Statistiek van social media is waardeloos

Statistiek social media is onzin

Geloof niets van wat je leest over de statistiek van social media. De groei van Twitter heeft een dieptepunt bereikt, kopt Nu.nl in februari 2015. Dat betekent dus dat Twitter nog steeds groeide, maar relatief weinig. In het voorjaar van 2017 is het aantal Nederlandse gebruikers Twitter inderdaad verder gedaald. Google+ zou meer gebruikers hebben dan LinkedIn, maar het schijnt dat gebruikers van de zoekmachine ook meetellen. De meeste van mijn persoonlijke contacten op Google+ zijn in elk geval behoorlijk passief. Instragram groeit als een dolle, vooral onder pubers en jongeren. Alleen interessant als het jouw doelgroep is. Verder heb je er niets aan.

Er zijn kleine leugens, grote leugens en statistiek

Maar die cijfers gaan over de grote lijn, het algemeen en het gemiddelde. Toen het nog slecht ging met de economie, groeide mijn bedrijf. Zo zegt het aantal scheidingen niets over mijn relatie. En het aantal obese mensen zegt niets over het effect van enig afslankmiddel. En als er veel verandertrajecten bij bedrijven mislukken, zegt het niets over de effectiviteit van je consultants.

Welk platform kies je?

Waar het om gaat: als je een platform kiest om aanwezig te zijn, kies een platform waar jouw (potentiële) klanten zitten. Misschien heb jij klanten die met zijn allen op een klein obscuur platform zitten, waar nog nooit iemand van heeft gehoord. Laat staan in de Verenigde Staten waar al die dramatische onderzoeken vandaan komen. Mooi dat je dan lekker naar dat platform gaat en zorgt dat je er goed zichtbaar bent!

statistiekHardrockers zijn trouw

Ik zal nooit vergeten dat mijn lief en ik op de terugweg van Pinkpop 1983 een lift kregen van een paar hardrockers, die met ons na Gary Moore en vlak voor Doemaar het festival verlieten.

We hoorden van hen dat waar hun idool ook speelt, zij erheen gaan. Dus als je honderd fans hebt als hardrocker, kun je elk optreden op zeker 80 man publiek rekenen. Voor de rest van Nederland zijn die fans vrijwel onzichtbaar. Stel nu dat hardrockfans je klanten zijn. Dan ga je naar een hardrockconcert – niet meer van Gary Moore, want die zwerft nu over de eeuwige riffs.

Kies de beste social media

Wees dus aanwezig op de social media waar jij het meeste aan hebt. Dat is in de eerste plaats waar jouw doelgroep zit. Volg je huidige klanten om te zien wat hen bezighoudt, of ze tevreden zijn over jouw diensten en of ze misschien behoefte hebben aan iets wat jij ook kunt bieden. Wees er behulpzaam en reageer omdat dat sociaal is. Volg je potentiële klanten om hen aan te spreken en te helpen als ze een vraag hebben, om in te springen als ze een behoefte hebben aan jouw dienst of als ze ontevreden zijn over jouw concurrenten.

Ook om zelf te leren

Volg vooral ook je collega’s, concurrenten en je helden op social media. Laat je inspireren, sta open voor nieuwe inzichten en volg op de voet wat er nieuw is op jouw vakgebied. En dan komen we terug bij mijn behoefte: je zou me enorm helpen als je me vertelt waar jij te vinden bent. Ik volg je graag omdat ik het belangrijk vind wat je bezighoudt. Zet in het commentaarveld op welke social media jij zit!

4 reacties

  1. Instagram, Twitter, Whatsapp (telt dat ook?), Flickr, Youtube en nog zo wat. Maar misschien ben ik wel een hardrocker onder de sm-gebruikers.

  2. Marcel Collignon

    Ik heb onlangs voorzichtig op Facebook in ieder geval een pagina met mijn bedrijfsnaam geclaimd, voor later… Persoonlijk werk ik zakelijk uitsluitend op LinkedIn, en gebruik ik Facebook uitsluitend privé, maar helaas…mijn relaties en klanten denken daar heel anders over.
    Voor mij is de pointe van je blog: If you can’t beat them, join them…:-)

    • Inderdaad zul je moeten aansluiten op hoe je doelgroep denkt. Die wil je niet verslaan, die wil je ontmoeten. En tja, je doelgroep kom je ook wel eens tegen in de kroeg of in de supermarkt. Dus ook op Facebook. Wat doe jij als je in de kroeg iemand tegenkomt die je heel graag als klant wil?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *