Vertrouwen met je website opbouwen: hoe dan?

Waarom zou je energie in je website steken als je in een branche werkt die gebaseerd is op vertrouwen? Vertrouwen bouw je toch alleen op in een persoonlijke relatie? Hoe kun je opdrachten via je website krijgen als ze je nog niet kennen?

Veel adviesbureaus zijn kritisch op de waarde van een website, omdat ze een complex product hebben dat vertrouwen vereist. Ze denken dat ze alleen van mond-tot-mondreclame nieuwe klanten krijgen. Maar waarop baseert een mens vertrouwen?

Herhaling is de kracht van de boodschap

De marketing maakt gebruik van herhaling en bekendheid. Feit is dat mensen een naam die ze vaker hebben gezien meer vertrouwen. “Dat is geen bekende schrijver” staat voor velen gelijk aan “Dat is geen goede schrijver”. Terecht of niet, door aanwezig te zijn op het internet met een goede website en verschillende actieve socialmediaprofielen levert bekendheid en daarmee vertrouwen op. Het werkt. Je wilt niet dat op een netwerkborrel of een acquisitiegesprek iemand reageert met “nog nooit van gehoord” op de naam van je bureau.

vertrouwenGeef

Tijdens de intake van een nieuwe klant geef je bijna altijd al een paar adviezen. Vaak help je daarmee niet alleen je klant, maar plavei je ook je eigen pad in de aanloop naar het traject. Het zijn juist de kleine adviezen die je doelgroep met concrete acties naar een beter resultaat leiden. Natuurlijk kun je daar geld voor vragen, maar in het acquisitietraject zul je dat niet gauw doen. Beschouw je website als onderdeel van je acquisitie en het is logisch om ook daar een proeve van je kunne te geven in de vorm van concrete tips en adviezen in blogartikelen en whitepapers. Als je je concentreert op het voortraject, help je niet alleen je doelgroep, maar ook jezelf. Bepaal bewust een grens om niet alles maar gratis weg te geven. Weet dat als je doelgroep eenmaal kennis heeft gemaakt met je werkwijze, ze gemakkelijker overgaan tot een kennismakingsgesprek.

Oprecht vertrouwen winnen

Je weet inmiddels wel hoe ik over marketingregels denk: gebruik ze alleen voor zover ze passen bij je eigen integriteit. Herhaling kan geen kwaad, vind ik. Daarnaast zijn er meer manieren om ook online vertrouwen te winnen.

Stephen Covey heeft het over de 13 gedragingen van vertrouwen. Die gaan over het vertrouwen binnen een bedrijf, maar hey, we zijn allemaal mensen. Dus de meeste zijn direct toepasbaar voor je gedrag en communicatie online. En je betrouwbaar gedragen met vertrouwenwekkende communicatie levert onmiskenbaar vertrouwen op bij je mogelijke opdrachtgevers. Zelfs als ze je alleen maar online kennen.

Spreek klare taal

Vaktaal klinkt heel wijs hoor. En je zou al gauw kunnen denken dat je daarmee autoriteit uitstraalt. Een consultant zei eens tegen me: “Maar ons blog is ook niet voor iedereen. Ik wil alleen intelligente mensen aantrekken.” Niet zo slim. Je doelgroep trek je aan door hen aan te spreken op hún verhaal: hun missie, wat hen weerhoudt, waarom het urgent is, de oplossing die zij zoeken en het resultaat dat ze verwachten. Niet door anderen uit te sluiten en al helemaal niet door moeilijke woorden te gebruiken. Je bent bovendien beter in je vak dan je doelgroep, anders hadden ze je niet nodig. Daarom vergeet je al gauw dat jouw vaktaal geen algemeen taalgebruik is. Dat geldt voor alle communicatie met je klant. Ook online.

Toon respect voor iedereen

Geen commentaar. Ja, toch wel. Bespreek dit eens met je complete team. Vrijwel iedereen zit op social media en daar kun je enorm je voordeel mee doen. Als alle medewerkers (ook de staf) de posts van je bedrijf delen, heb je een enorm bereik. Maar maak hen ook bewust dat de grens tussen werk en privé vervaagt. Dat een klant vrijwel alle posts kan zien die alle medewerkers plaatsen, zelfs als de privacy-instellingen strikt zijn.

Creëer transparantie

Wees eerlijk in hoe je bedrijf in elkaar zit en hoe je werkt. Spreek bijvoorbeeld niet over ‘wij’ als je een eenpersoonsbedrijf hebt. Maak je website niet ingewikkelder dan nodig. Zelf heb ik mijn algemene voorwaarden in heldere taal geschreven. Juristen schrikken zich dood, maar mijn klanten waarderen het. Ja, die lezen zelfs mijn voorwaarden wel eens!

Wees loyaal

Draag ook op je website je klanten op handen. Als je hen bijvoorbeeld interviewt om een casus te beschrijven, geef hen dan de eer van het geslaagde project. Geloof me, dat straalt vanzelf op je bureau af. Aarzel niet om een link op te nemen naar hun website. Sterker nog, plaats ook links naar bedrijven waar je mee samenwerkt en naar prettige leveranciers. In het kader van de Blue Ocean zou je zelfs kunnen verwijzen naar een concurrent. Wie zo sterk in haar schoenen staat, straalt zeker vertrouwen uit.

Zorg voor resultaten

Je blogartikelen, je whitepapers en alle andere adviezen op je website zijn erop gericht om direct concreet resultaat te leveren bij je doelgroep. Laat je klanten vertellen hoe de projecten verliepen. Zorg dat daarin ook staat wat er niet perfect liep, maar vooral hoe je het samen opgelost hebt. Geef je klant vooral de eer. Vertel ten slotte ook waar je zelf vijf jaar geleden stond en hoe je zelf gegroeid bent als bureau en als mens. Jouw resultaat straalt af op je relaties.

Word beter

De beste website is een website die voortdurend verandert. Beter wordt. Omdat je bijhoudt wat de webbezoekers doen en waar ze afhaken. Omdat je daarop acteert en zorgt dat je ze waarde blijft bieden. Een website die al drie jaar niets veranderd is, draagt geen vertrouwen uit.

Verduidelijk de verwachtingen

Zorg dat je doelgroep precies weet wat je bureau kan bieden. Daarvoor zijn je product- en dienstenpagina’s helder en concreet. Laat alle medewerkers zich persoonlijk voorstellen op de website in de ik-vorm. Laat ze liefst ook bloggen, zodat je aanstaande klant weet welk vlees zij in de kuip heeft.

Neem verantwoordelijkheid

Geef het goede voorbeeld als marketeer, websiteverantwoordelijke en leidinggevende en blog zelf ook. Heb je er geen tijd voor, laat je dan ten minste interviewen, bijvoorbeeld in de auto – houd het wel veilig natuurlijk. Stel je zelf ook als eerste voor op de teampagina en zorg vervolgens dat je niet bovenaan staat.

Luister eerst

Deze hoort wat mij betreft bovenaan. Begin met je potentiële opdrachtgever uit te horen over haar verhaal. Begin met haar verhaal op je website: je homepage en eigenlijk elke pagina, zelfs de ‘over ons’-pagina. Als je het voor elkaar krijgt dat je doelgroep zich herkent op jouw website en dus ervaart dat jij haar kent, heb je haar vertrouwen al gewonnen.

Draag het vertrouwen uit

Een beetje betrouwbaar zitten zijn op je website heeft geen enkele zin als je dat niet uitdraagt. Deel waardevolle informatie met een mailing en social media. “Wij hebben geen zin in ‘me-mail’ “, zei een klant vorige week tegen me. Terecht. Daarom beginnen je artikelen en je website altijd met je klantverhaal en bieden ze concrete en toepasbare waarde.

Je website draagt bij aan het vertrouwen bij je doelgroep

Met je website kun je bijdragen aan het vertrouwen bij je doelgroep en je medewerkers. Als eerste door goed te luisteren naar je potentiële opdrachtgevers en te beginnen met hun verhaal. Vervolgens met persoonlijke, eerlijke teksten en continuïteit. Als je dan via welke weg ook in gesprek komt met zo’n prospect, kun je vertrouwen op een sterk en betrouwbaar merk dat je hebt opgebouwd.

Vertrouw je deze tips? Deel ze dan op je eigen social media met de knoppen hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *