Verkeer: hoe krijg je ze op je website?

Verkeer op je website

Zorg dat je gevonden wordt. Door zoekmachines, maar vooral door mensen. Zoekmachineoptimalisatie is belangrijk, zeker. Het leuke is dat Google heel hard werkt om hun systeem zo dicht mogelijk bij de ervaring van echte mensen te komen. Zodat de websites die mensen echt willen zien zo veel mogelijk bovenaan komen te staan. Zorg dat je website een aantrekkelijke inhoud heeft, die je regelmatig ververst, zodat je meer verkeer krijgt.

  1. Zorg dat er wat gebeurt: plaats wekelijks nieuwe informatie op je website. Informatie waar je doelgroep wat aan heeft. Ik noem dat een blog. Jij mag het ‘nieuws’ noemen, ‘kennisbank’, ‘tips’; het maakt niet uit. Gebruik een woord dat je doelgroep snapt, aantrekkelijk vindt en dat de lading dekt.
  2. Verspreid de boodschap van die blog.

actieve websiteHoe kun je de boodschap toch zo breed mogelijk verspreiden?

Schrijf een korte inleiding voor Google (metatekst) en social media. Zoek er een beeld bij en plaats de inleiding met link naar je artikel overal waar je doelgroep komt. LinkedIn heeft naast de gewone posts ook Pulse. Kies op LinkedIn ook eventueel voor specifieke groepen en pas je inleiding daarop aan. Plaats ook een link naar het laatste artikel in de handtekening van je e-mail. Breng zo al het verkeer naar je website en laat het niet hangen op social media.

Maak het deelbaar

Maak het je websitebezoekers en jezelf gemakkelijk: plaats onder elk artikel knoppen om het te delen op social media. Zelfs op social media die je zelf niet gebruikt, want waar één persoon uit je doelgroep komt, komen ook ander verkeer uit je doelgroep. Zo wijs je veel mensen op je artikel en lezen ze het toch op de locatie die het best bij jouw doel past: je eigen website. Beloon de schrijver-consultant en noem haar met name. Op veel social media heb je haar daarmee meteen getagd, zodat zij en haar volgers het artikel ook zien.

Deel en vraag te delen

Vraag al je medewerkers om het artikel te delen op hun persoonlijke socialmediaprofielen. Vooral de artikelen die ze zelf geschreven hebben.

Op Twitter gebruik je RT voor ‘retweet’. ‘Alsjeblieft’ erachteraan verhoogt je gunfactor. Op andere social media gebruik je als afsluiter bijvoorbeeld de volzin: ‘Interessant? Deel dit artikel met jouw contacten’.

O ja, en verspreid je blogartikelen per mail.

Aparte blogwebsite?

Eén van de belangrijkste redenen om een blog aan te maken en te onderhouden, is om verkeer op je website te krijgen. Misschien heb je ooit een aparte blogwebsite aangemaakt, omdat het vroeger niet anders kon. Verplaats dan nu onmiddellijk je artikelen naar je eigen website. Je bezoeker ziet het niet meteen, maar als je op de blogsite komt, verdwijnt bijvoorbeeld ineens het menu. In elk geval is het adres anders. De blog versterkt je website niet, maar is een blok aan het been van je website.

Elke website heeft de mogelijkheid tot een eigen blogpagina. Laat je webbouwer dus een blogpagina in je website aanmaken en alle blogs overzetten. Hoef je ook maar één website te onderhouden.

Ik heb eerder een artikel geschreven waarom ik vind dat je jouw blog niet op een gespecialiseerde blogwebsite moet plaatsen.

Vind je dit een zinvol artikel?

Deel het dan op jouw social media. Klik op het kroontje om veel meer socialmediaplatforms te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *