Duurzame marketing: eerlijk duurt het langst

Kun je eigenlijk wel marketing gebruiken voor je adviesbureau? Zeker wel: duurzame marketing. Organisatieadviseur Arthur Hol past het toe bij klanten, maar ook wanneer hij opdrachtgever is; direct bij ons eerste contact werkte het ontwapenend. Gebruik bijvoorbeeld het eerlijkheidsoffensief.

duurzame marketing

Is duurzame marketing wel effectief?

Angstmarketing is agressief want het moet je bang houden. Neem je de eerste stap, dan creëert angstmarketing een nieuwe behoefte opdat je ook de volgende stap neemt. Het maakt je verslaafd en is opdringerig. Het belooft gouden bergen, maar alleen als je je er helemaal aan overgeeft. Het werkt in op je reptielenbrein en of je wil of niet, je moet eraan toegeven. Effectief? Ja, in elk geval op korte termijn.

Maar het stoot ook mensen af – precies daarom. Met name mensen uit een zogenoemd Rijnlandse cultuur, zoals Nederlanders, in tegenstelling tot de Angelsaksische. En eerlijk gezegd ben ik wel trots op dat onderscheid.

Duurzame marketing stuurt aan op langdurige relaties op een vertrouwensbasis. Klanten verleiden terug te keren kost minder geld dan nieuwe klanten werven. Eerlijk zaken doen kost minder juristen dan balanceren op het randje. En dat is heel zakelijk.

Het resultaat dat je niet bereikt

Ik heb door eigen schade en schande ook geleerd dat je duidelijk moet zijn in wat je niet levert en welk resultaat je klant niet kan verwachten – ik kan bijvoorbeeld SEO-optimaliseren wat ik wil, maar daarmee alleen scoort je website niet. (Dat wil ik je wel een keer uitleggen als je even een mailtje stuurt.)

Zo kun jij de medewerkers van je klant trainen wat je wilt, als de leidinggevenden niet veranderen, zal de cultuur niet veranderen. Je kunt de muren afbreken en er één grote kantoortuin van maken met gezellige hoekjes, overlegkamers en geluiddichte denkhokken, als het gedrag van leidinggevenden en medewerkers hetzelfde blijft, wordt het nooit Het Nieuwe Werken. Wees daar eerlijk in, want eerlijk duurt het langst. Door mijn gebrekkige communicatie over SEO ben ik in elk geval een klant kwijtgeraakt.

Duurzame marketing voor continuïteit

Marketing is noodzakelijk voor je adviesbureau, anders las je dit niet. Bloggen is daar een belangrijk onderdeel van. Daarmee biedt je regelmatig waardevolle content op je website met een relatie naar je dienst. Elk blogartikel weer krijg je aandacht van je doelgroep: ze zien mail met jouw afzender en een prikkelende onderwerpregel of je post op social media. Als ze die lezen krijgen ze elke keer een relatiegeschenk (en niet alleen met kerst) in de vorm van waardevolle content, die bovendien leidt naar persoonlijk contact met je bureau. Oude klanten die je al een tijdje niet hebben ingeschakeld worden weer aan je herinnerd, bestaande klanten wijs je op je andere diensten en nieuwe klanten stimuleer je contact op te nemen voor een kennismaking.

Hoe doen anderen dat?

Daarvoor onderzocht ik 300 websites van adviesbureaus. Omdat adviesbureaus echt een ander soort marketing nodig hebben dan bijvoorbeeld schoenwinkels. Bovendien heb ik 60 van de verantwoordelijken voor die websites uitgebreid geïnterviewd. Het resultaat staat in mijn rapport Nu moet je toch echt iets aan je website doen. Bestel nu dit rapport en je hebt een waardevolle benchmark om je eigen website mee te vergelijken.

Ja, dat is marketing.

foto: dondelord via pixabay

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten