Doelgroep bereiken?

Gevonden worden? Bekend worden als expert? Doelgroep bereiken? Google helpt je ook als je doelgroep nooit googelt. Maar online googelt iedereen en Google heeft nog steeds het allergrootste marktaandeel, vooral op de smartphone (98,58% in Nederland).

(Leestijd ruim 3 minuten)

Google weet wat mensen zoeken

Google doet onderzoek naar hoe mensen zoeken. Dat vertalen ze naar dagelijks nieuwe rangschikkingen van websites en –pagina’s die de vindplaatsen vormen van zoekwoorden die mensen intypen of inspreken(!) in Google. Iedereen die wil dat haar website gevonden wordt, doet aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) om het Google naar de zin te maken. Maar eigenlijk wil je natuurlijk je doelgroep bereiken en dat doe je onder meer via Google. En social media, offline contact en je mailings, maar dat is een ander verhaal.

doelgroep bereiken

Google weet hoe mensen denken

Google weet dus op basis van big data van die 98% mensen in Nederland met internet hoe ze zoeken en wat ze belangrijk vinden op basis van hun klikgedrag.

En het bedrijf destilleert daar de logica uit – want natuurlijk zijn mensen niet zuiver logisch en kan Google niet zien, of tenminste nog niet analyseren, wat er fysiek om mensen heen gebeurt. Google ziet het dus niet als je lekker online zit en de hond springt ineens tegen je op, je lief bespringt je van achter of je wordt aangereden door een auto. Ze zien het ook niet als je op een website zit en wegdroomt, ineens besluit naar buiten te gaan omdat de zon doorbreekt of in slaap valt. Nog niet.

Google weet alles van jou en je medemens

Maar ze weten dus wel heel veel. Of je het leuk vindt of niet. Wat heb jij daaraan? En hoe kun je daarmee je doelgroep bereiken?

Google heeft daarmee regels opgesteld, waarvan zij denken dat een website daarmee aantrekkelijk is voor mensen. Dat betekent dat ze zoekresultaten het liefst naar dat soort websites sturen én dus ook dat bezoekers zo’n site het meest waarderen. Nou maakt Google die regels niet openbaar en bovendien veranderen ze dagelijks, maar SEO-deskundigen zoeken dat voor je uit.

Google inspreken?

Mensen stellen steeds vaker mondeling een zoekvraag aan Google. Dat betekent dat steeds meer mensen in volzinnen zoeken. Dus mensen zoeken niet ‘auto’, maar: ‘wat is de snelste auto ter wereld?’ of ‘hoe kan ik mijn auto het best onderhouden?’ Dat betekent weer dat zoekwoorden voor je blogartikelen steeds meer zoekzinnen worden met vier of meer woorden, ofwel longtails. Als ik over ‘zoekwoorden’ schrijf, bedoel ik ook zoekzinnen.

Vindbaarheid onbelangrijk?

Bedrijven die complexe adviesdiensten verkopen die veel vertrouwen vergen van hun doelgroep voor ze opdracht geven, vinden hun online vindbaarheid vaak niet zo belangrijk:

“Daar krijgen we geen klanten mee.”

“Onze klanten komen met langdurig persoonlijkrelatiemanagement binnen.”

“Onze doelgroep bereiken wij via-via. Ze gaan niet even googelen voor een compleet verandertraject.”

Wees de eerste en de beste

Misschien niet. Maar ze googelen wel. En ze informeren zich ook. Ze lezen artikelen die ze waardevol en belangrijk vinden. Ze lezen casussen over het soort projecten waar ze mee bezig zijn. Bovendien schuift de bedrijfstop langzaam maar zeker steeds een generatie op. En hoe minder andere adviesbureaus hun website optimaliseren, hoe meer jij je ermee onderscheiden kunt. Een voorsprong die je met een beetje onderhoud kunt behouden.

Maar zelfs als je doelgroep niet googelt, heb je dus baat bij zoekmachineoptimalisatie, omdat die je vertelt wat mensen graag online lezen en hoe.

Zoekmachineoptimalisatie vergt onderhoud

Soms heb ik een opdrachtgever die zelfverzekerd zegt dat zijn website bij de bouw drie jaar geleden helemaal geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Maar Google verandert de 200 aspecten waarop ze rangschikken dagelijks. Mensen zoeken steeds naar andere onderwerpen, mede door invloed van actuele ontwikkelingen. En intussen zitten de concurrerende websites ook niet stil. Ook zij willen jouw doelgroep bereiken.

Zoekmachineoptimalisatie vergt dus onderhoud. Minstens eens per maand. Dat onderhoud bestaat uit blijvend nieuwe artikelen toevoegen en steeds je website net wat beter indelen. Mijn Gereedschapskist, met wie ik veel samenwerk, biedt daar een geweldig dashboard voor, waarmee je steeds kunt bijhouden waar je het effectiefst aan werkt voor het verhogen of stabiliseren van je ranking.

Jezelf googelen zegt niets

Als jij je eigen bedrijfsnaam googelt of een vakterm, dan heb je goede kans dat je website redelijk hoog scoort. Dat komt omdat Google jou kent. Google weet dat je regelmatig op die website komt, waar je locatie is, wat je nog meer zoekt en wat je in het verleden hebt gezocht. Alleen als je de neuralizer aanzet, ofwel je cache leegt en je locatieherkenning uitschakelt, begint Google weer opnieuw. Er zijn instrumenten die dit objectiever voor je bijhouden, zie het dashboard hierboven.

Je kunt ook betaald je doelgroep bereiken

Andersom zal ik er nooit voor pleiten om koste wat het kost bovenaan te komen staan. Er zijn bedrijven die daarvoor gaan, maar dat is even zinnig als vergelijken wie de langste heeft. Zeker als het gaat om een zoekwoord met heel veel concurrentie of een zoekwoord dat zelden gezocht wordt. Dan zul je nog steeds niet je doelgroep bereiken. Maar voor wie dit heel relevant is (vaker verkopers van consumentenproducten dan bureaus voor zakelijke dienstverlening), is er altijd nog SEA: adverteren op Google. Je staat dan bovenaan de zoekresultaten – als er tenminste niet een ander is die bereid is om meer te betalen.

Kortom: jouw doelgroep zit online en googelt. Hoe kun je daar je doelgroep bereiken? Niet door Google te negeren in elk geval. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten