Thought leader worden? 7 tips met video

Wees de thought leader in je branche

Wil jij dat jouw bedrijf thought leader is in je markt?

Wil je dat ze met elke vraag bij jou komen?

Wil je onbetwist leider zijn en bij je hele doelgroep top of mind?

[revisie 21 juni 17]filmcamera met beest voor thought leaderDeel dit bericht, deel het artikel en deel de video met iedereen die waardevolle kennis heeft om te delen. Je helpt hen, je helpt mij en je helpt je zelf om thought leader te worden!

Deel bovendien je kennis. Hoe?

In deze video geef ik je alvast 7 tips.

[tekst van de video:]

Met het online delen van jouw kennis draag je bij aan de missie van jouw bedrijf en aan je persoonlijke missie. Hier vertel ik hoe je dat doet.

Waarom zou jij je kennis willen delen? Ik kan je wel 50 redenen noemen. Ik deel mijn kennis omdat ik ervan overtuigd ben dat de wereld daar beter van wordt. Als ik mijn kennis deel, kun jij daar weer op voort bouwen met jouw kennis. Jij voegt er het jouwe aan toe. Als jij jouw verrijkte kennis deelt met jouw klanten, kunnen zij er nog meer aan toevoegen, en zo worden we allemaal wijzer en rijker. We genereren samen nieuwe kennis.

Kennis is alleen macht als je het deelt

Vroeger dacht ik dat je macht had door je kennis vóór je te houden. Maar ik heb ontdekt dat het juist omgekeerd werkt. Juist door online alles te vertellen wat ik weet, komen bedrijven naar me toe. En eigenlijk deel ik al dertig jaar mijn kennis. Met mijn afstudeerlezing aan de TU Delft, met de mensen die ik leiding heb gegeven, met de klanten die ik organisatieadvies heb gegeven, in de projecten die ik heb geleid. Ik heb heel veel geleerd van al die verschillende mensen die ik daarin ontmoet heb en zelf ook mijn kennis gedeeld. Nu onderhoud ik drie succesvolle websites waarop ik mijn kennis deel. Met jou.

In deze video geef ik je 7 tips om jouw kennis te delen online. Gebruik daarvoor je social media én je website met nieuwsberichten, artikelen, whitepapers en een blog.

Tip 1 Maak een jaarplan

Begin met alle belangrijke data voor jouw bedrijf. Denk aan een congres, aan de release van een belangrijk product, aan nieuwe stappen die je zet met je bedrijf, data die iets betekenen voor je doelgroep. Vul het jaarplan in voor elke week met de onderwerpen die je wil behandelen. Werk toe naar events met op het laatst een concrete oproep tot inschrijving.

Die planning is niet in beton gegoten, maar geeft je grip. Je kunt het schrijven van de kennis die je wil delen verdelen over het jaar. Je kunt vooruitwerken en je hebt geen last van ‘geen inspiratie’ op het laatste moment.

Tip 2 Onderhoud zelf je website

Zorg dat je een website hebt die je gemakkelijk zelf kunt onderhouden. Zodat je niet afhankelijk bent van een webbeheerder om je teksten of illustraties te plaatsen. Je bent thought leader of niet.

Tip 3 Bied op je website een gratis digitaal product aan

Bied dat aan, in ruil voor een e-mailadres. Een opt-in, heet dat. Zo creëer je een lijst van e-mailadressen van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product, in jouw kennis. Het digitale product is een proeve van jouw kunnen en smaakt naar meer. Zo geef ik 50 x kennis delen weg. 50 redenen om je kennis te delen en 50 manieren waarop je je kennis kunt delen. Of geef de eerste hoofdstukken van je boek weg. Misschien zelfs een heel e-boek. Zolang het maar digitaal kan, want dan is het te automatiseren.

Tip 4 Laat je website achter

Zorg dat je overal waar jij komt het adres van je website achterlaat. Dat is op social media, fora, bij blogs van anderen – als je daarmee hun regels niet overtreedt en op een portal. Bijvoorbeeld als je een restaurant bent moet je op Iens staan. Vraag of bedrijven waar je mee samenwerkt, klanten en leveranciers jouw websiteadres op hun website willen plaatsen. En natuurlijk offline. Zorg dat je website-adres ook staat op alles wat je achter kunt laten bij een klant, van een rapport, een visitekaartje, een relatiegeschenk, een quick reference card, een pen. Laat overal weten dat jij de thought leader bent met waardevolle kennis op je website.

Tip 5 Stuur mailings

Stuur met een ijzeren regelmaat een mailing naar alle mensen die hun e-mailadres hebben achter gelaten op jouw website. Daarin zet je een link naar de waardevolle informatie op jouw website. Bijvoorbeeld je blog, je nieuwsartikelen, je whitepapers. Ik raad je aan naar één artikel tegelijk te verwijzen. Als mensen eenmaal hebben geklikt, gaan ze zelden terug naar je mail. Maak het ze ook niet moeilijk door ze te laten kiezen. Elke week één waardevol artikel is meer dan genoeg en werkt beter dan eens per maand een hele lijst. Dan geef je ze ook nog het idee dat ze heel veel moeten. Terwijl ze een kort artikel in een paar minuten kunnen lezen.

Tip 6 Deel kennis als een thought leader

Zorg dat er elke keer dan ook daadwerkelijk waardevolle kennis op jouw website staat. Daarmee positioneer jij je bedrijf als thought leader. Waardevol voor jouw doelgroep dus. Niet wat jijzelf waardevol vindt, of je collega’s, of je baas, maar wat jouw doelgroep waardevol vindt. Hoe je daar achter komt? Ben je al eens langs de klantenservice gelopen? Of spreek je andere mensen die veel vragen van klanten krijgen? Heb je het zelf al eens gevraagd? Gewoon: ‘Met welke informatie op onze website kan ik jou helpen?’ Je zult versteld staan wat ze vragen. En van wat jij allemaal al weet.

Tip 7 Verwijs naar je kennismakingsproduct

Met al die waardevolle kennis die je nu als thought leader verspreid hebt, verwijs je naar jouw instapproduct, je kennismakingsproduct. Iets met een lage drempel. Want ik geloof heilig in het principe give first. En dan verkopen. Eerst iets kleins. Want alles wat jouw klant van je afneemt, gratis of niet, heeft een haakje. Naar de volgende stap. Als je iemand kunt helpen, kun je ze vaak ook helpen bij de volgende stap. En verder.

Blijf je kennis delen!

Had je hier wat aan? Deel je kennis en deel daarom dit artikel op je eigen social media met de knoppen hieronder.

Staat die er niet bij? Klik op het kroontje en je vindt ze allemaal.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *