Visie delen met losgeslagen bloggers

losgeslagen bloggers en je visieZe bestaan nog. Adviesbureaus die geen blog willen, omdat de consultants dan zomaar hun eigen mening gaan verkondigen. Je wilt toch een eenheid in visie uitstralen. In mijn vorige artikel hamerde ik op een integere missie.

Je blog is er om je diversiteit te tonen

Je website straalt je bedrijfsvisie uit. Op je blogpagina laat je zien hoe divers je die kunt uitleggen in je palet van mensen en projecten: het is de vertaling van je formele visie in de praktijk en maakt je boodschap concreet, toegankelijk en behapbaar. Hoe je dat in de vorm en stijl realiseert, schreef ik al eerder. De diversiteit van de blogartikelen spreekt diverse potentiële klanten aan. Het laat huidige klanten zien wat je nog meer in huis hebt. En het prikkelt oude klanten om bij je terug te komen voor andere opdrachten.

Consultants zijn loyaal en betrokken

Maak je geen zorgen: consultants zijn eerder te loyaal en te betrokken dan niet. In de praktijk bij mijn klanten zie ik bloggers de visie van het bureau verkondigen met een religieus fanatisme. Tot vervelens toe. Maar je loopt wel degelijk een risico. Consultants denken meestal niet commercieel. Een klant met 10 bloggers in 4 landen vertelde me:

“Onze bloggers zijn zo enthousiast over het onderwerp, dat ze op social media meer de visie van de concurrentie delen dan onze eigen visie.”

Dat is goed, want dat maakt hun informatie betrouwbaarder dan de formele lezing. Intussen wil je natuurlijk vooral dat ze de boodschap van je eigen bureau delen zodat uiteindelijk meer opdrachtgevers contact met je opnemen.

Hoe stuur je je bloggers?

Als adviesbureau kan de kanteling in de maatschappij je niet ontgaan zijn. Zoals jij je klanten voorhoudt, kun je mensen niet gemakkelijk meer sturen – ze lopen niet aan de leiband en je eigen mensen dus ook niet. Ook je bloggers kun je niet sturen. Maar wel nudgen.

De weg is het doel

Zorg daarom dat de visie van je bureau een gedeelde visie is, die uit de haarvaten van je organisatie komt. Laat je consultants, bloggers en niet-bloggers, én je staf hieraan bijdragen. Verzamel hun verhalen waaruit blijkt dat ze volgens die visie werken, laat ze vertellen hoe hun eigen ambities en persoonlijke missie hierin passen. Laat ze voorbeelden geven uit hun dagelijkse praktijk op hun project of in het beantwoorden van een simpel telefoontje. Schroom niet om je bureauvisie hiermee aan te vullen of zelfs bij te sturen.

Door deze exercitie alleen al deel je de visie van je bureau en draag je bij aan het verspreiden ervan. Organiseer dit zelf of laat een storyteller zoals InsideStory het proces begeleiden.

Bespreek welke visie je wilt delen

Verzamel vervolgens de bloggers en kies samen artikelen die de visie uitdragen en die passen in je blogbeleid. Plaats ze wekelijks op je blog en deel ze op social media. Een blogartikel kun je steeds weer opnieuw delen op social media. Soms moet je oude artikelen oppoetsen of actualiseren, maar het merendeel blijft overeind, ook na een jaar.

Bespreek openlijk welke onderwerpen en posts schadelijk kunnen zijn en welke bijdragen aan een eerlijk, authentiek en positief beeld van je bureau.

Hoe ga je om met posts van anderen?

Overleg met alle medewerkers welke posts op social media schadelijk kunnen zijn en waarom. Je wint sympathie als je collega-bureaus noemt – weeg dat af tegen het afbreukrisico dat je gratis reclame voor hen maakt ten koste van jezelf.

Zorg dat al je artikelen en posts de signatuur van je eerder gevormde visie dragen. Sommige artikelen van andere bureaus kun je daarom beter becommentariëren dan delen: hoe kun je dit zien in het licht van je eigen visie? Blijf professioneel, maar schuw de polemiek niet.

Roep op tot delen – steeds weer

Activeer alle medewerkers tot en met de receptionist toe, om je eigen artikelen te delen op hun eigen social media. Maak hier op elke bijeenkomst gebruik van. Roep aan het eind ervan alle aanwezigen op om een minuut te nemen en het laatste blogartikel te delen, of een specifieke boodschap die past bij de bijeenkomst. O ja: en goed voorbeeld doet volgen – doe dit zelf consequent.

5 Quick Wins in ruil voor jouw tip

Wat doe jij om je bloggers de bedrijfsvisie te laten delen? Schrijf het in het reactieveld hieronder en ontvang als dank voor het delen de 5 Quick Wins van jouw website (normaal € 250 en slechts € 175 na je deelname aan mijn onderzoek).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *