Tekstschrijvers kunnen geen content maken

Content, content, content

Online scoren vergt content, content, content, zeggen de marketeers. Zij hebben makkelijk praten, want zij maken zelf geen content. Dat kan niet. Ja, je leest het goed. Marketeers, secretaresses, socialmediaexperts, SEO-deskundigen, tekstschrijvers of copywriters, vormgevers en webbouwers kunnen geen content maken.  Per definitie. Bloggen is een samenspel waarin heel veel kennis en vaardigheden bij elkaar komen. Maar content kan alleen komen van je kenniswerker, je consultant, je specialist. Al die anderen kunnen de content hooguit vormgeven op een manier die werkt online.

Marketeerscontent

Marketeers kunnen onderzoeken in welke onderwerpen jouw doelgroep geïnteresseerd is. Ze weten wat het goed doet in de media. Ze kunnen je helpen met een planning. Suggesties doen voor onderwerpen en insteken. Ze weten welke data belangrijk zijn voor je doelgroep. Ze helpen je je doelgroep te kiezen.

Secretaresses

Secretaresses kunnen de input voor je blog verzamelen en mensen achter de broek zitten. In de waan van de dag denkt niet iedereen aan het leveren van input. Secretaresses hebben overzicht en weten waar iedereen mee bezig is.

Socialmediaexperts

Socialmediaexperts weten welk platform voor jouw doelgroep het beste is, weten precies wat daar het beste scoort en wat je het beste kunt doen. Ze kennen de mogelijkheden en de relatie met vindbaarheid. Ze kunnen je content plaatsen of inplannen.

SEO-deskundigen

SEO-deskundigen weten welke zoekwoorden slim zijn en welke niet. Ze weten waar je die moet plaatsen in je blog en in je social media. Ze weten precies wat er scoort bij zoekmachines en wat je absoluut niet moet doen.

Tekstschrijvers

Tekstschrijvers of copywriters kunnen jouw input vertalen naar een verhaal dat lekker leest. Daarbij houden ze rekening met wat andere deskundigen hen influisteren. Ze kunnen je eigen mensen of je klanten interviewen. Jouw bij elkaar geschraapte input tot een goed lopend stuk breien. Je teksten redigeren. Concrete tips geven.

Vormgevers en webbouwers

Vormgevers ontwerpen je huisstijl. Ze passen die toe op je website, al dan niet met hulp van webbouwers. Ze zorgen dat je blogartikel illustraties krijgen die ook in dat geheel passen. Daardoor krijgt je doelgroep het gevoel dat jouw bureau bij hen past.

Wat ik wel kan doen voor jou

Ik kan je marketeer zijn, je tekstschrijver en zelfs je secretaresse. Ik werk met andere tekstschrijvers, socialmediaexperts, marktonderzoekers, SEO-deskundigen, vormgevers en webbouwers.

Jouw content

Maar de content moet van de experts komen. Of ze die nu in een interview geven, op een kladje hebben geschreven of in juridisch abstracte taal hebben opgesloten. Ik maak er wel chocola van. Maar jouw mensen dragen het aan. Ik ga niet in op verzoeken ‘schrijf even een artikeltje over leiderschap’. Dat wil niet zeggen dat ik daar niets over weet. Ik heb vijf jaar leiding gegeven, een tweejarig leertraject erover gevolgd en vijf jaar advies erover gegeven. En ik heb 22 jaar leiding ontvangen, als ik mijn opleidingen niet meetel. Maar dan wordt het niet een tekst die werkt voor jou en jouw bureau. Dan wordt het mijn verhaal. Wat niets zegt over de diensten die jij levert, de insteek die jij kiest, de waarden waar jij voor gaat, de filosofie van jouw bureau, de persoonlijkheid van jouw mensen en de toegevoegde waarde van jouw diensten.

Wat is jouw content? Waar weten jouw mensen alles van? Wat biedt jij je doelgroep? Vertel het hieronder en dan vertel ik jou wat ik voor jou kan doen.

4 reacties

  1. Zeer waar, Caroline. Maar vaak veronachtzaamd. Ook belangrijk qua verwachtingenmanagement van opdrachtgevers.

  2. Mooi en waar: ik schrijf vaak speeches en maak presentaties, vanuit de inhoud. Vandaag nog: een speech over de digitale agenda van Europa en de rol van de regio Rotterdam – Den Haag in de Internet of Things. Mijn ervaring de laatste tijd is dat de tekstschrijvers het allemaal ingewikkeld vinden om er chocolade van te kunnen maken. Terwijl ik toch cacao, boter en suiker aandraag. Wat doe ik verkeerd ?

    • @Wilbert Heerlijke metafoor! Misschien dat de tekstschrijvers je recept niet kennen? In specialistische werkvelden als het jouwe is het wel handig als de tekstschrijver ingewijd is in de materie. Als je Jon Favreau niet van Obama mag lenen, kun je misschien het recept van Arie aandragen. Als beginnetje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *