Je doelgroep weet niet wat hij nodig heeft

Hoe houd jij je websitebezoekers vast? Om te beginnen bied je wat ze zoeken. Maar dat moeten ze dan wel snappen. Hoe kan het dat je doelgroep niet weet wat hij nodig heeft? Heel simpel, jij biedt een dienst die je doelgroep nog niet voldoende kent. Het is vaak een betere oplossing voor het probleem dan waar je doelgroep naar zoekt.

(leestijd 2 tot 3 minuten)

Ze snappen het niet

Je kent ze wel: managers met een uitgesproken slechte stijl van leidinggeven, die het zelf niet doorhebben. Je vingers jeuken om hen eens flink met zichzelf te confronteren. Je weet dat wanneer je dat zou doen, ze onmiddellijk afhaken. Want zij zien het probleem niet, ze hebben een heel ander probleem, namelijk lastige medewerkers. Dat dat door hun eigen gedrag komt, is hun blinde vlek. Je zult met veel begrip (eerst begrijpen, dan begrepen worden, de vijfde eigenschap van Stephen Covey) hen moeten verleiden om naast die training voor hun medewerkers ook met zichzelf aan de slag te gaan.

wat hij nodig heeft

Begin met het verhaal van je doelgroep

Meestal is het subtieler, maar de oplossing die jij biedt is niet altijd waar je doelgroep naar op zoek is. Je moet dus eerst aansluiten op het verhaal van je doelgroep. Daarvoor schakel je Arie in; begin met hen direct aan te spreken en vervolgens

  1. hun missie,
  2. wat hen daarin tegenhoudt; wat zij ervaren als hun probleem,
  3. waarom het urgent voor hen is om nu in actie te komen,
  4. de oplossing die ze automatisch inzetten en die steeds nieuwe problemen genereert of helemaal niet werkt,
  5. het resultaat dat ze zoeken.

Pas van daaruit bouw je de brug naar jouw oplossing, die natuurlijk meer en beter resultaat oplevert dan wat ze zelf bedacht hadden. Wat hij hebben wil is niet hetzelfde als wat hij nodig heeft. Maar als je niet eerst laat zien dat je heel goed begrijpt wat zijn verhaal is, zul je zijnaandacht niet krijgen. Dat geldt trouwens ook voor het echte leven.

Stel een vraag

Of je wil of niet, wanneer je een vraag hoort, heb je automatisch de neiging om te zoeken naar een antwoord. Heb jij dat ook? Het is een gemakkelijke manier om je lezer heel subtiel al aan het werk te zetten en daarmee meer te betrekken in het verhaal dat jij te vertellen hebt. Zo leid je hem via wat hij zoekt naar wat hij nodig heeft.

Voorbeeld

Terug naar het voorbeeld van de manager. Begin met hen aan te spreken op hun eigen verhaal.

  1. Spreek hun missie aan: ‘Hoe bereik jij je doelen met je team?’
  2. Spreek hen aan met wat hen tegenhoudt: ‘Manager met lastige medewerkers?’
  3. Het meest prikkelt het vaak als je de urgentie aanspreekt: ‘Hoe veeg je je eigen bordje schoon?’
  4. Geef de oplossing die ze zoeken: ‘Hoe krijg je betere medewerkers?’
  5. Spreek hen aan op het resultaat dat ze willen: ‘Hoe haal je de beste resultaten met je medewerkers?’

Sla de brug naar wat hij nodig heeft

Sla in je artikel wel de brug naar jouw oplossing. Doe dat met tact, want het zijn je aanstaande opdrachtgevers. En net als je huidige opdrachtgevers missen ze soms wat zelfkennis en altijd de toegevoegde waarde die jij te bieden hebt. Hij weet gewoon niet wat hij nodig heeft. Wil je zeker zijn dat je ze goed aanspreekt? Zet dan een fotootje naast je beeldscherm van de opdrachtgever wiens offerteverzoek jouw jaar goed zou maken. En nu niet gaan slijmen.

Wat is de titel van jouw volgende blogartikel? Plaats er een link bij als het artikel al online is!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten