Effect van communicatie online voor een minimum aan tijd, geld en energie

Wil je een maximaal effect van communicatie online voor je website voor zo min mogelijk tijd, geld en energie? Dan heb je naar aanleiding van het artikel eind vorig jaar nu een overzicht van wat er de laatste weken op je website is gebeurd. Dat is je nulmeting. Zo niet, stel het dan nu in. Beter vandaag dan morgen.

effect van communicatie online

Hoe druk is je website?

Je ziet er het aantal unieke websitebezoekers per uur, over elke willekeurige periode. Merk je dat je op bepaalde dagen of tijdstippen meer bezoekers hebt dan andere momenten, kijk dan of het te herleiden is naar je mailing, bepaalde posts of een andere actie. Google vertelt je precies waar ze vandaan komen. Houd dit een aantal maanden bij nadat je je website gekoppeld hebt aan Google Analytics. Wat levert het meeste bezoekers op? Doe dat vaker. Wanneer zie je maar een heel klein effect van communicatie online? Schrap die acties.

Maar het gaat helemaal niet om bezoekers

Het gaat echter niet om het aantal bezoekers, maar om wat ze op je website doen. Het gaat erom, dat ze contact met je opnemen. Je kunt natuurlijk meten hoeveel mensen op je contactpagina komen. Maar mijn telefoonnummer staat bovenaan elke pagina; ik wil het jou als bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken. Met een klein bureau is het gemakkelijker gewoon te vragen wat iemand ertoe gezet heeft om contact op te nemen, direct in het eerste telefoongesprek. Ook bij een groter bureau is het waardevol om al je medewerkers te trainen om deze vraag te stellen, vooral telefonisten, receptionisten en secretaresses: de medewerkers die het eerste contact met je doelgroep hebben.

Onbewuste beïnvloeding

Eén probleem: vaak weten de bellers het zelf niet – beïnvloeding gebeurt vaak onbewust. Zelfs als je iemand op een netwerkborrel ontmoet en je bureaunaam komt haar bekend voor, weet ze niet waarvan. Het kan zijn dat zij je online voorbij heeft zien komen. Pas na een aantal keer blijft je naam echt hangen. Misschien noemde een collega je bureau een keer. Je kunt nooit precies nagaan wat er in de hoofden van je klanten is gebeurd voordat ze je inhuurden. Je weet nooit precies wat het effect van communicatie online is. Feit is: elke keer dat je naam voorbij komt, slijt die dieper in en bekende namen wekken meer vertrouwen.

Geef je volgers iets te volgen

Als ze al weten hoe ze bij je terecht zijn gekomen is het ‘Ik kwam op je site terecht. Geen idee waar ik precies op gegoogeld heb.’ of ‘ik volg je al een hele tijd’, sommigen zelfs al sinds het begin.

Dan moet je het hen natuurlijk wel gemakkelijk maken om je te volgen. Ik blog vanaf begin 2012. Eigenlijk al eerder, want ik verstuurde vanaf 2005 regelmatig feuilletons met mijn korte en lange verhalen. Sinds social media bestaat, deel ik die artikelen niet alleen per mail. Ik had bijvoorbeeld meer dan 1000 volgers op Hyves met mijn romanpersonage. Dat was toen nog veel. Later pas leerde ik dat het follow-up vergt om daar ook succes mee te krijgen… Het boek is nog steeds niet meer dan een pdf. Het artikel uit NRC stamt uit 2010.

Valerie in NRC

Apparaten en systemen

Heel handig is om te weten vanaf welke apparaten men je website bezoekt en zelfs vanaf welk besturingssysteem, welke provider en welke resolutie. Dit zijn de apparaten en systemen waarmee je een nieuwe website of nieuwe functionaliteiten op je website moet testen. Veel adviesbureaus hebben nog steeds geen mobiel-vriendelijke website. Je zult zien dat het aandeel ‘mobiel’ gestaag groeit. Het valt meteen op dat ze veel korter op één pagina blijven als ze je per mobiel bezoeken dan wanneer ze je per desktop bezoeken. Mobiele bezoekers zijn nog ongeduldiger dan websitebezoekers in het algemeen.

Welke pagina’s en berichten zijn het effectiefst?

Hoe lang elk bezoek duurt meet Google tot op de seconde nauwkeurig. Lezen ze je hele longread van 3000 woorden uit, of haken ze na een halve minuut alweer af? Let ook op de spreiding; zo lang een redelijk deel je artikelen helemaal leest, zijn ze kennelijk de moeite waard. Als iedereen al snel afhaakt kun je overwegen kortere artikelen te schrijven of je lezers ergens anders te zoeken.

Je ziet welke pagina’s ze het meest bezocht hebben en welke helemaal niet. Misschien moet je de naam in het menu veranderen of levert de pagina gewoon geen relevante informatie voor je doelgroep. Vind je een bepaalde weinig bezochte pagina erg belangrijk voor je doelgroep, verwijs hier dan rechtstreeks naar in je mailings en je posts op social media.

Welke tijd is effectief?

De uren van de afgelopen week waarop je website het meest werd bezocht zijn ook te zien. Bij mij is dat altijd dinsdag om de week, in de uren na mijn mailing. Mijn mailing  levert namelijk even veel bezoeken op als alle socialmediaberichten, verwijzingen en organische zoektochten bij elkaar. Ik kan dus beter mijn Facebook- én mijn LinkedInaccount verwaarlozen dan mijn mailing. Voor jouw bureau kan het effect van communicatie online anders liggen. Kijk niet alleen naar absolute cijfers, maar ook naar de percentages. Welk percentage van je LinkedInvolgers klikt bijvoorbeeld door naar je website en welk percentage van je mailing? Hoe kun je de hoogst scorende lijst vergroten?

Effect van communicatie online krijg je pas als je wat doet

Met al die informatie uit Google Analytics weet je waar mensen online en op de wereld zitten die naar je website komen. Je ziet op welke pagina ze doorklikken en waar ze afhaken. Daarmee kun je je website optimaliseren. Er zijn een heleboel vuistregels, maar die zijn vooral geoptimaliseerd voor Angelsaksische consumenten. Niet voor Rijnlandse managers. En al helemaal niet voor precies die mensen die in jouw doelgroep passen. Dus met de kennis van je doelgroep en je gezonde verstand zul je moeten uitproberen wat er gebeurt als je tekst verandert, een pagina aanpast, een bericht op social media plaatst of een knop gebruikt. Mailingprogramma’s bieden de mogelijkheid van A/B-testen: dezelfde mailing sturen met als enig verschil de onderwerpregel, of een andere tekst, of een andere volgorde. Verander maar één aspect per test, zodat je weet wat de oorzaak van het verschil in resultaat is.

Als je je website nog niet aan Google Analytics hebt gekoppeld, doe dat dan meteen. Vervolgens houd je bij welke acties je online doet en welk effect dat heeft.

Het effect van communicatie online voor je rode loper

Ik raad je aan een rode loper uit te tekenen voor jouw doelgroep. Pak een groot vel papier en een paar kleurstiften en teken maar uit. Welke stappen wil je dat ze neemt? Zijn die stappen niet te groot? Zijn het er ook niet te veel? Wat kun je meten aan elke stap? Maak hier een mooi overzichtje van en meet het wekelijks. Draai aan alle knoppen – een beetje wetenschapper draait aan niet meer dan één knop per meting; zorg dat je elke stap apart kunt meten, zodat je weet welke actie welk effect heeft. Kijk er elke maand een halfuurtje naar en pas je strategie aan.

Ik heb speciaal voor jou een template van een rode loper voor je met een scorekaart voor het effect van communicatie online. Daarmee krijg je met minimale kosten, tijd en inspanning het maximale effect van communicatie online voor jouw bureau te realiseren.

Wil je de template? Hulp? Sparren? Tips? Uitbesteden? Ik doe het graag. Neem dan nu meteen contact op: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/

(Benieuwd hoe goed dit artikel scoort.)

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *