Bezoekers vasthouden op je website: 6 redenen.

Honderden bezoekers, maar niemand die contact opneemt. Sterker nog, ze klikken meteen weer weg. Hoe kun je bezoekers vasthouden op je website? Deze vraag kreeg ik tijdens mijn onderzoek naar 300 websites van adviesbureaus in één van de 60 interviews die ik ervoor hield.

In mijn vorige artikel heb ik je verteld hoe je mensen op je website krijgt. Vandaag vertel ik je hoe je ze er vasthoudt, liefst tot ze contact met je hebben opgenomen voor een offerte. En daarna voor de volgende offerte, al zitten daar jaren tussen.

Maar eerst:

Waarom wil je eigenlijk bezoekers vasthouden?

bezoekers vasthouden

Als je niets van je website verwacht en het niet meer dan een veredeld visitekaartje is, is het niet belangrijk hoeveel mensen er komen kijken en hoe lang ze blijven. Maar ik ben ervan overtuigd, dat je je website kunt inrichten als een substantiële ondersteuning van je verkoopproces. Het werkt als een self fulfilling prophecy. En daarvoor is het nodig dat jij je bezoekers vasthouden, want:

  1. Je hebt meer te vertellen dan waarmee je de aandacht trekt
  2. Je wilt vertrouwen wekken
  3. Je scoort ermee in vindbaarheid
  4. Je wilt dat ze contact opnemen
  5. Je wilt contact houden
  6. Je wilt een relatie met je doelgroep aangaan

1.      Je hebt meer te vertellen dan waarmee je de aandacht trekt

Je doelgroep zoekt in eerste instantie naar aspecten uit hun eigen verhaal, inclusief de oplossing die ze al kennen. Daarmee trek je hun aandacht. Maar als jij een eigen verhaal hebt en een game changer bent, kortom iets nieuws te vertellen hebt, dan is het onmogelijk dat je doelgroep op zoek is naar jouw oplossing.

Jij hebt meer te vertellen en wilt meer aspecten van je bureau laten zien dan waar iemand in eerste instantie naar zoekt. Zelfs als je doelgroep al weet wat Het Nieuwe Werken is dat jij aanbiedt, dan weten ze nog lang niet alles van je bureau. Daarom wil je ook dat ze naar je website komen. Het is niet genoeg dat ze weten dat jij ondersteunt bij de implementatie van Het Nieuwe Werken, je wilt ook vertellen hoe je dat doet, met wie en waarin jij je onderscheidt van andere bureaus.

Hoe interessant was het onderwerp ‘mobiele telefoon’ in 1999? Maar als jij je verdiept in het verhaal van iemand uit 1999, kun je misschien wel een aspect vinden dat aansluit op die mobiele telefoon en een brug slaan naar dat product. Dus je trekt de aandacht met ‘contact met je kind dat alleen onderweg is’ en dan leg je het verband met de mogelijkheden van een mobiele telefoon.

De diensten die je bureau biedt zijn waarschijnlijk wat complexer. Daarom wil je dat ze verder kijken dan alleen de pagina waarmee jij in eerste instantie de aandacht van je doelgroep trekt.

2.    Je wilt vertrouwen wekken

Vertrouwen is essentieel in je verkoopproces. Hoe meer, langer en vaker iemand je website bezoekt, hoe meer die je vertrouwt. Onder meer Daniel Kahnemann heeft hier onderzoek naar gedaan.

Je wilt dat je bezoekers verder op je website rondkijken en terugkomen. Stap 1 op je rode loper is de eerste van drie fasen: Aandacht trekken, Vertrouwen wekken en Actie laten ondernemen. De marketing kent het riedeltje AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) of know, like, trust. Attention, interest en know vallen onder die eerste fase van aandacht trekken.

Trek aandacht met het verhaal van je doelgroep voordat je verder gaat. Maar je kunt niet een hele dag in elkaars ogen blijven staren. Goed, misschien wel, maar dan komen ze nooit tot vertrouwen, laat staan dat je ze overhaalt tot actie. Deze stappen aandacht-vertrouwen-actie herhalen zich steeds op een hoger niveau. De eerste actie is dat ze klikken naar jouw website. De tweede actie is dat ze de hele pagina lezen en de volgende actie is doorklikken naar een volgende pagina om je verder te leren kennen, zodat je hun vertrouwen kunt winnen. Zoals je een bladzijde omslaat in een spannend boek, zo wil je bezoekers vasthouden, doordat steeds naar de volgende pagina op je website gaan.

Dan Brown is een briljant schrijver van page turners, je kent hem van ‘The Da Vinci Code’. Je kunt het boek niet neerleggen tot het uit is. Dat komt omdat hij Arie beheerst als geen ander. En voordat hij de oplossing van het ene probleem heeft gegeven, heeft hij al een nieuw probleem geïntroduceerd. Hoe natuurlijker en geloofwaardiger je die opeenvolging kunt beschrijven, hoe meer jij je lezer vasthoudt.

3.     Je scoort ermee in vindbaarheid

Hoe meer, langer en vaker je website bezocht wordt, hoe hoger die scoort op Google. Dat is geen toeval, Google wordt elke dag beter in het nabootsen van de menselijke keuzes. Dus wat werkt voor echte mensen, werkt voor Google. Behalve dan misschien dat Google zich het meest op Amerikaanse mensen richt. Sorry, vooroordeel. Hoe dan ook zal een beter bezochte website hoger in de ranglijst staan als iemand zoektermen gebruikt die aan jouw diensten verbonden zijn.

4.    Je wilt dat ze contact opnemen

Je wilt uiteindelijk bezoekers vasthouden opdat ze contact opnemen, zodat je hen naar het vervolg van het verkoopproces kan leiden. Deze stap bij zakelijke dienstverleners noem ik conversie; de omzet van je website. Als je schoenen zou verkopen, bestaat conversie uit de betaling, maar je verkoopt een complexer product dan dat. Een adviesbureau levert maatwerk, dat zelden met een koopknop op je website aan te schaffen is. Een uitzondering daarop zijn trainingen.

5.    Je wilt contact houden

Je wilt contact blijven houden, ook als je daar persoonlijk niet elke week toe in staat bent. Je website kan met veel meer mensen contact houden dan jij met je complete verkoopteam. Je wilt dus niet alleen dat ze één keer op je website komen, maar ook dat ze steeds weer terugkomen.

6.    Je wilt een relatie met je doelgroep aangaan

Iemand die je website voor het eerst bezoekt om een concrete vraag te beantwoorden, heeft waarschijnlijk meer vragen die jij op één pagina beantwoordt. Zelfs vragen waar jij nog nooit aan gedacht hebt. Als je in contact kunt komen en je bezoeker weet over te halen om die vragen aan je te stellen, kun je ze beantwoorden op je website. Alles wat je bezoekers doen in dat contact versterkt je band met hen. En dat brengt hen weer dichter bij een offerteaanvraag.

Waarom blijven ze dan niet?

Als jij met je website je verkoopproces wilt ondersteunen en dus meer wilt dan een digitaal visitekaartje, weet je nu waarom je bezoekers vasthouden zo belangrijk is. Maar hoe komt het dan dat ze zo kort blijven, niet doorklikken naar de volgende pagina en nooit meer terugkomen?

Dat komt door de 7 zonden van je potentiële opdrachtgever.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten