Contact via je website: hoe stimuleer je dat?

Wil je dat je doelgroep contact via je website met je opneemt? Dan is het niet genoeg om je telefoonnummer erop te zetten. Je moet hen verleiden.

Vorige keer vertelde ik hoe je met je nieuwsbrief mensen op je website krijgt. Als iemand van je mailing doorklikt naar je artikel, het helemaal uitleest en daarna je website weer afsluit, heet dat bouncen. Liever houd je dat contact via je website nog even vast. Nodig hen bijvoorbeeld uit om andere artikelen over hetzelfde onderwerp te lezen of liever nog, zich in te schrijven voor een gratis download of nog beter, je kennismakingsproduct aan te schaffen. Dat laatste zal niet gauw gebeuren, ten minste niet meteen de eerste keer dat iemand je blog leest. Maar herhaling is de kracht van de boodschap. Echt. Ook slimme en hoogopgeleide Nederlanders zijn hier gevoelig voor. Als je maar niet gaat zeuren.

contact via je website

Foto door Marjoleine Droog van twee slimme, hoogopgeleide Nederlanders die toch heel gevoelig zijn.

Mensen verbinden zich door te doen

Er is iets geks met je (primaire) hersenen aan de hand: mensen voor wie je iets doet, vind je aardiger. Dus nadat je iemand hebt geholpen, vind je haar aardiger. Dat komt omdat je hersenen van consequent handelen houden; als je je ergens voor inspant, wil je dat het zinvol is. Met aardige mensen is het zinvoller. En als je iemand aardig vindt, verbind je je daar weer gemakkelijker mee.

Onder je blogartikel kun je je lezers uitnodigen om iets te doen, online of offline. Bijvoorbeeld ‘Deel dit artikel op social media’. Maak het ze wel gemakkelijk en zorg dan voor deelknoppen direct daaronder.

Je kunt ook vragen om zich in te schrijven voor je mailing, als ze dat niet al gedaan hebben.

Vraag reacties

Een heel waardevolle methode om mensen aan je te binden, is een reactie vragen. Zelfs als je dit niet doet, is het zinvol om je reactieveld open te zetten. Reageren is verbinden. Weer een manier om contact via je website te maken.

Veel bloggers stellen echter vragen die nooit beantwoord worden. Het zijn vragen waar de websitebezoeker lang over na moet denken en dan nog geen origineel antwoord kan verzinnen. ‘Heb jij nog meer tips?’, ‘Wat vind jij van dit artikel?’ en ‘Wat houdt jou bezig?’

Zo krijg je niet gemakkelijk contact via je website.

Ook gesloten vragen waarop je alleen ‘ja’, ‘nee’ of ’35’ kunt antwoorden, krijgen weinig reacties. Tenzij je websitebezoeker ermee kan laten zien hoe slim ze is, denk aan de posts op social media ‘95% van de mensen heeft hier niet het goede antwoord op’ en dan een stom sommetje. Maar daar schiet jij met je adviesbureau helemaal niets mee op.

Bouw een relatie op voor contact via je website

Wat dan wel? Bouw allereerst een relatie op met je websitebezoekers. Dat begint met regelmatig bloggen en af en toe een persoonlijk verhaal te delen zonder hen te belasten met je complete memoires, maar ook door actief te zijn op social media en niet alleen te posten maar ook op anderen te reageren. Een ultiem voorbeeld is Koos, die blogt over zijn eigen levensverhaal (dat moet je als adviseur dus weer niet doen). Door zijn persoonlijke verhaal, nodigt hij mensen impliciet(!) uit om te reageren uit pure betrokkenheid en de behoefte om hun virtuele arm om hem heen te slaan. Hij vraagt zelfs nooit expliciet om te reageren en op zijn homepage heeft nota bene prinses Laurentien uitgebreid gereageerd.

Welke vraag leidt tot contact via je website?

Stel een vraag die gemakkelijk te beantwoorden is. Dus niet waarvoor je websitebezoeker een kwartier moet nadenken om origineel uit de hoek te komen. Maar specifiek genoeg om meer te kunnen schrijven dan ‘ja’ of ‘nee’. De ultieme vraag hiervoor, helaas ook niet uit de wereld van organisatieadvies, is die van het jurkje. Was het nu blauw-zwart of wit-goud? De controverse en de onmiddellijke reactie van vrijwel elke lezer maakte het des te aantrekkelijker om te reageren. ‘Ja maar dat zíé je toch?!’ Je zou kunnen vragen naar Google versus Office 365, maar dan moet het wel relevant zijn voor je dienst en je artikel. Want reacties zonder betrokkenheid bij je dienst of bureau leveren geen contact via je website op.

Bescherm je reactieveld wel tegen spam

Het is genant als je reactieveld vol staat met spam. Dat kun je met diverse opt-ins verwijderen of tegenhouden. Gebruik liever geen captcha, zo’n raar geschreven cijfer dat mensen herkennen en robots niet. Ten eerste werpen ze een drempel op voor je websitebezoeker en bovendien werken ze niet altijd tegen spambots – die worden ook steeds slimmer.

Gebruik de gebiedende wijs

Doen! ‘Gebiedende wijs’ klinkt onvriendelijk, maar het is juist uiterst behulpzaam. Denk aan een recept en kijk nog even terug naar een deel van de koppen van dit artikel. De gebiedende wijs vertelt wat je lezer moet doen. Natuurlijk is die vrij om daar wel of niet op in te gaan. Maar ga je het heel omzichtig vragen, dan klinkt er twijfel door in jouw eigen advies én vraag je je lezers om zelf na te denken. Vermoeiend voor hen en hun onzekerheid groeit. Moet ik dat wel doen? Heeft het wel zin? Nuance geef je in feiten, niet in je toon.

Een mooi voorbeeld is dat ik zelf tot voor kort ‘keuzeoffertes’ schreef. Mijn onvolprezen coach Willeke van den Heuvel wees me erop hoe irritant dat overkomt bij mijn potentiële klanten. ‘Vertel me nou maar gewoon wat ik moet doen’ denken ze. Maar dat zeggen ze niet, want het lijkt heel aardig dat ik hen de keuze geef. Ze denken het misschien zelfs niet eens expliciet. Maar het is allemaal keuzestress. Ook jouw doelgroep wil graag dat jij hen vertelt wat jij vindt dat ze moeten doen. Ze zijn je niets verplicht, maar als ze lezen wat jij te vertellen hebt, geef ze dan op zijn minst advies. En wees daarin stellig. Heel stellig.

Wil je hier eens over praten?

Neem dan vrijblijvend contact op. Nu meteen. 06 484 11 065. Of mail.

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten