Wat wil je doelgroep? Vraag het niet aan mij

wat wil je doelgroep?Wat wil je doelgroep? Vraag het niet aan mij

Regelmatig krijg ik de vraag: ‘Wat wil mijn doelgroep? Wat wil ze lezen in mijn blog, met welk e-book kan ik hem een plezier doen, welk instapproduct is aantrekkelijk?’ Lieve mensen, ik weet het niet. Vraag het hen zelf!

Vraag het je collega’s

Allereerst is er veel meer kennis over je doelgroep in je bedrijf dan je dacht. Vraag het je accountmanagers, de consultants die dagelijkse contact hebben met klanten en de mensen die de telefoon opnemen – vooral als ze klachten afhandelen.

Wat wil je doelgroep?

Of je vraagt het je doelgroep zelf. Persoonlijk werkt het beste. Telefonisch heeft een hogere respons dan per mail. Of bel ze met het verzoek om een enquête per mail te beantwoorden. En zo af en toe kom je zelfs iemand uit je doelgroep tegen in het wild. Met Surveymonkey kun je gratis enquêtes bouwen, maar er zijn veel meer programma’s. Het kan ook op WordPress met de plugin WP-Polls of de veel ingewikkelder WP-Pro-Quiz die ik zelf gebruik op deze website.

Wat wil je huidige klant?

Vraag het je klanten zelf. Na een project kun je een klant benaderen. Vraag hen bijvoorbeeld de vragen van een Net Promotor Score; zou je ons bedrijf aanbevelen en zo nee waarom niet? Dat levert altijd verbetertips op waar je nooit aan gedacht had. Vaak op banale gronden. Ik ken een bedrijf dat sindsdien chocolade bij hun workshops voor vrouwen presenteert.

Wat wil je nieuwe klant?

Vraag nieuwe klanten hoe ze bij je terecht zijn gekomen en waarom ze voor jou hebben gekozen. Ook hier zul je vaak verrast zijn door de antwoorden. Het zijn vaak banale dingen, zoals de vormgeving van een website die iemand aansprak en veel vaker nog onverwachte fans en ambassadeurs die je hebt rondlopen.

Wat wil je prospect?

Vraag het je prospects; de mensen van bedrijven die je graag als klant wilt, maar nog niet hebt. Stel hen drie open vragen uit het rijtje van Arie; hun missie, dat wat hen van hun missie weerhoudt, waarom een oplossing urgent is, wat ze denken dat de oplossing is en welk resultaat ze zoeken. Rond het af met een paar vragen over hun demografische gegevens voor zover die relevant zijn. Vraag dan bijvoorbeeld ook eens op welke social media ze actief zijn. Houd het kort en bied eventueel een leuke download in het vooruitzicht bij het beantwoorden van alle vragen. Al weet je natuurlijk nog niet precies wat ze graag willen… Dit kun je ook aan je klanten vragen of al dan niet gericht op social media plaatsen.

Wat wil de klant van een ander?

Ga ook eens te rade bij bedrijven die dezelfde doelgroep leveren met een ander product. Dat kun je anoniem doen, door gewoon bij ze af te kijken. Of doe het openlijk. Vraag hoe jullie diensten elkaar kunnen aanvullen. Hoe je elkaar kunt aanbevelen – als je het tenminste een goed bedrijf vindt, uiteraard.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *