V10 De rode loper van je website

Leid jouw doelgroep over de rode loper

In deze video vertel ik hoe je Herna aan de hand neemt en door jouw website heen leidt over de rode loper die jij uitrolt. Daar hoort de infographic bij die onder dit artikel staat. Die maakt duidelijk welke weg je wil dat Herna bewandelt en hoe jij haar daarin begeleidt.

Hoe zorg je dat ze de eerste stap zet?

Dat ze naar jou toekomt, in plaats van dat jij bij haar gaat zitten bedelen om een opdracht? Alsof ze daarnaar zou luisteren. Dus voordat je Herna aan de hand neemt, moet je zorgen dat ze op jouw website komt. En daarvoor moet je dus weten waar Herna zit. Misschien zit ze helemaal niet op internet. Maar ze verstopt zich zeker niet in haar directiekamer. Een beetje succesvolle CEO, of wat de functie van jouw Herna ook is, gaat eropuit. Herna komt op lezingen, netwerkborrels en beurzen. Misschien heb je zelfs wel een kleine opdracht bij haar in het bedrijf lopen en wil je dat dat een grote wordt. Misschien ken je mensen die haar kennen. Hoe dan ook, je zult naar haar toe moeten gaan en haar je amuse aanbieden in ruil voor haar naam en e-mailadres. Dat kun je doen door het op een relatiegeschenk te schrijven. Door het op je beursstand uit te dragen. Door een lezing te geven en visitekaartjes te verzamelen met een hoed die rondgaat. In ruil voor jouw amuse, jouw gratis product dat je ook op je website aanbiedt. Misschien plaats je op de beurs gewoon je website online en spreek je Herna aan. Je vraagt haar persoonlijk of ze zich in wil schrijven voor jouw amuse.

Iedereen zit op internet

Iedereen in Nederland die kan lezen en schrijven zit op internet. Dus jouw Herna ook. En iedereen stelt vragen aan zoekmachines. De meesten gebruiken Google. Nu zal Herna vragen stellen vanuit haar eigen verhaal. Als jij zorgt dat jij daarover schrijft op jouw website, zal ze bij jou terecht komen. Zorg dan dat je op elke pagina waar ze terecht kan komen haar kunt wijzen op je amuse en je inschrijfformulier. Vraag niet meer dan een voornaam en een e-mailadres. Zo kun je haar persoonlijk mailen. Daar zijn overigens programma’s voor, zodat je het niet met de hand elke keer hoeft in te vullen. Bijvoorbeeld Mailchimp en AWeber.

‘Geachte Herna’ komt niet aan

Kies je ervoor om jouw Herna’s met ‘u’ aan te spreken, dan maak je het jezelf lastig en je schept een extra afstand. Zakelijk is dat in Nederland vrijwel niet meer nodig, maar ik ga niet over de relatie tussen jou en je klant. Tutoyeren haalt de aangesprokene dichterbij. En o ja, je moet behalve naar de achternaam van je Herna ook nog vragen of ze een man of vrouw is. Want tussen ‘Geachte’ en ‘Van Dijk’ moet echt ‘meneer’ of ‘mevrouw’ staan. Maar dit terzijde.

Social

Vrijwel iedereen zit ook op social media. Ontdek welke social media Herna gebruikt en nodig haar daar uit om contact te leggen, jouw bureau te volgen of op een andere manier. Als ze maar ziet wat jij plaatst. Plaats in eerste instantie uitnodigingen om jouw gratis amuse te downloaden, zodat je haar naam en e-mailadres hebt. Want dan kun je haar mailen en ben je niet meer afhankelijk van hoe vaak ze op haar social media zit.

3 ingangen

Hiermee heb je dus drie ingangen: offline, met zoekmachines en op social media. Bied je amuse zo aan, dat iedereen die een Herna is, ook daadwerkelijk je amuse downloadt. Dan komt Herna dus op jouw website. Van daaruit stippel je een pad uit waarlangs je Herna leidt naar jouw hoofdproduct, je back-end, je hoofdgerecht. Maar net als bij een goede maaltijd, leid je dat in. Je moet immers eerst haar vertrouwen winnen. Men zegt dat dat in zeven stappen gaat. Ik weet het niet – hoe heb jij je partner leren kennen? Bij de één is het liefde op het eerste gezicht, zelf hebben wij er negen jaar over gedaan voor we gingen samenwonen. Maar we zijn nu 32 jaar bij elkaar. Ieder zijn eigen tempo. En net als in de liefde geldt dat je het niet moet forceren. Ook een klantrelatie is een relatie.

Mailing

Je amuse geeft dus al een introductie. Jouw kapstok die Herna van haar verhaal naar de spot brengt zit al verwerkt in de amuse. Maar dat is nog niet af. Een amuse stoppen mensen altijd wel in hun mond, maar een e-book leest niet iedereen. Na het downloaden verdwijnt dat vaak in een ‘ooit nog te lezen’-map. Natuurlijk doe je je best om het zo toegankelijk mogelijk te maken, maar je bent er nog lang niet. Je gaat Herna jouw mailing sturen.

Verwijs

In je mailing verwijs je naar jouw artikelen in je blog. Een goede, zakelijke blog heeft artikelen met inhoud. Daar heb ik een, eh, blogartikel over geschreven. Die artikelen hebben ook de structuur die Herna brengen van haar verhaal naar de spot. Er zitten bijvoorbeeld beschrijvingen van projecten bij, die jij bij je klanten hebt uitgevoerd. Andere mensen die ook die weg hebben afgelegd: je weet dat je altijd beter anderen kunt laten vertellen hoe goed je bent dan je zelf op de borst te slaan. In zo’n blogartikel kun je je kennismakingsproduct eens een keer noemen. Niet meteen aanprijzen, maar vertellen dat je er een klant mee geholpen hebt.

rode loper

Kennismakingsproduct

Zo maak je Herna stukje bij beetje klaar voor haar moment op de spot. Op een gegeven moment kun je haar wel een aanbod sturen met jouw kennismakingsproduct. Benadruk dat het risico voor haar klein is: het kost haar weinig geld, tijd en energie. Ook in je mailings staat er onderaan steeds een linkje naar je kennismakingsproduct.

Houd vol!

Je gaat net zo lang door tot ze het uiteindelijk een keer aanschaft. Natuurlijk zit in je kennismakingsproduct, in je voorgerecht, een haakje ingebouwd naar je hoofdgerecht: je back end. Je back end staat in principe niet op je website. Mensen die je website in het begin bezoeken wil je nog niet overvallen met je back end. Die zijn daar nog niet klaar voor. Hooguit kunnen ze het voorgerecht direct kopen zonder zich in te schrijven voor je blog. En natuurlijk ben je altijd via verschillende kanalen te benaderen voor klanten die uit zichzelf al op de spot zitten. Zorg dat je bereikbaar bent per telefoon, e-mail en social media. Ook als je daar geen actief profiel hebt.

De cirkel van de rode loper

Om de cirkel rond te maken, plaats je op social media ook weer links naar je blogartikelen en schrijf je blogartikelen in antwoord op de vragen uit Herna’s verhaal, zodat zij jou vindt met zoekmachines. Dit versterkt elkaar.

In deze video heb ik je verteld hoe je Herna begeleidt over het ideale pad van jouw website.

Dit zijn de overige afleveringen:

  1. Missie van jou en je bedrijf
  2. Kies 1 vertegenwoordiger van je doelgroep
  3. Het verhaal van je doelgroep
  4. Help je doelgroep
  5. Blijf bij mij! Hoe houd je ze vast?
  6. Mailing opzetten: hoe pak je dat aan?
  7. Shortcut: zo schrijf je snel een blogartikel
  8. Inleiding voor je product: het voorgerecht
  9. Maak een jaarplan voor je blog
  10. De rode loper van je website
  11. Effectieve website
  12. Social media: het moet van twee kanten komen

Tot ziens en: blijf je kennis delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *