

Streef niet naar zo veel mogelijk mensen op je mailinglijst, maar streef naar zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep op je website. Dus kies voor hoogste percentage dat doorklikt naar je website. Overigens kan dit verschillen per week.

Heb je 400 of meer mensen op je mailinglijst, dan kun je de helft de mailing op het ene tijdstip sturen en de andere helft op het andere tijdstip; een A/B-test. Om een enigszins relevante conclusie te kunnen trekken, neem je groepen van minimaal 200 mensen.

Hoe weet je wat het effect van communicatie online is?

‘Hoe weet ik of mijn modeshows effect hebben? Ik heb geen klant extra in de winkel gezien’, verzuchtte een bevriende kledingzaakeigenaar tegen me. Hij heeft geen idee hoeveel mensen hij bereikt heeft, laat staan hoeveel potentiële kopers. Maar hij zal er niet mee stoppen, zegt hij, want het brengt altijd reuring, lees naamsbekendheid. Overigens is hij ook zeer actief op Facebook en met effect, want ik was in zijn winkel vanwege een paar schoenen dat ik op Facebook had gezien.

Zeker bij een complexe dienst als organisatieadvies, zal het niet veel voorkomen dat je  marketinginspanning direct tot verkoop leiden. Veel vormen van marketing dragen vooral bij aan je naamsbekendheid. Dat is een manier om langzaam maar zeker vertrouwen op te bouwen. En vertrouwen komt te voet.

Online kun je heel veel meten. Socialmediakanalen vertellen je precies hoeveel mensen je bericht gezien hebben, hoeveel het geliked, gedeeld en erop gereageerd hebben – en wie! Je weet dat de likers slechts een klein percentage vormen van de mensen die sympathie voor je bureau hebben. De meeste mensen liken niet alles wat ze leuk vinden. Maar wie liket, deelt en reageert heeft zeker een positieve relatie met je bureau. (Haters komen in de wereld van business-to-business gelukkig amper voor.)

Vraag het Google

Google weet alles van je. En van je website. Daar meet je dus het effect van je communicatie online. Dat houden ze bij voor hun eigen gewin, maar jij kunt er ook gebruik van maken. Op https://www.google.nl/intl/nl/analytics/ vertelt Google je alles wat je weten wilt over de website die je beheert en een paar dingen waarvan je niet wist dat ze bestonden. Koppel vandaag nog je website.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten