Aanbevelingen en wat je van het theater kunt leren voor je website

Aanbevelingen op je website

Wat is de overeenkomst tussen theater en websites? Het theater en je website zijn allebei niet echt. Het zijn verbeeldingen van de werkelijkheid. Zoals het theater het ware leven poogt te verbeelden, probeer jij op de website van jouw bureau de websitebezoeker een goede aanbevelingen te geven van de consultants en hun werkwijze.

aanbevelingen zijn laaghangend fruit voor je websiteKoning door de onderdanen

Pierre Bokma zie ik graag in het theater. Hij heeft er een reeks van prachtige koningen neergezet. Desgevraagd, legt hij uit dat je geen koning wordt van een kroon of een staf. Je wordt ook geen koning door je op een bepaalde manier te gedragen op het toneel. Koning word je, verklaart de acteur, door je onderdanen. Doordat je onderdanen jou behandelen als koning, ziet iedereen dat jij de koning bent.

Logo’s zijn geen aanbevelingen

Een rijtje logo’s op je website zegt niets. Heb je er de toiletten schoongemaakt of de fusie begeleid? En waren ze tevreden of heb je het project met ruzie verlaten? Heb je het logo gekregen of zelf gekopieerd?

Goede consultants hebben goede aanbevelingen

Hetzelfde geldt voor jou en je website. Ik heb een onderzoek uitgevoerd naar de online communicatie van 300 adviesbureaus. Wat me opvalt is dat heel weinig websites aanbevelingen plaatsen van hun tevreden klanten.

Maak een apart menu-item met ‘Ervaringen’ en plaats een enkele relevante uitspraak van een klant met naam, bedrijfsnaam en foto bij je producten.

Als je klanten het doen, hoef je niet zelf te vertellen hoe goed je bent. Doordat anderen jou bewieroken, ziet iedereen dat vanzelf. Je hoeft niet op te scheppen en het werkt. Mijn nieuwe klanten benoemen zelfs letterlijk de referenties die ze op mijn site gelezen hebben.

Je bent geen Coolblue

Je kunt natuurlijk je websitebezoekers vragen om een review te plaatsen op je website, zoals Coolblue, Iens en Bol.com dat doen. Maar je bent geen onafhankelijk bedrijf en je hebt niet miljoenen klanten. Er is maar een heel klein percentage dat spontaan op dat verzoek ingaat. Het trainingsbureau uit mijn onderzoek dat om reviews vraagt heeft dan ook veel opleidingen zonder review. Armoedig. En het kan zoveel makkelijker.

Laaghangend fruit

Je consultants hebben waarschijnlijk allemaal een LinkedIn-profiel. Als ze een beetje aan hun eigen marketing werken, hebben ze ook enkele aanbevelingen of recommendations. Deze zijn openbaar, dus die kun je op je website zetten. Zelfs als het bij een vorige werkgever was, voor zover ze over het soort werk gaan dat ze voor jouw bureau doen. Liefst met link ter verificatie.

Wie vraagt, die krijgt

Vergeet wat je moeder je leerde. Je krijgt bijna alleen referenties als je die vraagt. Vaak zijn je klanten zelfs veel toeschietelijker dan je dacht. Mijn lief kreeg tot zijn eigen verbazing zelfs enkele tienen, toen hij beschroomd referenties vroeg omdat het tegenwoordig moet voor een Europese aanbesteding. Zijn dag kon niet meer stuk. Persoonlijk bellen en vragen dus. Het is een van de leukste klussen die je kunt doen, als je maar eenmaal over die drempel heen bent. Vertel dat maar aan je consultants en eis dat ze eind deze week allemaal drie referenties aanleveren.

Waar staan jouw referenties?

Plaats de link in het reactieveld en krijg extra aandacht voor de kwaliteiten van jouw consultants.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ClineKennisdelen gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Daarin zit wel je volledige IP-adres, maar ik deel zo min mogelijk gegevens met Google en heb alles uitgevinkt. Ik volg je gedrag op mijn website niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://clinekennisdelen.nl/contact-met-cline/Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten