Zoekwoorden en waarom jij niets hebt aan de meest gezochte

Iedereen houdt van taart, maar ik niet. Iedereen is gek op kattenfilmpjes, maar ik niet. Iedereen heeft liever video dan tekst, maar mijn doelgroep niet altijd, blijkt uit mijn onderzoek. Het kan wel dat iedereen deze week zoekt naar Chuck Berry, maar daar heb jij niets aan. Voor jou is het alleen maar interessant welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt.

zoekwoorden“Hoe bereik ik mijn doelgroep met communicatie online?”

Respondenten uit mijn onderzoek willen weten hoe zij hun doelgroep bereiken.

Er is geen deskundige op de wereld die je kan vertellen wat jouw doelgroep interessant vindt, wat hen triggert en welke zoekwoorden je moet gebruiken om hen ter verleiden op je website te gaan kijken. De enigen die dat weten zijn de mensen uit je doelgroep. En de gemakkelijkste manier om daarachter te komen is om het hen te vragen.

Voor de allereerste stap mag je ervan uitgaan dat je hen al een beetje kent. Beantwoord dan de vragen van Arie dan voor hen. De beste manier om dat te doen, leer de Marcel Collignon mij, is om letterlijk op een andere stoel te gaan zitten en jezelf voor te stellen als je ideale opdrachtgever. Kruip helemaal in die rol als een volleerde acteur. Spreek en schrijf in de ik-vorm.

Wie is je klant?

Ik pleit vaker voor het vinden van één vertegenwoordiger van je doelgroep. Monica Heller van IZ Develpment doet dit zo: visualiseer je ideale opdracht samen met je directie, accountmanager en enkele consultants. Zoom in op degene die je de opdracht daadwerkelijk gunt op het moment dat die persoon het besluit neemt. Beschrijf je opdrachtgever in alle opzichten. Dat is de beste vertegenwoordiger je doelgroep.

Je klant is niet wie jij denkt

Ben je een stap verder, onderken dan dat je klant niet is wie je denkt dat ze is en haar verhaal niet het verhaal is wat je denkt dat het is. Assumption is the mother of all fuck-ups. Natuurlijk kloppen een aantal vooroordelen en aannames altijd, maar een deel van hun antwoorden zal je altijd verrassen, en je weet nooit welk deel. De enige manier om daarachter te komen, is om het hen te vragen.

“Hoe kan ik mijn doelgroep peilen zonder grootschalig marketingonderzoek?”

Dit wetende, zie je misschien op tegen een grootschalig marketingonderzoek. Een van mijn respondenten vroeg in elk geval hoe hij zijn doelgroep kan peilen zonder dat. Misschien dat je er geen tijd, geld of energie voor hebt. Ondervraag dan minimaal drie mensen uit je doelgroep met de vragen van mijn grote vriend Arie. Drie weten altijd meer dan jij in je vooronderstelling en deze paar vragen omvatten het complete klantverhaal:

  1. hun persoonlijke missie in het kader van jouw dienst,
  2. wat hen weerhoudt om die onmiddellijk te realiseren,
  3. waarom dat urgent zou zijn en wat het risico is als ze er niets aan doen,
  4. welke oplossing ze zoeken en
  5. welk resultaat ze daarvan verwachten.

Spontane zoekwoorden

In antwoord op deze open vragen noemen mensen uit je doelgroep spontaan de zoekwoorden waarop zij je willen vinden: de klantvraag in hun eigen woorden. Dan zijn het ook niet jouw woorden, want soms gebruik je onbewust vaktermen en zinnen uit je eigen repertoire. Die zoekwoorden gebruik je in je webteksten, je blogartikelen en je posts op social media. Vergeet daarbij Google+ niet, als dochter van Google komen berichten daarvandaan relatief hoog in de resultaten te staan, al maken vrij weinig mensen gebruik van het platform.

Spreek je klant aan, los van je vindbaarheid

Ook als Google, vindbaarheid en zoekmachineoptimalisatie niets voor je betekenen, zijn deze klantvragen essentieel. Je spreekt je klant immers het beste aan in haar eigen taal. De antwoorden leveren ook weer precies die kwesties op waar je doelgroep graag over leest. Voor mij is klantonderzoek een schier onuitputtelijke bron van blogartikelen, posts en het boek dat ik ga schrijven (nog even geduld, over een jaar is het pas af).

Zoekresultaten

Natuurlijk kijk ik ook naar zoekwoordanalyses. Veel mensen gebruiken Google Adwords, ik maak op aanraden van Willeke van den Heuvel gebruik van het Nederlandse Webtexttool. Soms krijg ik suggesties van een woord dat net wat vaker gezocht wordt, maar ik kijk vooral naar de concurrentie op zoekwoord. Hoe lager de concurrentie, hoe minder andere websites het woord gebruiken, hoe hoger de kans dat ze er mij mee vinden. De meest algemene woorden gebruik ik voor mijn hoofdpagina’s, de meer specifieke voor verschillende blogartikelen. Dat is meteen een reden waarom ik niet gek ben op onepagers; dan heb je maar één pagina om op gevonden te worden.

Je doelgroep kennen en bereiken

Ben je verantwoordelijk voor de communicatie van een adviesbureau en heb je nog vragen? Wil je met me sparren over jouw opzet? Wil je toch een grootschalig onderzoek opzetten? Stel je vraag meteen hieronder. Ik antwoord altijd, meestal heel snel, op verzoek in een persoonlijke mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *