Vindbaar: wat is het verschil met effectief?

Huur nooit een SEO-tekstschrijver

Ik had al geschreven dat een SEO-tekst niet bestaat. Maar het is nog veel erger. Er bestaan wél SEO-tekstschrijvers. Die schrijven op basis van de allerbeste zoekwoorden een tekst op je website. Dan ga ik ervan uit dat ze die zoekwoorden heel goed afstemmen op jouw doelgroep. Met jou dus een uitgebreid gesprek aangaan wie je doelgroep is en liefst ook enkele mensen van jouw doelgroep spreken. En dat ze elke week een nieuw artikel op de nieuwste zoekwoorden schrijven. Ja, dan wordt je website heel vindbaar.

vindbaar‘Vindbaar’ is niet hetzelfde als ‘effectief’

En dan nog. Dan heb je een supervindbare website. Iedereen die een zoekwoord intikt dat ook maar in de verste verte met jouw dienst te maken heeft, ziet jouw website bovenaan staan. Klikken ze dan? En is het dan ook een goede website? Ik zeg je: dan begint het pas. Want wat is de waarde van een supergoed vindbare website als alles erop gericht is dat die vindbaar is? V&D zat op de beste locaties in alle steden die ertoe doen. Maar je wilt ook nog dat ze iets op je website doen.

Jouw bedrijfsmissie

Mijn belangrijkste doel in elke opdracht is dat je website bijdraagt aan de doelstellingen van je bedrijf en uiteindelijk zelfs aan je missie. Wil jij de capaciteiten van medewerkers in bedrijven maximaal benutten? Wil je veranderingen in organisaties succesvol doorvoeren? Wil jij je opdrachtgevers adviseren in hun bedrijfsvoering? Dan moeten die opdrachtgevers jou vinden en vervolgens – ja, wat dan? Hoe gaat dat in zijn werk? Wat gebeurt er nadat een opdrachtgever op je website komt en voordat zij je inhuurt?

Andere wegen naar je website

Want veel bureaus vinden vindbaarheid helemaal niet zo belangrijk. Veel potentiële opdrachtgevers kennen je bureau al, omdat je eerder voor hen hebt gewerkt of gewoon omdat je een groot netwerk hebt. Omdat consultancy geen dienst is die je online even koopt, laat staan in een impuls. Ook bekende opdrachtgevers kijken even op je website voordat ze overwegen om je een nieuwe opdracht te geven. Zelfs als je persoonlijk heel hoog bij hen staat aangeschreven, heeft je website toch invloed op hun keuze – vaak onbewust. Maar wel doorslaggevend. Want eenmaal op kantoor achter hun beeldscherm denken ze een stuk minder warm over dat leuke gesprek dan achter een wijntje tegenover jouw vriendelijke gezicht.

De eerste indruk

Mijn schoonvader wilde zijn baard niet afscheren en droeg sandalen met sokken erin, toen hij eind jaren ’80 werk zocht. Dat uiterlijk paste bij hem – authentiek, zou je het nu noemen. Bovendien, het ging toch om zijn kwaliteiten. Hij schoor uiteindelijk toch maar zijn baard af, trok dichte schoenen aan en maakte een enorme carrièresprong met bijbehorend salaris.

Wanneer je website eruit ziet als een geitenwollen sok, hoe zeer dat ook bij je bedrijfscultuur past, is je potentiële opdrachtgever nog sneller weg. Een website die de afgelopen twee jaar niet veranderd is, is het equivalent van een een geitenwollen sok. Dat gaat over uiterlijk, tekst en inrichting.

Vindbaar is pas het begin

Wat is er dan zo erg aan een SEO-tekstschrijver? Om te beginnen: het is geen consultant en weet waarschijnlijk niets van consultancy. Vervolgens is het geen consultant van jouw bureau en kan hij daarom moeilijk de cultuur van je organisatie uitstralen. Ten slotte is hij het niet die je klanten inhuren. Jouw toekomstige klanten willen juist kennismaken met je consultants en weten hoe jouw bureau opereert. In mijn onderzoek krijg ik steeds terug dat de klanten van adviesbureaus vooral op zoek zijn naar de persoonlijke verbinding. Ze willen gewoon weten welk vlees ze in de kuip hebben. “Wie komt er onze bedrijfsverandering doorvoeren?” En geen SEO-tekst die dat kan overdragen. Hoewel je natuurlijk wel een persoonlijk verhaal van een consultant over een casus zoekmachinewaardig kunt maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *