V12 Social media: het moet van twee kanten komen

De liefde moet van twee kanten komen

In deze video ga ik je vertellen hoe je waardevolle en diepgaande contacten kunt aangaan op social media. Het is de laatste video uit deze serie.

Al heb je er niets mee

Social media. Mensen vragen mij: moet ik echt op social media? Mijn antwoord is altijd: ja. Ook als je er niets mee hebt, moet je er toch aan. Al was het maar omdat Herna daarop zit. Iedereen die je wilt bereiken zit op social media, en ook iedereen die jou wil bereiken. Blijf je jezelf opsluiten op je eigen website, dan beperk je de mogelijkheden voor jouw bureau. Ben je actief op social media, dan bereik je niet alleen meer mensen, ook Google zet jouw bedrijf hoger op de ranglijst. Hoewel Google+ tanende is, geloof ik dat juist die zwaar meetelt voor de zoekresultaten van Google. Ja, er zijn andere zoekmachines, maar Google heeft meer dan 90% van de markt in handen.

‘We zijn er nog niet klaar voor’

Een grote organisatie waar ik voor werkte, vindt dat ze nog niet klaar zijn voor Twitter. Maar zoek ik op hun naam, dan zie ik wel klachten, vragen en opmerkingen over hun merk. Die blijven onbeantwoord. Soms pakt een concurrent het op en ik weet zeker dat die daar goed zaken mee doen. Check dus regelmatig op social media of je bedrijfsnaam genoemd wordt. Ook kun je zoeken op de namen van concurrenten, want ontevreden klanten daar zijn potentiële klanten voor jou.

Laat het delen

Zorg altijd dat Herna jouw artikelen en webpagina’s kan delen op haar social media. Ook als je denkt dat je niets op Pinterest te zoeken hebt – wat ik me voor kan stellen voor een adviesbureau – kun je Herna de mogelijkheid geven om jouw artikel wel op Pinterest te delen. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Dat bedrijf dat nog niet klaar is voor Twitter heb ik binnengekregen via een oud-collega die pas net was afgestudeerd. Niet iemand die ik ooit als aanbrenger van belangrijke klanten zag. Maar toevallig was hij bevriend met de eveneens net afgestudeerde marketeer van dat bedrijf die op zoek was naar informatie over bloggen. Daar komt bij dat Herna zelf ook een privéleven heeft. Misschien zit ze zakelijk niet op Facebook, maar onderhoudt ze er privé heel enthousiast een paar groepen. De grens tussen privé en werk wordt steeds vager.

Deel zelf

Deel ook zelf jouw boodschap op social media. Kies één tot drie platforms waar Herna zakelijk actief is. Waar ze actief is kun je aan haar vragen, maar je kunt het ook gewoon achter je bureau opzoeken. Maak op die platforms een goed profiel aan voor je bedrijf en zorg dat alle consultants daaraan gekoppeld zijn. Verdiep je even goed in hoe je een goed profiel aanmaakt. Op LinkedIn, Facebook en Twitter kun je een achtergrondfoto plaatsen, die grotendeels verdwijnt achter je profiel. Kies daar dus een goede voor uit. Overweeg om dat juist wel of juist niet bij al je medewerkers toe te passen. Houd daarbij ook rekening met het onverhoopt weggaan met ruzie van een medewerker.

Portretfoto’s

Laat regelmatig goede portretfoto’s in huisstijl van al je medewerkers maken – niet alleen van de consultants. Gebruik die op je website en geef ze aan je medewerkers om te gebruiken op hun social media. Laat dan meteen een paar groepsfoto’s maken en vergeet niet om op je bedrijfsuitjes foto’s te maken. Anderson MacGyver is daar consequent in en het verhoogt de gunfactor. Echte mensen en zo.

Leer het je consultants

Bied al je medewerkers een cursus social media aan. Schrijf een pitch op de bedrijfspagina en jat vrijelijk van je eigen website. Op Twitter heb je 160 tekens. Op LinkedIn heb je een hele lap tekst beschikbaar, waarvan ik hooguit drie alinea´s zou gebruiken. Maak wel gebruik van de plaatjes daar! Op een bedrijfspagina van Facebook heb je ook de ruimte voor een bedrijfsbeschrijving. Verder kun je gebruik maken van de banner of een sticky post. In de banner plaats je een afbeelding waarop je natuurlijk de tagline of payoff van je bedrijf kunt gebruiken.

twee kantenDeel alles

Deel je awards, je successen: mensen horen graag bij je als het goed met je gaat. Twee bedrijven die websites ontwerpen gaan daar goed mee om. Jeroen van Erp van Fabrique doet mee met alle awards, specials in tijdschriften en wat er maar gebeurt in zijn branche. Ook Dr. Woe heeft diverse prijzen op zijn naam staan en laat die trots op hun website zien. Maar overdrijf daarin niet. Je moet wel ‘aanraakbaar’ blijven. Ik vind dat popbands zoals Chef’Special en Tymir op Facebook daar goed mee omgaan: enerzijds delen ze graag hun successen, maar ze gaan ermee om als de boy next door: ze zijn uitgelaten omdat ze bij de 3FM Awards zijn uitgenodigd en je hoort het ook als er iets grappigs gebeurt in de kleedkamer; ze blijven aanraakbare mensen. Verder is het natuurlijk afhankelijk van je corporate image waar jij het midden zoekt.

Maak contact

Ga eerst de corporate adreslijst af. Iedereen van wie je een visitekaartje hebt, een e-mailadres, een telefoonnummer of alleen maar een naam. Kijk of ze actief zijn op de social media die jij gebruikt en maak daar contact met hen. Bijna iedereen reageert daar positief op. Vraag hetzelfde aan je consultants: iedereen die ze ooit op een project, netwerkborrel, cursus of lezing hebben ontmoet: standaard contacten op social media. Ik denk in eerste instantie aan LinkedIn.

Maak vervolgens contact met Herna op social media. Nodig haar uit. Zeg gewoon dat je haar graag als klant zou hebben of dat zij in je doelgroep zit, maar ga niet je diensten opdringen. Heel vaak valt dat positief uit. Kijk of ze vragen stelt die je belangeloos kunt beantwoorden, of dat ze mensen zoekt met wie jij haar in contact kunt brengen en kijk wat ze doet!

Hopen en volgen

Natuurlijk kun je hopen dat Herna jou ook volgt, liket en deelt, maar dat hoeft niet eens. Intussen kun je wel kijken welke onderwerpen haar interesseren en wie ze allemaal volgt. Maak zo een profiel van Herna. Nu je weet wat haar bezighoudt, kun je daarop inhaken met je verhaal. Je kunt de kunst afkijken van de bedrijven die zij volgt. Ook, of juist vooral het je concurrenten zijn.

Stephan Covey zegt: seek first to understand, then to be understood. Ga dus eerst anderen liken, delen en volgen, voordat je zelf iedereen maar overlaadt met jouw content. Vergeet ook niet af te kijken van gevorderde Twitteraars, Facebookers en LinkedInners.

Regelmaat

Deel er regelmatig je artikelen en andere boodschappen. De meeste berichten die ik verstuur bestaan uit een korte inleiding en een link naar het blogartikel op mijn website. Maar ik twitter ook korte tips of inspirerende citaten. Liefst met een illustratie of bewegend beeld, want alleen tekst slaan mensen vaak over. Je kunt bijvoorbeeld een citaat grafisch in een illustratie verwerken – dat heeft meer effect dan  de meest briljante woorden zonder illustratie. Plaats je berichten op momenten dat Herna er actief is. Hoe je dat weet? Volg Herna en kijk wanneer zij liket, post en deelt. Zelf plaats ik vooral berichten rond 9 uur ’s morgens en rond 5 uur ’s middags.

Wees sociaal

Wees zelf ook sociaal actief op die social media. Het moet wel van twee kanten komen. Deel berichten van anderen, like en geef commentaar. Geef antwoord en wees behulpzaam. Plan het wel goed in, want het grootste risico van social media is dat je er blijft hangen – en dat is ook precies de grote kracht ervan.

Zorg dat je consultants ook regelmatig de bedrijfsberichten delen in hun eigen kringen, op al hun social media. Bespreek bijvoorbeeld eens in het jaar de gedragsregels. Tijdens mijn blogcafés viel me op dat medewerkers zelf strengere regels opstellen dan dat de directie of communicatie van hen verlangt. Bespreek je het helemaal niet, dan loop je de kans dat medewerkers vergeten dat ze al te persoonlijke berichten moeten afschermen ofwel dat ze al te streng zijn en de kans missen een persoonlijke relatie met Herna aan te gaan. Online communicatie is veel krachtiger als Herna ziet dat er echte mensen bij jouw bureau werken met een persoonlijkheid.

Frequentie

LinkedIn en Facebook vereisen minstens een bericht per dag, liever meer. Via Twitter kun je elk uur wel een nieuw bericht versturen. Zoveel schrijf je niet en dat hoeft ook niet. Je kunt je artikelen rouleren. Omdat je alleen waardevolle informatie plaatst op je website, is die een jaar later nog steeds relevant. Als je een voorraadje hebt, kun je dat dus rouleren. Herna ziet nooit al je berichten, daar heeft ze het veel te druk voor. Een beetje herhaling kan ook geen kwaad, dat is immers de kracht van reclame, maar dan wel reclame nieuwe stijl.

Volg anderen

Wie volg je nog meer? Op de meeste social media kun je je contacten indelen in groepen. Volg ook bedrijven en mensen die goed zijn in jouw vak, volg concurrenten en de goeroes van social media en communicatie. Interessant is ook om te volgen wat er gebeurt in het vakgebied van Herna. Dan kun je inspelen op ontwikkelingen en ben je een betere gesprekspartner. Dit geldt natuurlijk in het bijzonder voor je consultants.

Volg op alle social media dezelfde mensen. Stel, je bent actief op Twitter en LinkedIn. Volg dan de mensen die je op Twitter volgt, ook op LinkedIn en omgekeerd. Voor zover ze daar een profiel hebben.

Post hetzelfde overal – bijna

Post op alle social media dezelfde boodschap. Omgekeerd Zal Herna ook jou op je verschillende social media volgen. Dat propageren de meeste social media zelf ook. Zorg dan dat je overal dezelfde boodschap uitstraalt. Natuurlijk pas je de vorm en tekst van je boodschap aan op het medium, maar je kunt niet bijvoorbeeld de ene helft van je doelgroep op Twitter aanspreken en de andere helft op LinkedIn. Daarmee breng je een dubbele boodschap en Herna niet weet wat ze van je moet vinden, haakt ze af. Of erger: ze krijgt een negatieve indruk van je.

De laatste van de serie

In deze video heb ik je verteld wat social media voor jouw bureau kan betekenen. Daarmee ben je aan het eind gekomen van deze videocursus. Wil je persoonlijk contact over jouw online communicatie of heb je nog vragen? Neem contact op voor een vrijblijvende lunchafspraak.

Deze video was de laatste van een serie.

Dit waren de voorgaande afleveringen:

  1. Missie van jou en je bedrijf
  2. Kies 1 vertegenwoordiger van je doelgroep
  3. Het verhaal van je doelgroep
  4. Help je doelgroep
  5. Blijf bij mij! Hoe houd je ze vast?
  6. Mailing opzetten: hoe pak je dat aan?
  7. Shortcut: zo schrijf je snel een blogartikel
  8. Inleiding voor je product: het voorgerecht
  9. Maak een jaarplan voor je blog
  10. De rode loper van je website
  11. Effectieve website
  12. Social media: het moet van twee kanten komen

Tot ziens en: blijf je kennis delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *