V11 Effectieve website

Hoe zorg je voor een effectieve website?

In deze video ga ik je vertellen wat er allemaal op een effectieve website moet staan om van bezoekers klanten te maken. Zodat jouw website zijn geld oplevert.

Waarom bestaat jouw bedrijf?

Er is maar één reden waarom jouw bedrijf bestaat. Dat is omdat het je klanten helpt. Ze daadwerkelijk verder brengt. Waarde toevoegt aan hun bestaan. Als dat niet zo is, hebben je klanten geen geld over voor wat je doet of maakt en houdt jouw bedrijf op te bestaan. Dat geldt voor consultants en organisatieadviseurs, maar evengoed voor koekenbakkers en schoenmakers.

Leef je missie

Goed, je leeft je missie als organisatie. Zorg dat al je uitingen in vorm en taal aansluiten bij die missie. Vraag het niet aan experts, vraag het je klanten. Vraag of het klopt wat ze van je horen, zien en merken. Klanten hebben daar niets mee te winnen, dus die zullen eerlijker zijn dan experts die er altijd nog wel iets aan kunnen verbeteren.

Alles wat je doet voor je bedrijf, moet bijdragen aan je bedrijfsmissie. Als je een website hebt, laat het dus niet bij een glimmende folder op internet, maar je helpt er Helga mee. Het zijn informatieve teksten die bijdragen aan het verhaal van Helga.

Toegankelijk en aantrekkelijk

Zorg dat je website vooral toegankelijk en aantrekkelijk is. Het ontwerp is belangrijk voor de look & feel van je bedrijf, maar het moet niet zo creatief zijn dat het voorbij gaat aan de functionaliteit. Het is prettig als je in een restaurant niet hoeft te vragen naar het toilet. Als je op een website niet meteen de contactpagina kunt vinden, vraag je helemaal niets, maar klik je weg. Zorg dus dat het overzichtelijk is.

Conversie

Je website moet converteren: het vertrouwen winnen van je bezoekers, zodat ze gaan voelen en denken als hongerige mensen die bij jou aan tafel schuiven. Of ten minste mensen die heel veel zin hebben in een goede maaltijd. Breng ze eerst in de juiste mindset. Leg ze uit wat jij voor hen kunt doen. Laat ze vast iets proeven, zodat ze je niet alleen op je woord hoeven te geloven. Nodig hen je restaurant binnen, neem hun jas aan. Breng ze naar een tafel, schuif hun stoel aan. Nu weet je dat ze niet weg zullen gaan zonder ten minste iets kleins te hebben afgenomen. Zet alles klaar om hun verwachtingen te wekken: schone glazen, een mooi bord, zwaar bestek. Leg het servet alvast op hun schoot. Eerst serveer je een amuse: een tongstrelertje met het beste wat je kok te bieden heeft om hun smaakpapillen te verwennen. Willen ze misschien alvast wat te drinken? Misschien schenk je de beste wijn uit je kelder als een welkomstdrankje van het huis. Vervolgens serveer je een dubbelgetrokken bouillon om hun eetlust op te wekken. Al die tijd hebben ze nog niets van je gekocht. Aan de entourage en de eerste smaken weten ze dat het niet goedkoop gaat worden. In gedachten hebben ze het tegoed op hun creditcard al geteld. Of het kan ze niet eens meer schelen.

Welke link?

In het vorige artikel stelde ik je voor om zowel online als offline je amuse aan te bieden, zodat alle Herna’s zich inschrijven. Naar welke link verwijs je dan? Uiteraard naar je homepage. Mensen nemen zelden de moeite om een heel lang adres in te typen op internet. Dus je kiest het eenvoudigste adres wat je hebt en dat is je homepage. Zorg dus dat Herna zich op die homepage kan inschrijven. Stel een paar vragen, idealiter drie, om te testen of zij echt tot jouw doelgroep behoort, en bied dan je amuse aan met de belofte dat die alvast een deel van haar gewenste resultaten gaat opleveren. Alleen als je dat ook echt kunt waarmaken natuurlijk, maar daar heb je je amuse op ontworpen.

Geen afleiding

Wil je je gasten vooral heel veel informatie bieden? Is je verteld dat je referenties op je homepage moet plaatsen? Wil jij jezelf voorstellen op je homepage? Heb je iets gehoord over beweging of zelfs maar een sexy slider met foto’s op je homepage? Doe het niet. Mensen, ook vrouwen en zeker CEO’s kunnen maar één ding tegelijk. Vooral als ze online zijn. Er is toch al te veel afleiding in de randen van het scherm, op haar mobiel en om haar heen. Op je homepage richt alles zich op één handeling: dat Herna zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Wil je in de opmaat daarheen nog een referentie noemen, prima, maar ga niet een kantlijn volplempen met bewegende video’s van mensen die vertellen hoe goed jij bent. Liefst laat je de hele kantlijn op de homepage leeg. In het midden van je homepage staat het inschrijfformulier met daarboven het aanbod van je amuse. Je vragen, je argumenten, je amuse en je inschrijfformulier moeten zo krachtig zijn, dat niemand die ook maar vagelijk op Herna lijkt, wegklikt zonder zich in te schrijven. Als ze zich alleen maar inschrijven en dan wegklikken is het prima. Exit throught the giftshop. Zorg daarom dat alle achterliggende pagina’s in de kantlijn of widget nog eens het inschrijfformulier hebben staan, met je amuse prominent als lokkertje.

Verder de rode loper op

Je klant is binnen. Nu breng je hen naar hun tafel. Die tafel is bijvoorbeeld een lezing, een kennismakingsconsult of een workshop. Iets, waarmee jij letterlijk met je klanten aan tafel zit. Want pas dán kun je hen iets verkopen. Als je het goed doet, vragen ze zelf naar de kaart. ‘Wat heb je te eten voor ons?’ En ze kiezen iets van je kaart. Als het maar enigszins aansluit op de belofte die je hen gedaan hebt met je damast en je zilver en je exquise amuse.

Pagina 2

Op de tweede pagina staat je kennismakingsproduct. Verder niets. Alles op deze pagina is erop gericht om Herna het kennismakingsproduct aan te laten schaffen. Dat kan dus online of in elk geval met een inschrijfformulier, waar je opnieuw zo weinig mogelijk gegevens vraagt. Als het kennismakingsproduct gratis is, hoef je niet meer dan een naam en een e-mailadres te hebben. Vaak moet je toch een afspraak maken, dus heb je alleen nog een telefoonnummer nodig.

Vertel op deze pagina ook de eigenschappen van het kennismakingsproduct, bijvoorbeeld de locatie en tijd, de parkeermogelijkheden en dergelijke praktische zaken. Dat kan ook op een losse pagina daar achter, afhankelijk van hoeveel het is.

Overige pagina’s

Maak een aparte pagina aan voor je referenties. Verzamel hier wat mensen over jouw advies hebben gezegd en geschreven per mail, op LinkedIn bij de profielen van je verschillende consultants en eventueel in de media.

Omdat Herna een mens is en geen bedrijf, vindt zij het ook prettig als jij jezelf presenteert als een groep mensen, die samen het bedrijf vormen. Stel jezelf voor met naam, toenaam, foto’s en eventueel video’s. Vertel iets over je bedrijfsmissie en toon je menselijke gezicht.

Zorg dat op de contactpagina – in principe achteraan – ook duidelijk alle contactmogelijkheden aangeeft. Het is misschien heel goedkoop om alleen mails te krijgen en geen telefoon, maar je mist er klanten mee.

Communicatie online

Je website is onderdeel van je online communicatie. Communicatie is marketing. Het is geen verkoop. Verwacht niet dat mensen van je website direct maar je producten gaan kopen, je consultants gaan inhuren of een abonnement afsluiten. Dat gebeurt wel eens, maar het zijn de uitzonderingen. Vaak zijn dat mensen die toch al op zoek waren en helemaal klaar zijn voor jouw product. Die al op de spot staan.

Reclame werkt niet meer anno 2015. Je gaat dus niet vertellen op je website hoe geweldig je bent, je gebruikt geen superlatieven en je maakt geen reclame. Mensen ontwikkelen een steeds grotere aversie tegen reclame. Die nestelt zich zo diep in je hoofd dat het uiteindelijk averechts gaat werken. Het roept walging op. Daar wil jij jouw merk niet mee associëren.

effectieve websiteKoninklijk

Ik geloof dat het Pierre Bokma was, een van de betere acteurs op het Nederlands toneel. Die zei: je wordt geen koning door je te gedragen als een koning; je wordt koning door hoe je onderdanen acteren. Je medespelers maken je tot koning. Als er al een loftrompet wordt geblazen, laat het dan je medespelers doen: je klanten in hun referenties op LinkedIn en je website, mensen met wie je samenwerkt, of zelfs je concurrenten, bijvoorbeeld door je te kopiëren. Vraag hen gerust om een referentie voor je te schrijven of op video te zetten. Maar ga jezelf nooit op de borst slaan.

Ander publiek, ander verhaal

Scheid interne en externe communicatie. Misschien wil je vastleggen wat je met je bureau wilt bereiken. Wil je je medewerkers herinneren aan een belangrijke bijeenkomst, aan hun waarde voor elkaar of aan een gezamenlijk dagje uit. Misschien heb je een bijzondere humor of willen mensen persoonlijke zaken online zetten. Allemaal prima, maar niet op de zakelijke website voor Herna. Doe dat lekker op je intranet of hang het aan de muur. Ja, dat heeft ook consequenties voor de privéprofielen van alle medewerkers op de verschillende social media. Bespreek dit openlijk met alle medewerkers. Ook de receptioniste. Bepaalde boodschappen moeten uitdrukkelijk op eigen titel, andere kunnen helemaal niet. Stuur geen e-mail rond aan iedereen, maar bespreek het in een overleg waar iedereen bij is en herhaal dat gesprek minstens eens per jaar.

In deze video heb ik je verteld hoe je Herna van een websitebezoek naar de aanschaf van je kennismakingsproduct brengt. En hoe je daarmee een effectieve website creëert.

Deze video is de 11e van een serie.

Dit zijn de overige afleveringen:

  1. Missie van jou en je bedrijf
  2. Kies 1 vertegenwoordiger van je doelgroep
  3. Het verhaal van je doelgroep
  4. Help je doelgroep
  5. Blijf bij mij! Hoe houd je ze vast?
  6. Mailing opzetten: hoe pak je dat aan?
  7. Shortcut: zo schrijf je snel een blogartikel
  8. Inleiding voor je product: het voorgerecht
  9. Maak een jaarplan voor je blog
  10. De rode loper van je website
  11. Effectieve website
  12. Social media: het moet van twee kanten komen

Tot ziens en: blijf je kennis delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *