Hoe trek je aandacht van je doelgroep? 7 tips.

Hoe kun je aandacht trekken van een doelgroep die jou amper kent of zelfs nog nooit van je gehoord heeft?

In het vorige artikel besprak ik de 7 stappen op de rode loper die leiden tot de voorwaarden voor een goed blogartikel. Dit artikel gaat over aandacht trekken, zonder te schreeuwen en zonder vuile marketingtrucs.

(leestijd ruim 3 minuten)

Aandacht trekken

Je wilt de aandacht trekken: ‘Hallo, ik besta!’ Dat wil je dus bij potentiële opdrachtgevers die nog nooit van jouw bedrijf gehoord hebben. Social media zijn daar heel geschikt voor, inclusief de verschillende advertentiemogelijkheden. Ook leuk is Google. Mensen googelen alle vragen, óók naar jouw complexe dienst die vertrouwen vergt. Ook al krijgen ze daar online niet meteen antwoord op, dan zoeken ze naar een bedrijf dat daar antwoord op kan geven. Jouw bedrijf.

aandacht trekken1. Stel een urgente vraag en beloof antwoord

‘Wat moeten we met al deze mensen die hier zonder voedsel en water op veel te kleine bootjes ronddobberen? De oplossing voor het vluchtelingenprobleem.’

Als je dit post op social media of per mail, krijg je er zeker aandacht mee. Je stelt een vraag die geen uitstel duldt, anders gaan er honderden mensen dood. Dood creëert altijd urgentie, zelfs voor ver-van-mijn-bed-onderwerpen als vluchtelingen. En je belooft een oplossing. Ik wilde dat ik de oplossing had, want helaas zullen nog veel mensen op zee sterven en in de achterafsteegjes van Italië verkommeren voordat er een echte oplossing komt. Maar misschien begrijp je mijn punt ermee.

2. Aandacht voor een concreet verhaal

Ik zie veel communicatie over coaching online, van websites tot Facebookadvertenties. Zo lang dat blijft hangen op coaching om een beter mens te worden of sterker of zelfverzekerder, zul je er niemand mee interesseren.

Communicatie werkt alleen als het verhaal concreet is. Zo concreet als een stapel borden die kapot valt op een stenen vloer. Zo concreet als een zere teen. Zo concreet als een grote rode knop voor je neus. Gebruik dus vooral een praktijkvoorbeeld. Niet een heel project, maar één anekdote, één moment of een ontmoeting. Zoom in tot je lezer het kan aanraken.

Voorbeelden

Het Effectieve Werken raadt aan om de volgende vergadering staande te doen. Werkt veel effectiever. Dat kan je doelgroep meteen uitproberen en het kost ze niets.

Arthur Hol, die ondernemingsraden helpt, adviseert om de volgende keer als ze aanschuiven bij de Raad van Bestuur om en om met de bestuursleden te gaan zitten. Daardoor ontstaat er een heel andere samenwerking – ook een stuk effectiever trouwens.

3. Aandacht trekken met de juiste zoekwoorden

Zorg dus voor de juiste zoekwoorden. Dat is niet een techniek die je webbouwer een keertje installeert, dat vergt specialistische kennis en voortdurende aandacht  – ook van jou. Een onderdeel daarvan is een blog, waarin je steeds nieuwe artikelen plaatst die relevant zijn voor je doelgroep, de juiste zoekwoorden bevatten en die je deelt op social media.

Het gaat er overigens niet om op welke zoekwoorden je wilt dat je site gevonden wordt, het gaat erom welke zoekwoorden je potentiële klant gebruikt.

Zoekwoorden en deelknoppen

Aandacht van potentiële opdrachtgevers die je nog niet kennen vind je via Google en social media. Zorg dus dat je op Google gevonden kan worden, deel je blogartikelen op social media en zorg dan anderen ze ook op hun social media kunnen delen. Vindbaarheid, dus SEO, is een vak apart. Zoek daarvoor een expert, bijvoorbeeld Mijn Gereedschapskist. Schrijf blogartikelen over die onderwerpen, bij voorkeur een aantal over subonderwerpen die ook weer naar elkaar verwijzen; zogenoemde pillars.

4. Mailen en delen

Mailen, delen en laten delen kun je zelf faciliteren. Als je het eenvoudig houdt, gebruik je Mailchimp voor je mailing en plaats je deelknoppen onder je artikelen (niet ernaast, want daar kijken websitebezoekers amper) met een plug-in. Je mailing is een ander hoofdstuk. Zet in de onderwerpregel in elk geval niet het woord ‘nieuwsbrief’, want dat hebben anderen al voor je verpest. Gebruik er een aantrekkelijke zin voor, bijvoorbeeld de titel van je blogartikel. Vragen doen het goed. Haak in elk geval aan op het verhaal van je doelgroep zoals in het vorige artikel stond.

5. De juiste link

Ik heb trouwens een onderzoek gedaan naar de manier waarop je in je mailing verwijst naar je artikel met 6.000 mailberichten. Ik heb mailings gestuurd met leestijd (17% van de mensen die de mail openen klikt op de link) en zonder leestijd (13% klikt). Kennelijk zijn mensen die de mail eenmaal geopend hebben, eerder bereid te gaan lezen als de leestijd erbij staat, onafhankelijk hoe lang het daadwerkelijk duurt.

Ook heb ik gemeten wat er gebeurt als de link naar het artikel aan de achterkant van de tekst staat (15% klikt), als ik de link voluit in de tekst opneem: https://linknaarhetartikel.nl (17% klikt) of als ik de link achter een knop plaats (15% klikt):

Tot mijn verrassing blijkt een expliciete link in de tekst het beste te werken en niet een knop, hoewel alle online marketeers zweren bij knoppen. Nu houd ik mezelf voor dat mijn volgers intelligenter zijn dan gemiddeld, dus daar zal het aan liggen. Mijn onderzoeken gelden nadrukkelijk voor mijn doelgroep en niet noodzakelijk voor de jouwe. Ik raad je dus aan om het zelf uit te proberen, met de A/B-testen die mailingprogramma’s vaak beschikbaar hebben.

6. Hoe vaak delen en mailen?

Persoonlijk ben ik voorstander van een mailing per maand of per twee weken met een eenvoudige opmaak en een link naar één artikel. Af en toe kun je daar een verwijzing naar een verkooppagina onder plaatsen. Zeker kleine bedrijven en zelfstandigen raad ik dit aan.

Heb je veel bloggers die veel artikelen plaatsen voor verschillende subdoelgroepen? Dan kun je overwegen om meer artikelen in je mailing op te nemen. Verstuur je mailing maximaal wekelijks. Ben je een wat groter bedrijf en minder afhankelijk van persoonlijke relaties, dan kun je de mailing vormgeven als een magazine of tijdschrift, mét plaatjes – die verschillende mailprogramma’s overigens niet standaard vertonen.

7. Aandacht trekken met combineren

Heb je dan de aandacht die je verdient? Bloggen alleen is niet genoeg. Het is altijd een samenspel van verschillende media, online en offline. Het heeft te maken met de toon van je tekst, de smaak van je beeld en een paar minder definieerbare factoren die zelfs marketeers de X-factor noemen.

Doe vooral wat bij jou en je bedrijf past, wat je makkelijk afgaat en vooral wat contacten oplevert. Maar probeer het dan wel een tijdje uit – haak niet na drie keer al af, want dat is net zoals drie keer naar de sportschool gaan en dan stoppen omdat je nog steeds geen wasbordje hebt. Wil je daar eens uitgebreid over sparren? Neem contact op en ik geef je advies voor jouw specifieke situatie: https://clinekennisdelen.nl/contact

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “Hoe trek je aandacht van je doelgroep? 7 tips.”

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten