V7 Shortcut: zo schrijf je snel een blogartikel

De shortcut is tegen mijn principes

In deze video ga ik je iets vertellen wat eigenlijk tegen mijn principes in gaat. Ik ga je snel even vertellen hoe je en blogartikel in elkaar flanst. Een vluggertje. Een shortcut. Een tussendoortje. Als je mij belooft dat je het niet te vaak zult toepassen.

De functie van je blog

Een blog heeft heel veel functies. Je scoort ermee op Google, je hoeft alles maar één keer uit te leggen (daarna verwijs je gewoon naar je blogartikel waarin je het hebt uitgelegd), je ontwikkelt een veelzijdig portfolio van de verschillende projecten, je laat de verschillende stijlen en specialisataties van je consultants zien én… je houdt de relatie met Herna en oude klanten warm.

Bloggen is kennis delen

Bloggen is de ultieme 21ste eeuwse vorm van kennis delen. Een blog is een soort column, want je mag er je eigen mening in hebben. Het is een artikel of een whitepaper. Het is de aanleiding voor je nieuwsbrief om weer onder de aandacht van Herna te komen. Het is jouw bedrijfseigen social media in jouw huisstijl. Het is een TED-talk. Het is het archief van alle boodschappen die je voor Herna hebt. Het is de hub; het knooppunt van je online communicatie. In een latere les heb ik daar een mooie infographic van.

Wie laat je bloggen?

Wie blogt er? In elk geval niet de afdeling communicatie. Hooguit interviewt iemand van communicatie de CEO. Maar de inhoud van de blogartikelen komt van de consultants en bijvoorbeeld eens per maand van de CEO. Zij bloggen over hun expertise, waar ze goed in zijn. Dat kan in de vorm van hun kennis die ze in hun opleiding en hun carrière hebben opgedaan. Dat kan in de vorm van een reactie op een recent uitgekomen boek of onderzoek. Dat kan in de vorm van de beschrijving van een project waarin ze een rol spelen. Het kan al dan niet in de vorm van een metafoor aansluiten op actuele onderwerpen die Herna aanspreken. Een blog is persoonlijk, dus soms kan een consultant persoonlijke belevenissen aanhalen als de boodschap daarmee goed te illustreren is. Persoonlijke breakthrough-verhalen doen het altijd goed. Enige controverse maakt een blogartikel urgent. Kies dan heel uitgesproken partij of juist niet en benoem de controverse. Vraag dan de lezers welke partij zij kiezen om hen te betrekken. Zorg hoe dan ook, dat het altijd aansluit op het verhaal van Herna.

Houd het persoonlijk

Nog iets belangrijks: laat vooral de persoonlijkheid van je verschillende consultants doorschemeren in hun verhalen. Juist een persoonlijke touch van een hobby, een huisdier of een relatie kunnen tot die klik leiden met Herna. Daarom heeft Herna voorkeur voor die ene consultant en Piet voor die andere. Herna heeft nooit voorkeur voor een bedrijf, maar alleen voor de mensen die er werken. Een blog is precies de plek waarop je enigszins mag afwijken van de corporate standaard en persoonlijk mag worden. Denk maar aan je beste accountmanager: die weet ook hoe Herna’s partner heet en Herna weet dat hij van racefietsen houdt. Dat schept een band.

Geef antwoord op een prangende vraag

Idealiter geeft elk blogartikel antwoord op een vraag waar Herna mee worstelt, waar ze wakker van ligt. Wat urgent voor haar is. Neem haar aan de hand en bedenk waar zij het beste mee geholpen is. Wat op dit moment voor haar echt waarde heeft. Biedt een imaginair consult waar zij je eeuwig dankbaar voor zal zijn. Dat kun je doen door de brug te bouwen van haar verhaal naar het jouwe.

Neem je lezer meeshortcut

Neem haar bijvoorbeeld mee van haar missie naar jouw bedrijfsmissie. Of benoem eerst het probleem dat zij ervaart en benoem dan het achterliggende probleem dat jij vindt dat ze eerst moet oplossen, voor ze verder kan. Schets het verschil tussen haar urgentie en haar belang op de lange termijn. Bied de aanpak van jouw bureau als oplossing. Geef hierin concrete tips weg en noem je eigen bureaunaam niet vaker dan nodig. Geleid haar van haar gewenste resultaat tot het resultaat dat jouw bureau voor haar kan bereiken. Het geheel moet niet alleen waardevol voor haar zijn, Herna moet het ook als waardevol erváren!

Actie!

Schrijf nu eerst alles op wat je te binnenvalt. Kies dan één subonderwerp en ga daarop verder. De rest bewaar je voor volgende artikelen.

Schrijf de eerste zin het laatst. Die bepaalt namelijk of Herna verder leest en aan het eind of ze zich bekocht voelt of niet.

Beschrijf een concrete situatie die Herna herkent. Het speelt zich af in een omgeving die vergelijkbaar is met de hare. Ook de hoofdpersoon van je verhaal lijkt op haar. Bovendien spreek je haar direct aan in de tweede persoon enkelvoud. Met ‘jij en jou’ dus. Om ‘u’ te zeggen heb je heel goede argumenten nodig. Drijf Herna’s probleem op tot de urgentie. Geleid haar naar jouw visie. Maak een bruggetje. Neem Herna aan de hand, maar wees niet betuttelend. Maak het haar gemakkelijk, gebruik de gebiedende wijs, maar dring haar niets op.  Bedenk: ze zit in haar pauze met een cappuccino jouw artikel te lezen. Gebruik geen vaktaal. Laat het door een niet-vakgenoot lezen om dat te controleren.

Vertel dan je verhaal

Een compleet verhaal bevat een missie, een probleem, een urgentie, een oplossing en een resultaat. Dat heb ik niet bedacht, dat heb ik van Aristoteles. Ik mag Arie zeggen. Als je er handig in bent geworden, kun je elementen weglaten en kun je de stappen het in andere volgordes behandelen.

Geef een voorbeeld van een concrete situatie van een klant en het bijbehorende resultaat. Het is niet noodzakelijk dat jouw bureau die oplossing bracht. Het is wel noodzakelijk dat de hoofdpersoon op Herna lijkt en de held is van het verhaal. Hooguit bracht jouw bureau het zwaard aan waarmee Herna de draak versloeg.

Eindig met een call to action: een oproep tot actie. Dat kan zijn: liken, delen op je social media, reageren, downloaden van je gratis amuse in ruil voor een e-mailadres. En heel soms mag je verwijzen naar je kennismakingsproduct of zelfs een bijzonder product.

Ga de dialoog aan

Om Herna te binden, ga je een dialoog aan. Spreek haar aan en vraag om een reactie. Stel een open vraag over haar bedrijf of situatie die ze gemakkelijk kan beantwoorden. Bijvoorbeeld: ‘Wat was het laatste ongeluk in je bedrijf? Struikelde iemand over een losliggend snoer, sneed iemand zich aan papier of viel iemand van een trap? Schrijf het hieronder in het reactieveld.’

Je krijgt meer reacties 1. als je vraag directer en concreter is, 2. als je de vraag typografisch benadrukt dus bijvoorbeeld vet of schuin, 3. als je een digitaal product aanbiedt als dank voor het reageren, 4. als je een persoonlijke band met de lezer hebt.

Schrijf pas achteraf de eerste zin

Schrijf nu pas de eerste zin. De eerste zin bevat een knal: een fysieke beweging, een controversiële opmerking, een ongelooflijk resultaat, een contradictio in terminis, een klein drama, een knellende positie. Vertel daarin of zo snel mogelijk daarna waar je artikel over gaat. Haak in op de urgentie uit het verhaal van Herna.

Nu heb je een blogartikel. Deze les is wel een shortcut, maar ik kon het onderwerp niet overslaan in deze context. In mijn blogcafés behandel ik uitgebreid hoe je een aantrekkelijk blogartikel schrijft. Het vergt een specifieke vaardigheid, die meestal los staat van al of niet ‘kunnen schrijven’. Veelschrijvers die dagelijks rapporten produceren bakken er soms niets van en Koos, een voormalig laaggeletterde die ik coach, is er briljant in.

In deze video heb ik je een shortcut gegeven om even snel een blogartikel te schrijven. Je kunt in elk geval even vooruit.

Dit zijn de overige afleveringen:

  1. Missie van jou en je bedrijf
  2. Kies 1 vertegenwoordiger van je doelgroep
  3. Het verhaal van je doelgroep
  4. Help je doelgroep
  5. Blijf bij mij! Hoe houd je ze vast?
  6. Mailing opzetten: hoe pak je dat aan?
  7. Shortcut: zo schrijf je snel een blogartikel
  8. Inleiding voor je product: het voorgerecht
  9. Maak een jaarplan voor je blog
  10. De rode loper van je website
  11. Effectieve website
  12. Social media: het moet van twee kanten komen

Tot ziens en: blijf je kennis delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *