Wees geen slaaf van de zoekmachine

Wees geen slaaf van de zoekmachine

Je hebt mij niet nodig als je blogt om bovenaan in de belangrijkste zoekmachine, namelijk Google, te komen. Je kunt de checklist langs van de overigens onvolprezen Yoast, en dan kom je vast hoger te staan. Zeker, ik heb Yoast op al mijn websites en -pagina’s en Willeke van den Heuvel van Mijn Gereedschapskist heeft mijn online aanwezigheid onderzocht. Ik werk nog steeds aan haar actielijst en ik kan het aanbevelen! Overigens is je tekst pas het begin, je moet nog veel meer doen om bovenaan te staan in zoekmachines: actief op social media, adverteren, snelheid van je website, toegankelijkheid op mobiel, noem maar op.

slaaf van de zoekmachine

Ik vertik het

Je moet het zo zien: je blog is een kroeg. Daar sta je zelf achter de toog. Je maakt een praatje met de klanten, kent ze bij naam en loopt rond om op alle details te letten. Je personeel doet dat ook, omdat ze het goede voorbeeld krijgen. En ze laten iets van zichzelf zien. Ze zetten een vaste klant buiten als die te veel heeft gedronken, ze vertellen over hun wereldreis en ze hebben soms hun dag niet. Maar ze zijn wel echt. Daarom komen je klanten graag. Anders pakken ze wel een biertje uit de koelkast en gaan achter de tv zitten.

Ik maak het je graag gemakkelijk

Natuurlijk help ik je graag om vrijwel zonder moeite je blog te schrijven. Als het moet interview ik je zelfs, zoals Gripp. Maar laatst vroeg iemand mij of ik op basis van een paar woorden voor de zoekmachine even wat wilde schrijven. Ik heb daar een nacht over geslapen en ik weet nu zeker: dat doe ik niet.

Waarom niet?

Omdat ik er niet in geloof. Omdat ik merk dat een blog vooral werkt

  • om een eerste indruk te maken bij nieuwe klanten,
  • om in contact te blijven bij klanten die je een tijdje niet ziet,
  • om afnemers van één product te laten zien wat je nog meer in huis hebt.

Een blog is persoonlijk

Ja, er zijn bedrijven die puur schrijven voor de zoekmachine. Voor even sta je bovenaan bij de zoekmachine. Misschien zelfs voor heel lang. Maar klanten bestaan uit mensen. Mensen die je blog lezen. Ze krijgen een beeld van wie je bent, wie je mensen zijn en wat je bedrijf doet. En als ze je bedrijf inhuren krijgen ze jouw mensen. Dus niet de afdeling Communicatie.

“Maak nu een zin met het woord zoekmachine

Google probeert mensen na te doen. Probeer jij dan niet Google na te doen. Het is het werk van een zoekmachine om logaritmen te ontwikkelen om zo goed mogelijk te voorspellen wat mensen willen zien. Mensen. De logaritmen komen steeds dichter bij wat een mens zou kiezen. Als je wilt scoren, moet je gewoon schrijven wat mensen graag lezen. Niet een paar zinnen met bepaalde zoekwoorden. Dat kan een kind op de kleuterschool.

Moet je dan maar gewoon wat doen?

Dit is geen vrijbrief om maar een beetje in het wilde weg te gaan schrijven. Want mensen oordelen ook op juist taalgebruik, zijn gevoelig voor een aantrekkelijke kop, willen je boodschap op een presenteerblaadje zonder dat die schreeuwerig is en hebben nog een lange lijst aan andere eisen en wensen. Ik kan je helpen om in jouw tekst daar zoveel mogelijk rekening mee te houden. Bovendien kan ook jouw eigen, persoonlijke tekst best goed scoren in een zoekmachine. Wat ik maar wil zeggen: je kunt de kantjes er niet vanaf lopen. Je moet er echt iets van jezelf instoppen. Zoals de kroeg meer klanten trekt als de baas zelf achter de toog staat. Heb ik ook uitgebreid onderzoek naar gedaan.

Wat vind jij belangrijker, vindbaarheid of aantrekkelijkheid? Vertel het in het reactieveld hieronder. 

5 reacties

  1. Hallo Caroline,

    Eens en niet eens met je. Je 1e alinea is natuurlijk fantastisch, niets meer aan doen…

    Ik ben het met je eens om te schrijven voor je doelgroep, een blog is daar primair voor bedoeld. Om inderdaad kennis te maken met jou, om te laten zien wie jij bent en daarmee dus eigenlijk om te kijken of er voldoende vertrouwen is voor een samenwerking.
    Om aan te haken in jouw kroegvoorbeeld: je kunt het nog zo goed en gezellig hebben in jouw kroeg, je hebt contact met iedereen etc. Maar je zet boven de deur toch ook dat het een kroeg is? Zodat iedereen die voorbij loopt ziet dat daar een kroeg zit. Je zet niet boven de deur “gezellig ruimte om samen te komen waar je bijvoorbeeld kunt praten over je wereldreis”. Nee je zet er gewoon “Kroeg” boven, duidelijk, iedereen weet de weg te vinden.

    Wat ik dus wil zeggen is: schrijf vooral voor je doelgroep, welke boodschap wil je ze mee geven, maar schrijf in gedachten ook met die zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden, waar mee jij jouw doelgroep de weg wijst naar je website. Het één hoeft het ander op die manier niet in de weg te zitten.

    Overigens pak ik nu een kop koffie, het is nog te vroeg voor de kroeg.

    Met hartelijke groet,
    Willeke

  2. Dankjewel voor je reactie Willeke – en natuurlijk voor je onbetaalbare SEO-adviezen! Ja, een kroeg moet ook vindbaar zijn. Die verstopte kroegjes waar nog nooit iemand van gehoord heeft zijn alleen leuk voor de klanten. Tenzij de eigenaar een fantastische viral heeft natuurlijk…

  3. Hallo Caroline,

    Ik vind beide belangrijk. Vindbaarheid en daarbij “aantrekkelijkheid” ofwel uitnodigend om te lezen of meer informatie op te vragen.

    Met vriendelijke groet,

    Aafke Dijkstra

  4. De illustere kroegjes zijn vaak de leukste, met ongekende schatkamers aan ontdekkingen. Maar je moet ze wel kunnen vinden. Het is dus belangrijk dat er wegwijzers zijn – wellicht door boodschappen achter te laten op een pagina als deze?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *