Wat is het rendement van je website?

Wat is het rendement van je website?

Hoeveel tijd, geld en moeite kost het om je website te onderhouden en beheren? Wat is het rendement van je website en hoe kan het beter?

En hoe draagt dat direct en indirect bij aan je omzet?

website rendementHet moet nu eenmaal

De websites van organisatieadviesbureaus scoren niet bijster hoog op toegankelijkheid en effectiviteit. Het is vaak een sluitpost.

“Je moet nu eenmaal een website hebben. Maar klanten krijgen we er niet mee.”

Nee, net als een telefoon. Met alleen een telefoon krijg je ook geen klanten. Maar wat gebeurt er als ik een week je telefoon afsluit? Dan loop je klanten mis. Net als nu met je website.

“We willen laten zien wie we zijn”, hoor ik ook vaak. Maar aan wie eigenlijk? Daar krijg ik vaak geen antwoord op. En dit zijn adviesbureaus die duizend tot tienduizenden euro’s voor alleen al de bouw van hun website hebben betaald.

Stap 1: je website is niet voor iedereen

Kijk je liever een video met een uitgebreide uitleg? Ga dan naar mijn blogartikel Kies 1 vertegenwoordiger van je doelgroep.

Niet elk bedrijf heeft iets aan het advies van je consultants. Echt niet. Bovendien wil je niet elk bedrijf helpen. Wat zijn de drie beste klanten van 2016 voor jouw bureau? En van welke van die drie wil je er nog wel meer? Dan richt je je website op dát soort organisaties.

Of toch niet?

Want organisaties lezen geen websites. Ze kijken zelfs nooit op internet. Dat doen de mensen. En dat is niet flauw, maar heel essentieel, want te veel websites richten zich op organisaties en niet op mensen. Dus spreek op jouw website de persoon aan die de eerste stap zet om jou die geweldige organisatie binnen te slepen. Zij vertegenwoordigt je doelgroep. Spreek je haar aan, dan spreek je al dat soort mensen aan met die specifieke functie, uit dat specifiek soort organisaties met die specifieke behoefte. Maak het beeld van die persoon zo scherp mogelijk; schrijf een profiel van haar alsof je een roman over haar gaat schrijven.

Nog een truc

Bij mij staat er een foto van mijn ideale klant op mijn bureau. Marcel Collignon hielp me laatst door mij op zijn stoel te laten zitten. Ik ging op een andere stoel zitten en moest vanuit zijn behoefte gaan vertellen wat ik nodig had. Dat lukte niet meteen, maar het had uiteindelijk een enorme impact. Doe dit met een collega, met Marcel of met mij.

Ga nu naar je website

Wat staat er op de homepage van je website? Waarmee interesseer je die ene persoon om verder te kijken? Hoe kun je haar verleiden contact met je op te nemen? Waarmee kun je haar aanspreken? Wat is voor haar belangrijk? Wat doe je als je haar persoonlijk zou spreken, bijvoorbeeld op een netwerkborrel? Ik zou haar eerst eens wat vragen stellen. En dat is precies wat ik met mijn onderzoek gedaan heb en daarom staat er nu op mijn website wat erop staat. Want het gaat niet om jou, het gaat om je klant en haar verhaal. Ga met je klant in gesprek, achterhaal haar verhaal en zet het op je homepage. Je zult zien dat het rendement van je website met sprongen vooruit gaat.

Volgende keer vertel ik je hoe je oude, huidige en nieuwe klanten kunt laten denken aan jouw bureau als ze je nodig hebben.

foto Marjoleine Droog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *