Hoe verleid je de bezoeker van je website?

Schrik jij de bezoeker van je website af?

Jouw enthousiasme kan je klant afschrikken. Of erger nog, de bezoeker van je website. (Artikel geactualiseerd in april 2017.)

Als puber kreeg ik niet veel vrienden over de vloer. Want als iemand zich dan eens verwaardigde om de volle vijf kilometer van school naar mijn huis mee te fietsen, was ik zo enthousiast dat ik drie keer zo hard sprak als anders, als een kip zonder kop begon te kletsen over alles wat maar in me opkwam en mijn klasgenoten door het hele huis sleurde omdat ik ze al-les wilde laten zien.  Mijn moeder, die mijn enthousiasme altijd waardeerde en zelfs roemde, heeft me dat toen heel voorzichtig verteld: je overrompelt ze. Gelukkig kreeg ik daarna een vriendin, Marjon, die mij daarin evenaarde zo niet voorbijstreefde en het is allemaal goed gekomen.

enthousiaste op de bezoeker afBen jij net zo enthousiast?

Je lacht erom, maar veel bedrijven doen op hun website precies hetzelfde. Ze zijn zó blij als een bezoeker zich eens verwaardigt om hun website te bekijken, dat ze drie keer zo hard roepen, de gasten enthousiast langs al hun producten sleuren en helemaal losgaan – in vaktaal. Of erger nog: ze gaan bedelen en smeken.

Dan haakt de bezoeker af. Ze wordt nooit klant. En ja, dat is erg, want die ene Marjon onder je gasten is niet genoeg. Daar houd je je bedrijf niet mee overeind. Bedenk dat bedrijven die je inhuren ook eerst op je website kijken.

Wat willen bezoekers dán op je website vinden?

Wat zou een potentiële klant op je website willen vinden? Heel eenvoudig, een bezoeker wil zich herkennen. Haak in op het verhaal van de bezoeker van je website.

Wat is haar persoonlijke missie? Wat streeft ze na, wat wil ze bereiken in het leven? En hoe zit dat op het niveau van haar werk? Waar zoekt zij naar? Waarom? Hoe dan? Waarmee?

Dit kan in vier richtingen, zowel op persoonlijk vlak als in het werk:

  • Ze wil gewoon geld verdienen of besparen.

Dit geldt vaak voor bedrijfseigenaren, directeuren, oprichters en zzp’ers. En consumenten.

  • Ze wil iets bijdragen aan de wereld, de wereld verbeteren en anderen helpen.
  • Ze wil zichzelf en haar afdeling ontwikkelen, nieuwe dingen leren, zich ontplooien.

Dit geldt voor de bovenstaande groep en voor de betere leidinggevenden en een deel van de meest ambitieuze medewerkers.

  • Ze wil gewoon doen waar ze goed in is en verder geen gedoe. Lekker bezig zijn.

Dit geldt voor vrijwel iedereen, maar het is een minder krachtige motivator dan de eerste drie. Spreek je werknemers aan, zoals HRM’ers of IT’ers, dan zul je hen toch hierop aan moeten spreken.

Toon interesse en geef aandacht

Vaak is het een complexe combinatie van alle vier. Hoe je daar achter komt? Eh… vragen? Vraag het aan je websitebezoekers, je klanten en mensen waarvan je graag wilt dat ze je klant worden. Met een telefonische enquête, een poll op je website of per mail en als je ze in het wild tegenkomt. Op social media, netwerkborrels en in de trein. Mijn lief zei tegen mij: ‘Sinds jij ondernemer bent, ben je zoveel gezelliger op feestjes!’ En toch houdt hij het al meer dan 34 jaar met me uit. Maar het is waar. Het zijn vragen die de leukste gesprekken opleveren. Weet je waarom? Omdat ze over de ander gaan en omdat je er echte interesse mee toont. Aandacht geeft. Niets is zo schaars als aandacht in deze wereld.

Zo heb ik 300 websites van adviesbureaus onderzocht en 60 mensen geïnterviewd over die websites. Dat staat allemaal in mijn rapport Nu Moet Je Toch Echt Iets Aan Je Website Doen. Je kunt het meteen bestellen.

Wat wil jouw bezoeker op je website aantreffen?

Mijn gasten overrompel ik niet langer en mijn diensten dring ik niet op, maar toch weet ik die onder de aandacht te brengen. Door goed te luisteren en rekening te houden met de wensen van die 60 geïnterviewden. Jij hoeft er niet meteen 60 te interviewen, maar begin eens met 3. Ik help je graag met het opstellen van de vragenlijst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *