Stijl: hoe krijg je alle bloggers op 1 lijn?

Hoe krijg je de verschillende consultants in je bureau aan het bloggen in de zelfde tone of voice? Je wilt toch één beeld uitstralen, één gezicht tonen, één stijl toepassen? Of juist niet?

Kwaliteit

De waarde van eigen consultants die bloggen is enorm. Je toont daarmee de menselijke maat, authenticiteit en de diversiteit van je mensen en hun kwaliteiten.

stijlMenselijke maat

Mensen zijn vooral geïnteresseerd in mensen. Zoals je bij een vliegtuigongeluk eerst wilt weten of er Nederlanders bij betrokken zijn, zo zoek je naar relevantie van de informatie die binnenkomt: gaat het over mij? Eerste vereiste is dus dat het niet over bedrijven, dingen of gebeurtenissen gaat, maar wat die bedrijven, dingen en gebeurtenissen met mensen doen. Een persoonlijk verhaal van een echte consultant is dus waardevol en interessant voor je websitebezoeker.  En belangrijker dan de stijl waarin het geschreven is.

Authenticiteit

Ga je de stijl van alle artikelen strijken en in een zelfde format persen, dan verlies je daarmee de authentieke uitstraling van de individuele consultants. Die maakt ook de andere verhalen op je website geloofwaardig. Iets waar je zonder blogartikelen van je medewerkers heel veel moeite voor moet doen. Opdrachtgevers waarderen reclame en tekst van copywriters steeds minder. Ze prikken erdoorheen.

Diversiteit in stijl

Met verschillende bloggers die elk hun eigen stijl hebben, laat je zien hoe breed je palet aan kwaliteiten is. Kwaliteiten van je consultants zijn niet alleen de kennis en vaardigheden op hun cv op LinkedIn, maar zitten ook in hun persoonlijkheid. Verschillende opdrachtgevers hebben verschillende voorkeuren.

Afspraken

Dat neemt niet weg dat je samen één bureau vormt en alles toch bij elkaar moet komen in één stijl. Consultants kunnen niet publiekelijk de visie van het bureau tegenspreken, kunnen de directie en elkaar niet publiekelijk afvallen en kunnen echt ook niet alles schrijven wat ze maar kwijt willen. Niet in naam van jouw bureau. Spreek daarvoor een sessie af met de bloggers, waarin je bespreekt wat de grote lijnen zijn waar ze zich aan houden. Wat absoluut wel kan en wat niet. Niet directief, maar in een open gesprek. Dat gebeurt ook in mijn blogcafés – workshops waarin ik bloggers van één bureau leer hoe ze effectief kunnen bloggen. Vaak zie ik dan dat de directie bereid is de bloggers veel meer vrijheid te geven dan de bloggers hadden verwacht.

Format en redactie

Effectief bloggen stelt een paar eisen aan een artikel. Als je blogt voor je bureau, heeft het tot doel om bij te dragen aan het resultaat. In een blogcafé en met de Blogbijbel bied ik handvatten, criteria, tips en checklists om dat te realiseren. Ook is het waardevol om in een eindredactie daarop bij te sturen. Essentieel is dat de boodschap en de eigenheid van de blogger overeind blijven. Zorg daarom dat de eindredacteur enige kennis heeft van het vak van de consultant, naast kennis van de voorwaarden om een blogartikel effectief te laten bijdragen aan het resultaat van je bureau.

Vind je dit zinvol?

Deel het artikel dan op je social media met de knoppen hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *